BG.s
BG.s: Jag hade 8cm spån i taket förut.... nu är det 3 x 145mm mineralull 435mm Skottade först ut spånet..... 6" timmer i väggarna..... tilläggsisolerade med 120 + 45mm å ny panel 3 glasfönster överallt och 10 cm isogrän skivor på källargrunget. från botten ända upp till träfasad... Har blitt skaplig skillnad...
27 svar · 5,1k läst
P
PST: If it ain't broke---Don't "fix" it
4 svar · 1,2k läst
A
andypandy: [citat] Bra tips! Tack! Ska kolla hur det ser ut när jag river bort den gamla.
7 svar · 2,6k läst
N
norrbottenstorpet: [citat] För 50 000 kr? Du får ju inte ens pannan för det ju! Ingen tvekan om att en modern vedeldad panna med rejäla tankar till är energimässigt bra, men systemen kostar också rejält med cashm, 100 och uppåt.
18 svar · 1,8k läst
A
abel48: tackar för alla tips. Funkar nu fick skruva in plast ringen många varv näsan helt i botten nu går det inte ut varmare än 40 grader i slingan i alla fall. /abel
16 svar · 3,8k läst
G
Gabbe1: Vi har en ett år gammal insats i vår öppna spis, den är en utmärkt värmekälla. Eftersom vi har en mycket öppen planlösning och eftersom det är fler ton tegelsten/murbruk som värms upp vid eldningen och sedan sakta avger värme så slipper vi problemet med snabba tempväxlingar vid eldningen även om vi eldar flera timmar i sträck. Vi valde efter mycket letande en Camina Wärmo insats
10 svar · 2,0k läst
G
Gabbe1: Mitt tips är att strunta i innegivaren och satsa på fungerande termostater på varje radiator eller golvvärmeslinga. Själv kör jag fjärrvärme med lägsta möjliga värmekurva, har aldrig över 40º i framledning, enbart utegivare och sedan noga inställda termostater på radiatorer och golvvärme. När vi eldar i kaminen så stryper radiatortermostaterna i närheten snabbt flödet så
12 svar · 12,7k läst
M
mikko732: Har precis fått igång golvvärmen på övervåningen på vår Fiskarhedenvilla och kan rekommendera det varmt, annars blir det faktiskt lite kallt om fötterna trots att undervåningen är uppvärmd. Det är kanske inte allt för mycket värme som behöver tillföras men endel är det helt klart, om termometern ute kryper under -10 så hade jag bara 15-16 på övervåningen (23 på
2 svar · 5,0k läst
B
breit: Tack. Rördragningen mellan panna och tank går vertikalt 120 cm vänster sedan 180 upp utmed vägg sedan tillbaka höger 400cm utmed tak. (alltså totalt 7m ej 6 som jag skrev tidigare) till tanken. Måste inte rören till kärlet vara stigande, alltså ej vertikala,eller går det ändå. Kökspannan står mitt i rummet brevid en skorsten och jag kan inte gå direkt till höger. breit
2 svar · 1,8k läst
J
j_orsa: Jag hittade vita "täckrör" för PEX på Hornbach. Kapade skyddröret jäms med golvet, pluggade mellan skyddsrör och PEX och trädde på dom vita rören över PEXen, ser helt ok ut, satte sedan vanliga täckbrickor för att dölja genomgången i golvet.
6 svar · 3,5k läst
P
pr95: Troligtvis den http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/44408-bragepannan-en-lite-udda-panna.html
2 svar · 1,0k läst
A
andypandy: [citat] Meh.. då kan du ju inte klaga på pumpen!? Slår den av... så har den nått andra begränsningar... i systemet, inte sin egen kapacitet. För låg temp ut... Felaktiga givare etc...
19 svar · 4,2k läst
A
Avemo: Skall man vara noga så beror det ju på elpriset också. Det är ju inte alltid det kostar 1,30/kWh. I alla händelser låter det inte som att din värmepump kommer att göra dig rik. Erik
8 svar · 968 läst
V
Valbobygge: gör ackumulatortanken till den centrala delen i ditt värmesystem. VP, kamin, elpatron etc värmer tanken. Värme och VV utgår från tanken. (Vissa VP-tillverkare vill gärna se sin VP som den centrala delen men det tycker jag är fel) Du har frihet att göra ändringar i framtiden, är inte beroende av VP för fungerande värme och varmvatten... Kör VV med slinga i toppen och gärna en slinga
1 svar · 688 läst
V
Valbobygge: Inga problem. Se bara till att du inte får några luftfickor i rören som hindrar cirkulationen. Sätt radiatorns luftskruvsände några millimeter högre än inloppet så vet du att hela radiatorn blir vattenfylld. Om ditt system är underdimensionerat kan utbyggnaden innebära problem när du sätter en radiator till på stammen/slingan. Fjärrvärmen spelar ingen roll i sammanhanget.
2 svar · 1,8k läst
R
R.A: Luft/Vatten behöver inte vara en jätteinvestering. Har satt ett par st av dom billigare pumparna och det har funkat över förväntan för dom i över 3 år nu, pumpen tjänade dom in första 1-2 åren. Ska själv slänga in 6.8kW från Sfinx, pumpen går loss på 15000kr och efter att ha läst i värmepumpsforumet så verkar pumpen fungera över dom förväntningarna som jag byggt upp. Kommer
6 svar · 2,0k läst
P
PST: Är det en keramisk panna med omvänd förbränning ? Eller en gammal överförbränningspanna eller (hemska tanke) en gammal kombipanna ?? Värmen från veden kan ta tre vägar: Till vattnet i pannkrets/ackumulatortank , upp i skorstenen.. (Kolla rökgastemperaturen !!), eller ut i pannrummet. En vedpanna på 30kW effekt med 80% verkningsgrad värmer 500l vatten från 20 till 90 grader på ca
4 svar · 4,2k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: [citat] Instämmer d^_^b
3 svar · 4,5k läst
H
hemmafixaren71: okej då är jag med
4 svar · 1,2k läst
M
mikeett: [citat] Jo det föståss... Jag tänkte mer på att anlita någon annan på att lägga fix o plattor. Dock blir det betydligt billigare att lägga det själv d^_^b 20 års garanti inkl återställning av övergolv låter helt klart som en god investering att låta en "T2 certified pro"-elektriker koppla lite tåtar :)
6 svar · 1,8k läst
BillyBragg
BillyBragg: Ja måste ju vara omringad av idioter... Inte nog med alla fel som ni varit snälla nog att påpeka som rörmockarn har gjort, nu har jag varit nere i källaren tills nu och fixat alla fel elektrikern har gjort... Jag märkte i helgen att det blev väldigt varmt inne efter vi hade eldat i flera timmar efter elden har slocknat... tidigare har ja inte tänk sån mycket på de utan antagit att det
86 svar · 10,5k läst
N
norrbottenstorpet: [citat] För mig var det stört omöjligt att få tag i en elementfärg som var lösningsmedelbaserad. Då det är lättare att förtunna dessa för sprutlackering, var det vad jag ville ha. Så det blev en vanlig lackfärg. Med vattenburna radiatorer och låga framledningstemperaturer var det helt ok. Vet inte om det är fullt lika bra för de troligtvis något hetare elradiatorerna?
7 svar · 5,5k läst
M
mroing: Det är kopparkarbonat och kopparhydroxid. Normalt beteende för koppar. Hur fort det går har att göra med atmosfären i din källare. http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84rg
3 svar · 3,1k läst
J
Josth: Tror de bästa råden ges på: www.varmepumpsforum.com -> LLVP -> Placering
2 svar · 5,3k läst
morsan
morsan: Har du inga element på väggen? 360 lång och ett par fönster...
4 svar · 1,2k läst
M
mulpac: Kan vara väldigt enkelt, t.ex. för lite luft i ett slutet expansionskärl (vilket gör att säkerhetsventilen släpper ut lite vatten ibland) eller ett öppet expansionskärl som det helt enkelt avdunstar lite från. Värre om ett rör läcker någonstans i ett bjälklag eller någon vägg. I och för sig är det ju en begränsad vattenmängd i systemet, så det brukar inte bli så farligt, men
1 svar · 1,4k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Vatten tar alltid lättaste vägen och i detta fall är det cirkulationspumpen som styr flödesvägen så det är inga problem att koppla på nedströms.
1 svar · 796 läst
E
ee01mlm: Tjena! Finns det nån är som säljer en TA 213 vår har precis gått sönder. söker själva elskåpet med de orangea rattarna. Hör av er här eller på 070-2937133
0 svar · 2,2k läst
prototypen
prototypen: Och det var just element som skulle anslutas d^_^b
10 svar · 1,8k läst
R
RobZombie: [citat] Men om det utförs i et badrum där det sitter en radiator kopplad på VVC och man byter det till en h-tork så är det väl i princip samma sak? På vilket sätt är det inte godkänt? Ändringen blir ju bara rent estetiskt och det måste finnas flera hundratusen lägenheter där denna installation har funnits i minst 30 år. Varför är det helt plötsligt inte ok?
5 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.