Vi värmer i dag vårt hus (1,5-plans på 235 m2 + oinredd vind) med grundvattenvärme via en CTC EcoHeat. Denna är sedan kopplad till golvvärmen som finns i hela huset.

Vi har alltid velat ha en kamin för eldning vid lite kallare perioder och då pannan är förberedd för externa källor så är jag på jakt efter en vattenmantlad kamin. En kamin som jag läst om här tidigare och som är i en storlek för vårt hus är denna: http://www.ecostove.co.uk/stove-shop/Horseflame-Yarrman-Multi-Fuel-Boiler-Stove.html Finns det någon här som provat denna kamin och vad tror ni om denna lösning?

Vinden är som sagt oinredd så det är inga problem att dra rör/slang mellan panna/kamin.
Det ska dras tilluft till kaminen.
Jag är ute efter att bättre kunna kunna ta till vara på värmen från kaminen och slippa vissa problem som kan uppstå om man eldar länge och har golvvärme. Det ska inte bli den primära värmekällan men jag vill gärna utnyttja möjligheten att ta till vara värmen från kaminen och sedan leda den till golvslingorna i resten av huset.

Med batteribackup på cirkulationspumpen bör jag väl även kunna värma huset vid ev strömavbrott (bor långt ute på landet, med allt vad det innebär).

För mig låter det ultimat att kunna stödvärma hela huset via kaminen men är det något jag missar i min tankegång? Jag är medveten att det behövs en laddomat för styrningen av varmvatten.

Tacksam för alla tankar och synpunkter.
http://www.ecostove.co.uk/stove-shop/Horseflame-Yarrman-Multi-Fuel-Boiler-Stove.html

Det finns folk på värmepumpsforum.com som har den kaminen. Kolla så att kaminen du ska köpa har sekundärluft.
Fundera på hur mycket värme den får avge till rummet i ditt hus. Välj en kamin med stor eldstad, effekten spelar ingen större roll när du ändå har värmepump.

Varför tilluft?
Har du ett gammalt hus med självdrag mår troligtvis både du och huset bäst av att ta luft från rummet.

Batteribackup kan du enkelt och billigt bygga med några komponenter från Biltema.

Låter i övrigt som en bra ide, varför tänker inte fler som du?

Rummet den kommer stå i är på ca 60 m2 med öppen planlösning till andra ytor + öppet upp i nock till våningen ovanför. Är det kallt ute så vill jag gärna värma stor del via ved istället för dyr el, även om grundvattenuppvärmning är kostnadseffektiv.

Utan tilluft så kommer kaminen förbränna redan uppvärmd luft plus att den suger in kall luft via fönster och bjälkar. Det rimmar illa då tanken är att i långa loppet kunna spara pengar med denna lösning samtidigt som man kan värma upp huset ett tag efter ev strömavbrott.

Bör inte effekten ha betydelse? Jag gillar denna för den har så stor del som går till vattnet och kan därför stödvärma många m2 golvvärme.

Vi har en vattenmantlad kamin med betydligt lägre effekt - Wamsler Aquarello - (och solpaneler) kopplad till en 750 liters acktank i ett nytt mycket välisolerat hus. En fantastiskt trevlig värmeanläggning. Jag vet inte hur stort vattenmagasin det är på CTC´n men spontant så känns det som om det kan bli problem med att du inte ens kan elda en hel brasa förrän det kokar i tanken. Eftersom man inte har nåt värmeuttag att prata om så länge man eldar, måste magasinet vara stort nog att lagra energin för iallafall ett par timmars eldning (det är ju så mysigt med en brasa). Det kan säkert nån kompetent teoretiker räkna ut. Annars kanske du måste ha en acktank också.

Picke, hur ofta sotar du kaminen?

Då vill du kanske ha ganska stor del effekt till luften. Funderar själv på att ta bort en del isolering från vår kamin eftersom den mest värmer tanken och inte rummet. Ett problem som jag aldrig trodde skulle kunna uppstå med vattenmantlad kamin.

Jag är tveksam till att du sparar värme så det spelar någon roll genom att dra tilluft. Kanske någon här som har koll på det?
Men har du mekanisk ventiation är det nog inte att tänka på. Det låter näsatn som att du skulle kyla mer än du värmer utan tilluft, så är det verkligen inte!

Stor del till vatten är ju bra. Men enligt mig är det bättre att man kna fyll på mycket ved sällan än att fylla på lite då och då och snabbare få värmen till tanken. Är min bekvämlighet som gör de.

Jag har faktiskt aldrig sotat "hela" kaminen. Vi satte in den i februari sen har solpanelerna fixat allt sedan i slutet av mars tills för ca tre veckor sedan, då vi fick börja elda sporadiskt igen. Jag har dock borstat de roster man kommer åt nerifrån några ggr. Borde väl sota hela kaminen oxå innan det blir kallt, men nog värmer den vattnet fortfarande.

Picke skrev:
Vi har en vattenmantlad kamin med betydligt lägre effekt - Wamsler Aquarello - (och solpaneler) kopplad till en 750 liters acktank i ett nytt mycket välisolerat hus. En fantastiskt trevlig värmeanläggning. Jag vet inte hur stort vattenmagasin det är på CTC´n men spontant så känns det som om det kan bli problem med att du inte ens kan elda en hel brasa förrän det kokar i tanken. Eftersom man inte har nåt värmeuttag att prata om så länge man eldar, måste magasinet vara stort nog att lagra energin för iallafall ett par timmars eldning (det är ju så mysigt med en brasa). Det kan säkert nån kompetent teoretiker räkna ut. Annars kanske du måste ha en acktank också.
Ja jag har också funderat på om pannan (som jag tror har 190 l tank) skulle räcka till. 190 är inte mycket men går att komplettera om man nu känner att det behövs.

JohanEO skrev:
kolla här
[länk]

Du kommer nog få sota 1g per vecka!!
Jag har läst den tråden tidigare om behovet av att sota för att behålla verkningsgraden på kaminen. Är det samma problem på andra lite dyrare kaminer?

Hej minasläktingar har också en CTC panna drivs av luft/vatteb pump men samma upplägg som ni. Dom har Ecostoves modell "Erin" (som har en inbyggd termostat som jag tror begränsar vattentempen) inkopplad med ladomat men ingen accumulator tank utan kaminen matar elpannan direkt och dom har inte lyckats få den att koka.
OBS ! Ecostoves är inte miljögodkända så sotaren godkänner inte installationen om han kör enligt regelboken.
Nu skall jag själv göra likadant , Har hittat en leverantör www.selmac.se som verkar bra.
Hur blev er installation ? Vilka prylar har ni hittat för reglering och cirkulationspump ?

Ledsen mitt svar har dröjt lite. Vi har inte gjort något än men har valt att gå ifrån en installation med vattenmantlad kamin pga att många tycker det bildas för mycket sot i dessa kaminer pga kondens från tanken. Vill man hålla hög verkningsgrad på värmeöverföringen så skulle man därför behöva sota för ofta och det tar bort en del av bekvämligheten. En del på varmepumpsforum använder sig av liknande kombinationer och de har samma problem med sotningen. Är man bara beredd på detta och står ut med att sota varje vecka så är det en fin lösning. Det finns kanske vattenmantlade kaminer som inte har så stora problem med detta?

Istället kommer vi nog att köra på en lite större modell av täljsten. Tittar nu på några av Handöls modeller men jag hade gärna haft en från Tulikivi men dessa känns inte så moderna i design och blir till slut lite väl klumpiga.

Jag har en Kronspisen i "Salen" i huvudbyggnaden och en EcoHeat 10,5 kW i ett uthus, inkopplad via kulvert. Kronspisen har en "vattenslinga" inbyggd och var tidigare direktkopplad på 4 vattenradiatorer. Värmeutbytet går inte att jämföra med en dedikerad vattenmantlad kamin, men Kronspisen är ju snarare en kakelugn (utan kakel=murspis) än en vattenmantlad kamin och lagrar större delen av värmen i murmagasinet. Då vi kopplade detta i höstas, satte vi Kronspisenslingan på returen så att det varmare vattnet kommer EcoHeatens tank tillgodo och sedan shuntas ut till hela systemet. Det fungera riktigt bra faktiskt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.