2 143 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Radiator/konvektor som stödvärme
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Bor i ett litet hus byggt -62, tilläggsisolerat och 3-glasfönster.
Luftluftvärmepump som primär värmekälla tillsammans med braskamin. LLV-pumpen går konstant, medan braskaminen eldas igång på kvällar och helger oftast. Det medför att värmen i kåken kan variera rätt kraftigt och jag föredrar svalare på nätter och dagtid och varmare morgon/kväll och helger.
Byter nu ut 2-3 radiatorer då de dels är sjukt fula/olika modeller, dels gamla termostater. Har enbart tänkt mindre element som stödvärme i sovrum, arbetsrum mm och för att motverka lite kallras från fönster som känns om jag stänger av befintliga element helt och bara kör med braskamin/LLV-pumpen.
Jag bryr mig inte om bränt damm eller annat, däremot vore det trevligt om elemeneten inte var groteska kolosser som sabbar all inredning. Siktar på 400, max 500W/rum och det ska inte vara element för +1000 kr.
Vad sjutton ska jag välja i denna radiator- och konvektordjungel?
Luftluftvärmepump som primär värmekälla tillsammans med braskamin. LLV-pumpen går konstant, medan braskaminen eldas igång på kvällar och helger oftast. Det medför att värmen i kåken kan variera rätt kraftigt och jag föredrar svalare på nätter och dagtid och varmare morgon/kväll och helger.
Byter nu ut 2-3 radiatorer då de dels är sjukt fula/olika modeller, dels gamla termostater. Har enbart tänkt mindre element som stödvärme i sovrum, arbetsrum mm och för att motverka lite kallras från fönster som känns om jag stänger av befintliga element helt och bara kör med braskamin/LLV-pumpen.
Jag bryr mig inte om bränt damm eller annat, däremot vore det trevligt om elemeneten inte var groteska kolosser som sabbar all inredning. Siktar på 400, max 500W/rum och det ska inte vara element för +1000 kr.
Vad sjutton ska jag välja i denna radiator- och konvektordjungel?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Jula kör några Mysoneelment för övrigt som jag tittat på, men inte begripit om det är konvektorelement eller ej... jag tolkar det som det iaf. Nedsatta med en femhundring? Kan det vara något? Elektroniska termostater iaf.
Oljefyllda konvektorelement brukar ha en veckad plåt på baksidan. Är de inte oljefyllda tror jag att det nästan alltid är fråga om konvektorelement. De har då en spalt både nertill och upptill. Är termostaten elektronisk så är det inte så noga med resten.
Om du vill motverka kallras utan att de är primär värmekälla är det bra om de inte har onödigt hög effekt. Då håller elementet en högre temperatur vilket effektivare skapar konvektion.
Erik
Om du vill motverka kallras utan att de är primär värmekälla är det bra om de inte har onödigt hög effekt. Då håller elementet en högre temperatur vilket effektivare skapar konvektion.
Erik
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Tackar för tipset! d^_^bAvemo skrev:Oljefyllda konvektorelement brukar ha en veckad plåt på baksidan. Är de inte oljefyllda tror jag att det nästan alltid är fråga om konvektorelement. De har då en spalt både nertill och upptill. Är termostaten elektronisk så är det inte så noga med resten.
Erik
Klicka här för att svara