Hejsan igen! Sticker in med en liten fråga angående vattenburna radiatorer! Hur ska inställningen vara för att bli mest kostnadseffektiv?

När jag har öppet för fullt genom elementet så är både inloppsrör och utloppsrör varma, men om jag stryper elementet till säg hälften så är inloppet varmt medans utloppet är svalt. Hur tycker ni att man kör ett element mest kostnadseffektivt? Förstår givetvis att man måste testa sig fram för att få en lagom temratur inomhus.

Men jag är mest intresserad utav era spontana åsikter angående min fråga!

Det beror på hur du värmer vattnet. Något förenklat:

Har du värmepump skall det vara fullt öppet.

Har du vedpanna och acktank skall det vara strypt till lågt flöde.

Har du elpanna, olja, pellets eller fjärrvärme så spelar det ingen roll.

Erik

Jag har en gaspanna som är ihopkopplad med varmvattenberedaren! När varmvattenberedaren ska värma vatten efter en dusch t ex så prioriteras den!

Det finns gissningsvis fler komponenter än så inblandade. Temperaturen på vattnet borde vara ointressant för ekonomin med gaspanna. Det som räknas är hur varmt du har inomhus. Finns det något reglersystem förutom vred på elementen? Om du har stabil temperatur inomhus och inte onödigt varmt finns det nog inte så stora besparingar att göra. Om du däremot har onödigt varmt i vissa rum och / eller temperaturen inne varierar kraftigt beroende på utetemperatur kan det finnas lite att spara på att trimma in systemet. Precis hur det skall gå till får någon annan svara på.

Erik

Det sitter en utomhusgivare som mäter utetempraturen!

Det ska alltid vara en tempratur skillnad mellan in/ut, oavsett uppvärmnings typ.

Om du har en utomhus givare så ska den reglera så pannan inte behöver göra varmare vatten än nödvändigt, vilket är ekonomiskt.
Därför ska du har "högt" flöde i radiatorerna (säg en diff på 4 grader över den radiator som måste ha minsta diffen för att hålla rätt tempratur i rumet)
sen justerar du inställningarna på pannan så du kan dra nytta av informationen från utegivaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.