Hej Forumvänner.

Ville bara höra mig för med alla kunniga därute. För ett tag sedan bytte vi ut oljepannan mot en jordvärmeanläggning. I stort sett funkar allt bra.
Nu är jag igång med att hyfsa till pannrummet. Nu till frågan.

Alla rör som går med inkommande vatten, rör från värmepannan upp i huset har kvar den gamla sunkiga isoleringen. Lindad ull-isolering med ett plastskift utanpå.

? Är där ekonomi i att byta ut dessa mot moderna skumplast isolationsrör?

Rören som går från pannan ut i trädgårn har ju ny isolering, ska jag byta den gamla?

Tack på förhand

Veberödsmannen

B
egentligen duger isoleringen. men det kommer ju säkert se fräschare ut.
säkert bättre iso värde också. men inte jätte mycke

Krilleman
Isovärdet i skumplast = Inget alls. Ska du isolera pannrummet så fixa det ordentligt med rörskål i stenull och plastplåt på det. Kostar en slant om du inte känner en kompis som har en kompis som är isolerare... För det är en konst att få till det bra! Men den isoleringen du har duger, som henke skriver blir det dock väldigt mycket fräschare och isoleringsvärdet blir ju bättre desto tjockare isolering som får plats! Men över 40mm behöver man aldrig lägga på i en villa, ska vara på inkommande fjärrvärme då, som ska ha 60mm...

Krilleman och Henke.

Tackar för inputen. Jag tror att det som sitter där nu är typ det du beskriver Krilleman, men den har suttit där sedan barren byggdes 1974 och börjar alvarligt ge sig/falla i bitar.

Är det bättre att byta ut det gamla fallfärdiga isoleringen mot ny svart, eller ´?

Tackar

Krilleman
Armaflex (svart isolering) är ej heller att rekomendera på rör i pannrum, men kanske bättre än ingen alls. Bäst är ny rörskål typ isover eller liknande med plastplåt.

Hej pr95 och tack för länken. Den verkar dock vara bruten, jag kommer ingen vart utom "Cannot ...."

Vad ska jag söka efter på PAROC sidan?

Veberödsmannen

• Gilla
BigR
  • Laddar…
Krilleman
Skillnaden mellan paroc och isover är fiberriktningen, paroc har ståendes fibrer, sämmre isoleringsvärde! Isover har liggandes! Enda fördelen med paroc är om man har gamla "långböjar" då följer isoleringen med mycket bättre tack vare att paroc inte är lika styv. Men det blir svårt att få på plastplåten!

http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=21298

Ska man investera så är det dumt att inte välja rätt från början. Men som sagt en rör-isolerare (ja det är en separat yrkesgrupp) gör det sjukt bra, men det kostar en del!

Passar på och lägger in en angränsande fråga i denna tråden:

Vad rekommenderar ni för metod när rören är dragna så tätt intill varandra eller vägg att det inte går att få dit vanliga rörskålar? Jag har en del sådana och funderar på att helt enkelt linda lite 45mm mattor runt dom och täcka med folie eller plastplåt.

Drar ni alltid plastplåt över folien på rörskålarna även i pannrum / utrymmen där ingen normalt ser dom ?

Blev visst två frågor ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.