Hejsan, jag har en tryckande fråga som får pannan att lägga sig i djupa veck! Jag har en gaspanna till mitt hus med vattenburen värme. Nu till frågan. Det finns en tryckmätare som förra ägaren sa inte fick understiga 1 bar. Nu är det så här att ofta när jag kommer in i pannrummet så är mätaren under ett bar, nära noll! Detta verkar vara när brännaren inte är igång. I vilket fall som helst så brukar trycket stiga igen när brännaren går igång. Jag har även fått fylla på lite vatten för att stilla min oro för att något ska pajja i vinterkylan.

Hur ska det fungera egentligen? Ska trycket falla? För ifall det blir för högt tryck så släpper systemet ut vattnet genom ett expansionsrör eller?

Förra ägaren hävdar att de fick fylla på vatten en gång i halvåret.

Vore tacksam för svar. MVH Peter

Expansionskärlsproblem ? (Slutet kärl med trasig bälg ?) Normalt skall trycket alltid vara så högt att det når upp till översta radiatorn. När vattnet blir varmt expanderar det och överfödet tas upp av expansionskäret. Är det ett slutet kärl med trasig gummiblåsa, eller för lite luft på andra sidan bälgen, funkar det inte och vatten trycks ut genom säkerhetsventilen.

Ett vattenburet system som fungerar skall inte läcka ut vatten !

Nja.....kan inte direkt lokalisera ett kärl! Där vattnet brukar tränga ut ser mer ut som ett vanligt som går ner i varmvattenberedaren, fast på det röret sitter också en slags ventil som kan leda ner vattnet genom ett nytt rör ner på golvet.

Du kan iofs också ha ett öppet kärl, sitter oftast på vinden, men inte heller då skall det läcka ut vatten.

Låter som om du pratar om ngn säkerhetsventil som läcker ut vatten, är det fråga om varmvattenberedarens säkerhetsventil är det iofs normalt att det droppar ur den ibland. Men säkerhetsventilen från värmesystemet skall normalt inte droppa..

Bild ?

Kan lägga upp bild imorgon! Tackar för engagemanget.

Så här ser det ut! Det är den blå ventilen som släper ut vatten! Den svarta ventilen på den ena bilden fyller jag på vatten med!

• P1040295.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1040290.jpg
    Skapa konto
  • P1040297.jpg
    Skapa konto
Sedan om jag får komplettera med en lite fråga! Vad kan hända ifall trycket understiger 1 bar under för lång tid? Kan pannan gå torre och därmed börja brinna eller stångs den av? Frågan känns aktuell då vi kan vara borta någon vecka då och då!

1 bar = 10 meter vattenpelare (ungefär), det krävs bra mycke lägre tryck innan pannan är tom...

Vi har också gaspanna och samma problem 0 bar när inte brännaren är igång och ca. 1 bar när den eldar på. Jag har ännu inte hittat något expansionskärl varken öppet eller stängt, har kollat på vinden också och där är definitivt inget heller.

PST skrev:
Expansionskärlsproblem ? (Slutet kärl med trasig bälg ?) Normalt skall trycket alltid vara så högt att det når upp till översta radiatorn. När vattnet blir varmt expanderar det och överfödet tas upp av expansionskäret. Är det ett slutet kärl med trasig gummiblåsa, eller för lite luft på andra sidan bälgen, funkar det inte och vatten trycks ut genom säkerhetsventilen.

Ett vattenburet system som fungerar skall inte läcka ut vatten !
Om alla delar i systemet är OK, då förändras inte drifttrycket när pannan går? Eller du menar bara att pannan inte ska ge ifr¨ån sig vatten om expansionstanken är OK?

Jag har skillnad på 0.5bar mellan max/min temp på pannan, och är lite nervös för att det ändrar sig så ofta.

Den blå ventilen på bilden verkar vara säkerhetsventilen på varmvattensidan. Den har inget med trycket i värmesystemet att göra. Det ska finnas en säkerhetsventil till, till värmesystemet. Expansionkärlet finns troligtvis inbyggt i pannan om du inte har något vid sidan om. Driftstrycket ska inte ändra sig nämnvärt om allt är ok.
Det är vanligt med en säkerhetsfunktion i gaspannor, som gör att pannan stannar och visar en felkod, om driftstrycket blir för lågt.

C
Driftstrycken kan absolut ändra sig vid stora temperatursvängningar, men inte mellan 0 och öppning av säkerhetsventilen, då är det fel. Vi har ungefär 2000 liters vattenvolym i systemet och 200 liters expansionskärl, och vid uppeldning av 1500 liter tankar stiger då trycket ca 0,5 bar.
Och finns det mot förmodan inget expansionskärl är det också ganska så drastiskt fel.

Expansionskärlet är allt som oftast en rödmålad rund-aktig plåtburk, kan vara olika stor beroende på hur den är dimensionerad. Kolla bakom plåtarna på pannan, om den inte hänger på väggen nånstans.
Har man ett öppet kärl på vinden behöver det dock inte vara rött (eftersom det inte är nåt tryckkärl), men det torde vara ganska uppenbart ändå om man har en stor plåtburk stående på vinden.

Just med slutet kärl kan det bli det relativt stora (som 0,5 bar motsvarande 5m vattenpelare) tryckskillnader mellan kallt och varmt system, skillnaden blir större ju mindre tryckkärlet är.. Trycket skall dock aldrig vara lägre än att vattnet når upp en bit över översta radiatorn i huset. I fallet med ett öppet exp-kärl blir tryckvariationerna betydligt mindre, som mest motsvarande höjden på exp-kärlet om det är dimentionerat "på gränsen" dvs 0,05 bar eller ngt sånt.

Har man ett enplanshus med gaspanna utan källare, så kan ju trycket vara väldigt lågt och ändå nå till översta radiatorn när systemet är kallt...Manometern kan dessutom vara lite felkalibrerad.

Tackar för engagemanget! Tror jag blivit lite klokare nu iaf! ;-)

Har kollat i handboken för pannan och kommit fram till att pannan har ett slutet expansionskärl som sitter bakom huven nere i pannrummet! Men det står absolut inget om vattentrycket. Har även varit och kikat uppe på vinden och där sitter också ett expansionskärl utav något slag. Detta ser ut att vara av äldre modell och kan höra ihop med pannan som de hade i huset förr.

Avskyr att behöva oroa sig över vattentrycket hela tiden. Vad tycker ni, ska jag anlita någon värmeinstallatör för kontroll av anläggningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.