2 083 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Från 10a till 16a säkringar
Den så kallade laddaren är ingen laddare utan en kontrollbox. Den släpper bara igenom tre faser och nolla eller i förekommande fall en fas och nolla. Det finns inte olika sätt att koppla in den. När det är tre faser och nolla är det upp till konstruktören av bilens ombordladdare att välja om det skall vara 230 V eller 400 V. Och vilken teknisk lösning biltillverkaren valt där påverkar inte vilken effekt som kan föras genom kabeln.G GustavSt skrev:
Börja med att se om det fungerar. Går det ofta huvudsäkringar när det är kallt ute så får du göra något åt det. Men du måste inte ta ut det problemet i förskott.G GustavSt skrev:
För ca 10tkr (med bidrag) får man ju en installation av laddbox/effektvakt och 10m kabel + en genomföring. För en vanlig konsument (en som inte vill bygga själv) är det ju faktiskt en rätt så svår deal att slå.
Om det finns ett 3-fas uttag så kostar det ju 2500kr för en uttags-ansluten laddbox. Jag tycker att antingen så gör man en ordentlig installation med effektvakt för 10+tkr eller så kan man lika gärna använda en portabel box i ett 3-fas uttag. Vilket mervärde har en box utan effektvakt som är signifikant billigare än 10tkr?
Hur är förutsättningarna eg? Man bör nog inte ta dit en elektriker för arbete mindre än 10tkr ändå.
Om det finns ett 3-fas uttag så kostar det ju 2500kr för en uttags-ansluten laddbox. Jag tycker att antingen så gör man en ordentlig installation med effektvakt för 10+tkr eller så kan man lika gärna använda en portabel box i ett 3-fas uttag. Vilket mervärde har en box utan effektvakt som är signifikant billigare än 10tkr?
Hur är förutsättningarna eg? Man bör nog inte ta dit en elektriker för arbete mindre än 10tkr ändå.
Har inga problem idag med propparna, så hoppas det fortsätter så.A Avemo skrev:Den så kallade laddaren är ingen laddare utan en kontrollbox. Den släpper bara igenom tre faser och nolla eller i förekommande fall en fas och nolla. Det finns inte olika sätt att koppla in den. När det är tre faser och nolla är det upp till konstruktören av bilens ombordladdare att välja om det skall vara 230 V eller 400 V. Och vilken teknisk lösning biltillverkaren valt där påverkar inte vilken effekt som kan föras genom kabeln.
Börja med att se om det fungerar. Går det ofta huvudsäkringar när det är kallt ute så får du göra något åt det. Men du måste inte ta ut det problemet i förskott.
Så som garaget står och tomten ser ut, lär det bli en del tråkigt markarbete om man ska behöva göra något med effektvakt, om det inte går att lösa trådlöst över wifi eller nåt. Garaget är som sagt fristående 15-20 meter bort, och vill ogärna riva upp marken där emellan om det inte är kris.M merbanan skrev:För ca 10tkr (med bidrag) får man ju en installation av laddbox/effektvakt och 10m kabel + en genomföring. För en vanlig konsument (en som inte vill bygga själv) är det ju faktiskt en rätt så svår deal att slå.
Om det finns ett 3-fas uttag så kostar det ju 2500kr för en uttags-ansluten laddbox. Jag tycker att antingen så gör man en ordentlig installation med effektvakt för 10+tkr eller så kan man lika gärna använda en portabel box i ett 3-fas uttag. Vilket mervärde har en box utan effektvakt som är signifikant billigare än 10tkr?
Hur är förutsättningarna eg? Man bör nog inte ta dit en elektriker för arbete mindre än 10tkr ändå.
Jag har inget färdig 3 fas uttag idag i garaget, bara att jag ser i elcentralen att det är 3st proppar som är markerat som ”garage”. Antar det innebär att det finns 3 fas till garaget? I garaget finns ett till proppskåp. Men bara 3-4 proppar där till lampor/uttag/garagedörr.
Har sett en del paket med laddbox och installation för runt 5-6k. Hoppas då att det skulle räcka med att koppla in i proppskåpet i garaget.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det finns som sagt lite trådlösa varianter för lastbalansering. Har personligen rätt dålig koll på vilka alternativ som finns.
Klicka här för att svara
