Har köpt en plug-in-hybrid och tänkte bli med laddbox. Bilmodellen har ett 12kWh batteri så inte jättemycket att ladda upp (över natten). Laddboxen kommer monteras på garagefasaden.
Ser att den här modellen ligger bra i pris och ser lagom diskret ut i mina ögon.
https://www.evify.se/produkter/amina-s/
Hur vet jag om jag bör köpa till lastbalanserare redan från start? Huset är uppsäkrat till 20A och vi förbrukar ca 19000kwh nu utan elbilsladdning.
Har bergvärme så kan inte styra så mycket annan förbrukning än laddningen och vi kör så pass få mil per år (<700) att vi nog kommer fortsätta ha månadsrörligt. Ser därför inte att jag kommer behöva styra laddningen så smart.
Något annat jag bör tänka på?
Ser att den här modellen ligger bra i pris och ser lagom diskret ut i mina ögon.
https://www.evify.se/produkter/amina-s/
Hur vet jag om jag bör köpa till lastbalanserare redan från start? Huset är uppsäkrat till 20A och vi förbrukar ca 19000kwh nu utan elbilsladdning.
Har bergvärme så kan inte styra så mycket annan förbrukning än laddningen och vi kör så pass få mil per år (<700) att vi nog kommer fortsätta ha månadsrörligt. Ser därför inte att jag kommer behöva styra laddningen så smart.
Med en Homewizard eller liknande (kostar några hundralappar) som kan mäta strömmen per fas, så kan du se hur mycket du tar ut idag. Då får du ett underlag för om det behövs eller inte. Jag gjorde inte så själv, utan beskedet var att "lastbalansering är bra att ha för säkerhets skull". Jag satt in en men det var en onödig kostnad som dessutom skapade en del störningar i början, innan elektrikern fick komma åter och fixa dom.P Peter321 skrev:Har köpt en plug-in-hybrid och tänkte bli med laddbox. Bilmodellen har ett 12kWh batteri så inte jättemycket att ladda upp (över natten). Laddboxen kommer monteras på garagefasaden.
[länk]
För Ellevio som infört effekttariff så kostar det inte mer att säkra upp till 25 A.
Säger den här informationen i Ellevio-appen något om behovet av lastbalansering för laddboxen kanske? Uppsäkrat till 20A som sagt och januari så det är ju en kall månad (bergvärmepumpen gick nog mest hela tiden).L Lundstroem1 skrev:Med en Homewizard eller liknande (kostar några hundralappar) som kan mäta strömmen per fas, så kan du se hur mycket du tar ut idag. Då får du ett underlag för om det behövs eller inte. Jag gjorde inte så själv, utan beskedet var att "lastbalansering är bra att ha för säkerhets skull". Jag satt in en men det var en onödig kostnad som dessutom skapade en del störningar i början, innan elektrikern fick komma åter och fixa dom.
För Ellevio som infört effekttariff så kostar det inte mer att säkra upp till 25 A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Din högsta topp motsvarar ca 12 A jämnt fördelat på alla tre faserna. Men det säger inget om någon fas tar ut mer än 12A.P Peter321 skrev:
Du behöver mäta som jag skrev ovan för att få säkrare svar.
Du skriver "uppsäkrat till 20 A", har du kört värmepumpen på 16 A huvudsäkring tidigare?
Hur många A kommer du att ladda med, en eller trefas?
Varför inte säkra upp till 25 A?
Ett sätt är att börja utan lastbalansering, och komplettera med en senare som du kan sätta in själv. Tänker på den typen som ansluts i HAN porten på elmätaren.
Du skriver "uppsäkrat till 20 A", har du kört värmepumpen på 16 A huvudsäkring tidigare?
Ett sätt är att börja utan lastbalansering, och komplettera med en senare som du kan sätta in själv. Tänker på den typen som ansluts i HAN porten på elmätaren.
Förstår varför det frågas om man ska ha det ifall de tar 1500 för balanseringen. Men den kör Zigbee så man kan enkelt bygga egen lastbalanserare med Home Assistant...
Annars så tycker jag absolut du ska ha lastbalanserare. För vad händer om värmen stängs av mitt i vintern och man inte är hemma?
Annars så tycker jag absolut du ska ha lastbalanserare. För vad händer om värmen stängs av mitt i vintern och man inte är hemma?
Lite otydligt skrivet av mig, jag har 20A huvudsäkring och det har det ”alltid” varit.L Lundstroem1 skrev:Du behöver mäta som jag skrev ovan för att få säkrare svar.
Jag har en Homey hemma och det ser ut att finnas koppling både till Amina och t.ex. en HomeWizard (350kr). Tror ni det blir en avsevärt sämre lösning än lastbalanseringen från Amina som kostar närmare 2000?S sjoelund skrev:
Det kommer nog fungera alldeles utmärkt. Jag har en HomeWizard till min Home assistant och det är inga problem. Jag oroar mig inte när jag laddar - 16A huvudsäkringarna klarar ett par sekunder på 18A utan problem och det inträffar i princip aldrig stora spikar i förbrukningen som den inte hänger med på.P Peter321 skrev:
Kanon! Hur ser logiken ut i din Home assistant? Stänga av laddboxen om x sker med förbrukningen som HomeWizard avläser?S sjoelund skrev:Det kommer nog fungera alldeles utmärkt. Jag har en HomeWizard till min Home assistant och det är inga problem. Jag oroar mig inte när jag laddar - 16A huvudsäkringarna klarar ett par sekunder på 18A utan problem och det inträffar i princip aldrig stora spikar i förbrukningen som den inte hänger med på.
Det är en hel vetenskap kan man väl säga. Jag styr den baserat på elpris, effektavgiften och lastbalansering.P Peter321 skrev:
Oftast stryper den laddning till 6A, ibland till noll. Kommer man hem typ 16:40 laddar den i 16A till 17:00. Etc...
Att minska strömmen då det blir överbelastning gör den fort. Att öka strömmen gör den långsamt och tittar på högsta momentana strömförbrukningen senaste 5 minuterna. Laddaren tycker inte om när man gör snabba på/avstängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just nu är effekten inställd så lågt att den inte kan ladda 6A konstant (minsta effekt bilen vill ha), så den laddar bara en del av timmen.
Ja det låter ju som en vetenskap… 😅 Har du skrivit den logiken själv i Home assistant?S sjoelund skrev:Det är en hel vetenskap kan man väl säga. Jag styr den baserat på elpris, effektavgiften och lastbalansering.
Oftast stryper den laddning till 6A, ibland till noll. Kommer man hem typ 16:40 laddar den i 16A till 17:00. Etc...
Att minska strömmen då det blir överbelastning gör den fort. Att öka strömmen gör den långsamt och tittar på högsta momentana strömförbrukningen senaste 5 minuterna. Laddaren tycker inte om när man gör snabba på/avstängning.
[bild]
Just nu är effekten inställd så lågt att den inte kan ladda 6A konstant (minsta effekt bilen vill ha), så den laddar bara en del av timmen.
Ja. Baserat på andras kod, men det mesta har jag skrivit om för att få den mer robust. Den grundläggande koden som fanns online fungerade ok som lastbalansering, men jag ville ju ha med elpris och effektavgift...
Klicka här för att svara