J jsnall skrev:
Hur är din Equalizer kopplad? Ligger den i mätarskåpet?
Jag har mätaren i källaren, utan skåp, och där sitter equalizern. Uppskattningsvis är det runt 14m mellan laddstolpe och equalizer. Jag gissar att radiovågorna huvudsakligen går upp för källartrappan och genom källardörren, snarare än genom betongen.

J jsnall skrev:
Hej,

Har köpt hus och vid inflytt kommer det bli dags att som blivande elbilsägare installera en laddbox. Har lagt ner en hel del tid nu på att hitta en lösning som lever upp till mina krav, om någon här har förlag uppskattas det.

Önskelista:
  • Lokal lastbalansering, vill inte att kommunikation mellan lastbalanserare och laddbox ska gå genom en tillverkares molnlösning och vara beroende av internetuppkoppling. Långt avstånd (gissningsvis ca. 20m med betongväggar) mellan elmätare (mitt i källaren) och tänkt plats för laddbox (garage).
  • Stöd för smartladdning mot elpris, elleverantör kommer vara Kraftringen.
  • Vill ha möjlighet att se info från laddare i Home Assistant men vill inte vara beroende av Home Assistant för att starta/stoppa laddning.
  • Stöd för RFID-taggar är ett plus men inget måste.
Vet någon om det finns en lösning som uppfyller ovanstående lista? Har sneglat på bl.a. Amina S (+ Enegic powerlink) och Easee charge up (+ Easee charge equalizer).

Är dock osäker om Enegics lastbalansering fungerar lokalt utan internet, sen verkar inte Easee ha det bästa ryktet.

Någon som har input? Tack på förhand!
Jag har en Garo entity pro med tillhörande lastbalanserare. Den täcker in allt du efterfrågar.

J jsnall skrev:
Hej,

Har köpt hus och vid inflytt kommer det bli dags att som blivande elbilsägare installera en laddbox. Har lagt ner en hel del tid nu på att hitta en lösning som lever upp till mina krav, om någon här har förlag uppskattas det.

Önskelista:
  • Lokal lastbalansering, vill inte att kommunikation mellan lastbalanserare och laddbox ska gå genom en tillverkares molnlösning och vara beroende av internetuppkoppling. Långt avstånd (gissningsvis ca. 20m med betongväggar) mellan elmätare (mitt i källaren) och tänkt plats för laddbox (garage).
  • Stöd för smartladdning mot elpris, elleverantör kommer vara Kraftringen.
  • Vill ha möjlighet att se info från laddare i Home Assistant men vill inte vara beroende av Home Assistant för att starta/stoppa laddning.
  • Stöd för RFID-taggar är ett plus men inget måste.
Vet någon om det finns en lösning som uppfyller ovanstående lista? Har sneglat på bl.a. Amina S (+ Enegic powerlink) och Easee charge up (+ Easee charge equalizer).

Är dock osäker om Enegics lastbalansering fungerar lokalt utan internet, sen verkar inte Easee ha det bästa ryktet.

Någon som har input? Tack på förhand!
Vi är väldigt nöjda med vår ABB TAC-22 laddare. Kopplad med modbus till elmätare vid inkopplingspunkt för sekundsnabb lastbalansering. Går att använda bluetooth för att koppla upp sig mot laddaren om man inte har internet på laddpunkten och använder då telefonens internet vid t ex uppdatering, har annars LAN/wifi/4G, Rfid och framförallt bra display med den laddinfo som behövs så man aldrig måste kolla i någon app på vintern med kalla händer.

Ingen aning om den funkar med home Assistant. Jag behöver oftast inte kolla laddappen (man har ju bilens app om man vill pausa), utan har bara satt den att skicka en månadsrapport till mig med all laddfakta i slutet av varje månad. Har inte heller sett någon inställning för att pausa laddning pga aktuellt elpris (bara mera statiska inställningar, som tid etc).

Men köpte denna för några år sedan, så mycket kan ha hänt sedan dess.

Hej,

Nu har det gått ett tag och jag tänkte skriva att mitt val föll på en Easee laddbox som tickade de boxar jag ville. Har säkert lite jobb kvar men på det stora hela är jag nöjd. Kan konstatera att Kraftringens integration mot Easee är opålitlig för att uttrycka det milt, men då Easee har ett API löste sig även den biten i Home Assistant.

Smartladdning har jag satt på ett schema och Home Assitant räknar ut hur mycket laddning som behövs och schemalägger laddningen. Allt syns klart och tydligt i graf så jag vet när laddningen går igång. Är jag hemma dagtid och vill ladda manuellt går det också, annars är det bara att stoppa i sladd och blippa nyckel så löses resten automagiskt.

Tack för alla tips tidigare!

• Mobilappvisning av elbilens laddstatus med batterinivå 67 %, laddkabel ej ansluten och möjlighet till manuell laddkontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en elbilsladdningsapp som visar elprisgraf och smartladdningsschema, samt en inställning för laddgräns på 80%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tajjson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kör ju med en Zaptec go nuförtiden.
Laddaren verkar utmärkt, och lättinstallerad och så.

Men appen suger verkligen, även fast de nyligen släppte en ny som åtminstone tillåter att skapa schemalagd laddning.
Men den suger fortfarande tycker jag, jag får lägga alltför mycket tid på att få till saker och ting, och springa ut till bilen lite då och då och dra ur och sätta in laddsladden för att få laddaren att acceptera att det nu är en ny laddningssession och att den ska lyda de nya inställningarna.

Jag har lite turligt inte fått önskemål av någon kund att installera en ny laddare på ett tag, för ärligt talat vet jag inte om jag ens vill föreslå en Zaptec, då appen och gränssnittet fortfarande är så odugligt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kör ju med en Zaptec go nuförtiden.
Laddaren verkar utmärkt, och lättinstallerad och så.

Men appen suger verkligen, även fast de nyligen släppte en ny som åtminstone tillåter att skapa schemalagd laddning.
Men den suger fortfarande tycker jag, jag får lägga alltför mycket tid på att få till saker och ting, och springa ut till bilen lite då och då och dra ur och sätta in laddsladden för att få laddaren att acceptera att det nu är en ny laddningssession och att den ska lyda de nya inställningarna.

Jag har lite turligt inte fått önskemål av någon kund att installera en ny laddare på ett tag, för ärligt talat vet jag inte om jag ens vill föreslå en Zaptec, då appen och gränssnittet fortfarande är så odugligt.
ajdå, vi får den installerad på fredag. Ska man avbryta och beställa en annan? I så fall vilken?

Mikael_L
Tja.
Laddboxen tycker jag är vettig.
Men appen/gränssnittet suger en del.

Men jag har haft samtal med Zaptec teamet och de vet om klagomålen, åsikterna och önskemålen, och senaste uppdateringen av appen hade en del infört, så jag tror att det finns hopp om en bättre upplevelse framöver.

Före den sista uppdateringen så gick det inte att göra ett laddschema. Funkar numera. Men aningens krångligt, samt även alltför krångligt att byta mellan olika laddlägen.

ECO-läget tycker jag i princip var smart, och det som jag uteslutande kunde använda (vettigt) innan schemaläggning kom.
Där "beställer" man 5kWH, 10kWH, 15kWH ... 50kWh (eller vilka steg det nu är) och anger tidpunkt när man måste iväg med bilen.
Funkar bra såtillvida att laddaren automatiskt väljer att starta laddningen vid tid så laddningen blir så billig så möjlig.

Men felet, som jag ser det, är att med ECO-mode anges det hur mycket el man måste minst ha, men laddaren fortsätter att ladda sen tills bilen är fulladdad, dvs beställer jag 20kWh, och det kanske börjar ladda kl 0100 (billigaste timmen börjar då), och jag tänker åka kl 0800, så kommer den att ladda under de billiga timmarna 1-5, men sen blir det kanske en svindyr timme kl 7-8, och då fortsätter ECO-mode att ladda ändå (tills batteriet blivit helt fullt), fast jag redan fått in 10kWh mer än jag beställt, så kommer laddboxen fortsätta att trycka in laddning.

Det finns massor av tillfällen som jag inte alls är intresserad av en 100% laddad bil (jag kanske anar/vet att jag nästa dag kommer kunna ladda med negativt elpris mitt på dagen, man har kanske egna solceller, när jag inte använder bilen över helgen eller ännu flera dagar vill jag inte att den står fulladdad, utan jag brukar sikta på att den får ha 50-70% typ.
Som sagt, det finns massor av tillfällen då jag inte vill att den ska ladda fullt, utan bara lite snabbt ange i appen hur många kWh jag önskar, sen ska boxen stoppa.

Jag gillar eco-mode, ja ... men den måste ändras så att laddningen stoppas när önskad laddning har erhållits (eller att dagens modell och den jag önskar blir valbart i appen)

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Bara easee som är bättre?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.