Hej,
Vi planerar installation av laddbox, problemet är att fasadskåpet röd rektangel är på andra gaveln kontra uppfarten, tänkt placering med rött kryss.
Hur ska man tänka? Markrör eller utanpåliggande på fasad, eller annan lösning?
Om markrör behöver vi göra åverkan i gräsmatta samt att X antal m2 plattor behöver lyftas.
Vid utanpåliggande på fasaden kommer ett störande kabelskydd synas.
En tanke jag hade var att istället för att gå via fasadskåpet, gå invändigt via elskåp och upp på vinden och ut genom fasaden vilket också känns lite halv komplicerat och kanske inte helt hundra mtp eventuell brandrisk.
Tacksam för idéer och inputs!
Vi planerar installation av laddbox, problemet är att fasadskåpet röd rektangel är på andra gaveln kontra uppfarten, tänkt placering med rött kryss.
Om markrör behöver vi göra åverkan i gräsmatta samt att X antal m2 plattor behöver lyftas.
En tanke jag hade var att istället för att gå via fasadskåpet, gå invändigt via elskåp och upp på vinden och ut genom fasaden vilket också känns lite halv komplicerat och kanske inte helt hundra mtp eventuell brandrisk.
Hej,L Lundamackan89 skrev:Hej,
Markrör är såklart den enklaste lösningen men krävs oftast mest för och efterarbete.
Har ni träfasad så kan man många gånger fiska ner en kabel till sulan och spika kabeln dolt fram till önskad placering.
Är det puts/tegel så hade jag nog gått på ert alternativ och se om det finns utrymme att gå på med säkringar i befintlig central alternativt bygga ut centralen och sedan gå upp på vind.
Du behöver inte gå från fasadmätarskåp det går lika bra från centralen inne i fastigheten.
Vill man ha lastbalansering så ansluts den i fasadmätarskåpet då krävs det oftast att man har bra wifi-täckning i det området.
Lycka till!
Klicka här för att svara