82 872 läst ·
591 svar
83k läst
591 svar
Hur farlig är Easee laddstation för elbilar?
Hur har du löst LIN med bilen?H HenrikHuslöse skrev:Jag skippade strömmätningen.
Den löses enklast genom att köpa en färdig elmätare. Behövs ingen huvudsäkring i boxen. Specialfall finns där det blir intressant med säkring.
Jag skippade också jordfelsbrytare typ B och nöjde mig med en elektronisk jordfelsbrytare på 6mA med självtest. Den förlitar sig på kontaktorn. Fusklösning, men bättre än Easee som fuskade bort kontaktorn också till förmån för kretskortsreläer. 63A DIN kontaktorer är billiga. Rejäla industri-kontaktorer är mycket dyrare.
Laddkabeluttag är dyra. Finns visserligen billiga kinesgrejer, men riktiga från Phoenix eller Mennekes är dyra.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dags-att-bygga-ny-laddbox.462377/K karlmb skrev:
Denna länkar till den andra också.
Finns det någon uppdatering kring försäljningsstoppet? Gäller det fortfarande? Försökt googla men finns bara artiklar sedan våren 2024 som säger att stoppet gäller, men måste ju hänt massor på snart ett år?? Och boxarna verkar ju finnas till salu dessutom
Det är en ny modell.
Easee Home och Charge är det försäljningförbud på. Den nya serien One, Lite, Up, Core och Max är i grunden samma konstruktion, men med bättre reläer och inre isolation. Mjukvaran uppdateras kontinuerligt, för både de gamla och nya boxarna. One är på 3,7kW, Lite är 11 kW och de övriga 22kW. Jag är litet osäker om jfb, men det är nog bara Lite som kräver extern jfb. De andra har inbyggda.
Trist att vi som har den gamla inte fick någon uppdatering Bra att de verkar överleva.lilytwig skrev:
Easee Home och Charge är det försäljningförbud på. Den nya serien One, Lite, Up, Core och Max är i grunden samma konstruktion, men med bättre reläer och inre isolation. Mjukvaran uppdateras kontinuerligt, för både de gamla och nya boxarna. One är på 3,7kW, Lite är 11 kW och de övriga 22kW. Jag är litet osäker om jfb, men det är nog bara Lite som kräver extern jfb. De andra har inbyggda.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är detta för material? Och är det farligt?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Erfarenheter av Easee Charge UP + Equalizer
Laddboxar -
Hur farlig är denna träskadeinsekt på timmerstock/fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Källarrenovering asbest eller ofarligt
Isolering -
Riva plastmatta, farligt?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur