Hej!

Någon som har en Zaptec Go och kan säga mig vad den minsta ställbara effekten är i appen?
Dvs om man vill ladda så långsamt som möjligt :)
Tack!

Q Quest skrev:
Hej!

Någon som har en Zaptec Go och kan säga mig vad den minsta ställbara effekten är i appen?
Dvs om man vill ladda så långsamt som möjligt :)
Tack!
Nu har jag inte Zaptec men jag gissar nog på att minsta inställbar ström, inte effekt, är 6 A , eftersom standarden säger minst 6 A för att ladda. Effekten beror sedan på hur många faser du laddar med. 1380 W för enfas och upp till 4140 W för trefas.

• Gilla
pojak och 1 till
  • Laddar…
För vår del (Zaptec) så kan vi tilldela ström hela vägen ner till 0A. Men det är inte tillåtet att tilldela mindre än 6A. Men bilen kan fortfarande ta emot mindre än 6A om den vill. Det är alltid bilen som bestämmer hur mycket ström den drar, laddboxen begränsar bara vad den max får dra.

• Gilla
pojak
  • Laddar…
A AroH skrev:
För vår del (Zaptec) så kan vi tilldela ström hela vägen ner till 0A. Men det är inte tillåtet att tilldela mindre än 6A. Men bilen kan fortfarande ta emot mindre än 6A om den vill. Det är alltid bilen som bestämmer hur mycket ström den drar, laddboxen begränsar bara vad den max får dra.
Hur gör man detta? I appen?

A Anders Holmstrom skrev:
Hur gör man detta? I appen?
Det är lite gömt för tillfället. Man måste gå in i avancerade inställningar och aktivera fristående läge och sen får man möjlighet att ställa ner effekten. Men om nån vecka släpper vi både ströminställningar och schemaläggning i appen. Kommer heta ”charge modes”. Men allt går att ställa in via portalen. Men vänta gärna på nästa uppdatering så blir allt enklare.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Går zaptecs effektstrypning att integrera med Home Assistant?

B bhus2021 skrev:
Går zaptecs effektstrypning att integrera med Home Assistant?
Japp, funkar redan idag. Finns ofta färdiga moduler via olika smarta hem lösningar. Annars finns det öppna api:et här: api.zaptec.com. Där finns även all info om hur man integrerar.

Hittade detta tex: https://github.com/custom-components/zaptec

A AroH skrev:
Japp, funkar redan idag. Finns ofta färdiga moduler via olika smarta hem lösningar. Annars finns det öppna api:et här: api.zaptec.com. Där finns även all info om hur man integrerar.

Hittade detta tex: [länk]
A AroH skrev:
Det är lite gömt för tillfället. Man måste gå in i avancerade inställningar och aktivera fristående läge och sen får man möjlighet att ställa ner effekten. Men om nån vecka släpper vi både ströminställningar och schemaläggning i appen. Kommer heta ”charge modes”. Men allt går att ställa in via portalen. Men vänta gärna på nästa uppdatering så blir allt enklare.
Hm, när man ställer ned effekten, så lagras den ej, måste göra om samma procedur var gång man skall ladda. Bugg? Eller jag som inte klarar av appen :) ?

Hm, när man ställer ned effekten, så lagras den ej, måste göra om samma procedur var gång man skall ladda. Bugg? Eller jag som inte klarar av appen :) ?
Det ska lagras. Du använder ”laddningslägen” när du ställer effekten?

• Skärmbild av en app med inställningar för standardladdning, tillgänglig ström och begränsning av offlineström på 10 A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AroH skrev:
Det ska lagras. Du använder ”laddningslägen” när du ställer effekten?
Stämmer bra, trycker på spara samt laddningsläge.

Stämmer bra, trycker på spara samt laddningsläge.
Du har ingen extern styrning kopplad till installationen? Det kan vara prisstyrningar och effektvakter (perific/pulse/tibber/greenely osv) som styr samma värden.

A AroH skrev:
Du har ingen extern styrning kopplad till installationen? Det kan vara prisstyrningar och effektvakter (perific/pulse/tibber/greenely osv) som styr samma värden.
Jag har en Perific, som mäter elen. Kan det vara den som spökar? Skall testa att stänga av den och se.

Jag har en Perific, som mäter elen. Kan det vara den som spökar? Skall testa att stänga av den och se.
Yes, den kommer ställa tillbaks strömmen om du ändrar manuellt. Har du en Perific så behöver du inte ställa någon ström.

A AroH skrev:
Yes, den kommer ställa tillbaks strömmen om du ändrar manuellt. Har du en Perific så behöver du inte ställa någon ström.
Jag vill hyvla toppar, så därför jag vill ställ ned ampen

Jag vill hyvla toppar, så därför jag vill ställ ned ampen
Förstår. Tror den funktionen finns i Perific appen men är inte säker. Annars kan du sätta laddaren i fristående läge och välja vilken ström du vill ladda med, då kommer den ignorera Perific. Men då tar man ju oxå bort effektvaktens funktion. Dock är den inte lika viktig om man vill ladda långsamt.

• Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.