5 286 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
3-fas CEE uttag till typ 2
Medlem
· Västernorrland
· 2 087 inlägg
Beror säkert på vilken box man använder men generellt sett borde det inte uppstå några sådana problem. Då skulle många ha problem efter ett vanligt strömavbrott.K kniv skrev:
Enklast och billigast är väl en
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/
Och så din egen befintliga schuko-laddare
Men då kommer ju max laddeffekt bli 2,3 kW (ev 3,6 kW) samt hög belastning på en fas.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/
Och så din egen befintliga schuko-laddare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men då kommer ju max laddeffekt bli 2,3 kW (ev 3,6 kW) samt hög belastning på en fas.
Då rekommenderar jag främst att ni låter installera en riktig laddare, om det nu är ett ställe där det kommer laddas lite hyfsat frekvent.
Just nu kunde jag köpa en från Malmberg för 3000 + moms.
Alla flyttbara varianter är dyrare, och hälften får ni tillbaka som grönt avdrag om ni installerar en fast.
Just nu kunde jag köpa en från Malmberg för 3000 + moms.
Alla flyttbara varianter är dyrare, och hälften får ni tillbaka som grönt avdrag om ni installerar en fast.
Finns det redan ett 16A CEE nära en lämplig plats för laddare?
Då skulle det vara en plättlätt installation att bara dosa av kabeln till trefasuttaget och grena av till laddare.
(Detta innebär ju dock att man då i framtiden får välja att antingen ladda bil eller använda trefasuttaget).
Man må ju även kolla så att det är framdraget noll till uttaget, om det är i grunden en gammal installation kan det ha suttit en SEMKO17 handske där innan, och det saknas nolla, då måste kabeln bytas eller dras fram en ny.
Senaste laddaren jag installerade lade jag 3,75 timmar på, då klamrade jag 10 meter kabel i krypgrund, lade in säkring i fasadmätarskåp, och registrerade laddaren i portalen (molnet) som tar en 15-25 minuter på datorn hemma.
Det blev lite drygt 2000 för arbete och knappt 1000 för material samt bil (laddboxen oräknat).
Så skulle jag satt upp en sån här billig malmbergsladdare (såg nu att den gick på 3500 + moms) så skulle det landat på 6500 + moms = 8125:-
Och grönt avdrag = 4060:-
Och sen slippa klamra 10 meter i krypgrund och slippa 10 meter 5g6 utan istället 1-2 meter 5g2,5, skulle också dra ner kostnaden en del till.
Då skulle det vara en plättlätt installation att bara dosa av kabeln till trefasuttaget och grena av till laddare.
(Detta innebär ju dock att man då i framtiden får välja att antingen ladda bil eller använda trefasuttaget).
Man må ju även kolla så att det är framdraget noll till uttaget, om det är i grunden en gammal installation kan det ha suttit en SEMKO17 handske där innan, och det saknas nolla, då måste kabeln bytas eller dras fram en ny.
Senaste laddaren jag installerade lade jag 3,75 timmar på, då klamrade jag 10 meter kabel i krypgrund, lade in säkring i fasadmätarskåp, och registrerade laddaren i portalen (molnet) som tar en 15-25 minuter på datorn hemma.
Det blev lite drygt 2000 för arbete och knappt 1000 för material samt bil (laddboxen oräknat).
Så skulle jag satt upp en sån här billig malmbergsladdare (såg nu att den gick på 3500 + moms) så skulle det landat på 6500 + moms = 8125:-
Och grönt avdrag = 4060:-
Och sen slippa klamra 10 meter i krypgrund och slippa 10 meter 5g6 utan istället 1-2 meter 5g2,5, skulle också dra ner kostnaden en del till.
Hej! Är också inne på en Njord Go, har ett problem dock. Har en hybrid som tar emot max 3,7 kw/h. Med den fasta 5 meterkabeln är jag ca 7 meter kort från befintligt cee. Funkar det att skarva cee och sedan sätta boxen så den når bilen. Skulle gärna undvika att ändra allt för mycket ominstallationen när samfälligheten funderar på boxar i våra gemensamma garage.
Ett alternativ kan vara Go-e Charger Gemini, dock inte integrerad jordfelsbrytare. Har jordfelsbrytare för hela huset men ej egen till cee.
Ett alternativ kan vara Go-e Charger Gemini, dock inte integrerad jordfelsbrytare. Har jordfelsbrytare för hela huset men ej egen till cee.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jag har min Njord kopplad via förlängningssladd på trefassidan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jag kollade handskarna vid de första användningarna, lite varmt på ena så öppnade upp och kollade så att det såg OK ut. (Fick förlängningen med något helt annat jag köpt en gång i tiden)
Kör 11kW till en ID4.
Beställde via nätet och fick grönt avdrag, Leverantören sa att de skulle komma och skruva upp den på väggen. Det har de inte gjort.
Beställde en Nanogrid Air i samma veva för att få överlastskydd.
Kör 11kW till en ID4.
Beställde via nätet och fick grönt avdrag, Leverantören sa att de skulle komma och skruva upp den på väggen. Det har de inte gjort.
Då borde det fungera med 3,7kw till min hybrid. Sugen på en portabel som jag kan sälja när samfälligheten är klar med sitt.13th Marine skrev:
Jag kollade handskarna vid de första användningarna, lite varmt på ena så öppnade upp och kollade så att det såg OK ut. (Fick förlängningen med något helt annat jag köpt en gång i tiden)
Kör 11kW till en ID4.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Det tror jag nog, har laddat vänners bilar som bara tar enfas med den också.B bjoesk skrev:
Det var inte helt planerat att bli med elbil för vår del, och precis just då ville vi inte stänga av elen någon timme för installationen. Så detta funkade smidigt.
Extra praktiskt nu när vi funderar på att flytta.
Tack för dina svar. Då ska jag kämpa på samfällighetsmötet med målet att installera laddboxar. Annars blir det att inhandla en portabel laddare och köra in bilen i gränden var 3:e dag och ladda. Bra att kunna sälja vidare om boxarna kommer. //Björn13th Marine skrev:
Klicka här för att svara