Laddboxar
Attitudeswe: Tibber erbjuder sin effektkontroll som idag kan hantera effektavgifter som är samma dygnet runt (men dom jobbar på att kunna hantera mer komplexa effektavgifter också. Tibber håller mitt inställda 7.5kW värde mycket bra (Easee laddare och offline MEB bil): [bild] Min bil är alltså alltid med och skapar min 7.5kW effekttop, men var sugen på att kolla hur högt jag skulle ligga utan bilen,
LoweW: [citat] Jag är nöjd med min Easee men skulle nog aldrig rekommendera en efter skandalen. Har inte koll på bolagets ekonomi men jag skulle inte bli förvånad om jag imorgon ser att de gått i konkurs.
Pa Tsa: [citat] Hej! Did Tibber tell you why did the box not working at the end? We have the exact same issue - we got this Zaptec box from EON 6 weeks ago and they found an electrician through IPIS for the installation. It works everyday but not since yesterday. Our car shows that is charging but in fact is not, then the box is blinking blue so it says is charging but there is no electricity passing
Nötegårdsgubben: [citat] [citat] Jag påminner om det här om fler än jag har problem med en Ctek Njord Go som börjar gå fel nu vid byte från sommartid till vintertid. Radera alla schemalagda laddningar och lägg in dem igen. Det funkar utmärkt. Vet inte om det är ett fel som bara finns på äldre laddboxar, men det har ju funnits länge, så fattar inte att de inte löst det. Å andra sidan utlovades ju
lilytwig: [citat] Jag fick mina två boxar utbytta häromdagen. Men elektrikern ville inte lämna kvar verktygen. Han sa att det är ändå inget som brukaren har anledning att använda, så de ska inte lämnas kvar. Mig spelar det ingen roll eftersom jag har två sedan tidigare.
jrosen: Hej, vi har en samfällighet som i första skede behöver sätta upp 4-6 laddboxar. På sikt så kommer det bli kanske 15 st. Vi har bestämt oss för Zaptec Pro, då vi kan debitera utifrån den i början och sen om det växer koppla mot betallevarantör (och den verkar kompetent i övrigt) Vi har 63A vid garagen med separat elmätare i skåpet. Det skåpet matar även belysning i garagen och
Grannens Häck: Elallergi är absolut ett symptom på sjukdom som bör sorteras under psykologiska sådana.
Kungen_283746: Klart du ska ha en riktig laddbox. - Säkrare - Snabbare - Lite billigare om du har timpris på elen - Du får grönt avdrag på installationen - Allt är avdragsgillt när du säjer huset (för det är en standardhöjning) - Huset blir mer attraktivt så det höjer värdet (precis som att dra in fiber t ex) - Framtidssäkert om du köper ny bil framöver
lsoderlund: [citat] Vi kör numera NG9-3 stationsvagn från 09 som gått lite och är i mint condition med massa lulllull, och en Renault Zoe från 22 som köptes nybegagnad ca 240k mindre än nypriset 2 år tidigare. Elhärket åker vi mest med i närort och pendlar med, medans 9-3:an åker vi långt med. Perfekt kombination om du frågar mig. När 9-3:an känns pensionsmogen köper jag nog en diesel-kombi
Guslo: Hej, Jag har en Defa Power laddbox som strular en del när jag använder eco mode för att ladda min v60 recharge 21. Boxen väljer ju ut de billigaste timmarna att ladda på och pausar ibland laddning för att invänta lägre priser. Problemet är att boxen i dessa fall inte återupptar laddningen, så bilen blir endast delvis laddad. Enligt Defa så ska den vara kompatibel med v60 recharge
Bo Berglund: SLUTRAPPORT Jo efter att ha tänkt ta över båda Tesla-bilarna men starta med den ena först, så slutade det med att de sålde den utan lån på i USA och sen köpte de en Volvo V90 Diesel 2021 här i stället! Den andra kommer antagligen också att säljas därborta... Mycket bättre med tanke på alla turerna mellan dem och Tesla i Sverige och i USA där man angav motstridiga besked. Så det
Attitudeswe: Skall man ladda publikt i vardagen kan det ju vid fördel göras vid mataffären. En handling tar ju ofta 30min och då hinner man ladda 20-80% Vill man vara klimatsmart och ekonomisk så behöver man istället 2 dagar i veckan kunna parkera över natten med en 7kW laddpunkt. Det vill man nog gärna kunna göra utan att behöva betala en extra parkeringsbiljett utöver sin vanliga
tveksamt: Det bör inte behövas mer än WiFi täckning på platsen. Har du täckning med telefonen på platsen där boxen sitter? Hittar du ditt nätverk att ansluta till om du följer instruktionen? Connect to WiFi via the Easee App You can access the WiFi setting from the Charger settings: Select the Charger Card of the charger you want to connect to WiFi. Press Charger settings. Press WiFi. Press
kenth gustafsson: [citat] kolla först vad skillnaden blir på skatt och försäkring....en kangoo diesel pb reg kan ha skatt på runt 10lök.
Dilato: [citat] Självklart, det var bara en kommentar till Utsliten och utdömd:s inlägg om blinkers och sånt.🙄 Jag är ganska säker på att hyr man en skylift är den modern nog att ha all utrustning som krävs.
MrJay: 50mm gul kabelskyddsrör med slät insida
Qaniel: Dom flesta laddboxarna har ett protokoll som heter OCPP. Det är ett standardiserat sätt att kommunicera mellan en debiterinstjänst och laddboxen. Så det är inte lämplig box för offentlig laddning utan mer vilken tjänst som du väljer att ansluta mot laddboxen. Vet att många använder https://monta.com/se/ för att det är hyfsat billig månadskostnad.
Jensa86: Annars kan du ju köpa någon med CEE handske till en början och använda tills ni vet var den permanenta ska vara. Är ju bra att ha även efter när man är ute och reser.
Martin Lundmark: [citat] Hej kaherdin Det är nog inte helt ”oförståeligt” om man även tar med sådana aspekter som t.ex. IT-säkerhet och dubbla effektriktningar (spänningsvariationer) på distributionsnäten närmast våra hus. Svenska Kraftnät ansvarar för våra 400 och 220 kV transmissionsnät och efterfrågar systemtjänster bland annat för att hantera effektbalansen i kraftnäten (balansen i
sinuslinus: Skippade abonnemang på Ionity eftersom man blir låst till dem och har laddat lite på Eviny. 4,99kr/kWh utan abonnemang/ app. De har byggt jättemånga stationer sen förra sommaren. I deras app får man ett fint diagram över laddhastigheten. [bild] [bild] På nitton minuter hann vi precis handla på systemet bredvid. Nästa stopp fick jag dela laddare så då maxade bilen laddstolpen. Kul med
Logad: Det där är ett helt vanligt 3-fasuttag som helt saknar de funktioner en laddbox har. Det kan bytas mot en laddbox eller kompletteras med lös laddbox som har 3-fas in. Blir det en pluginhybrid med enfasig laddning kan bilens medföljande laddkabel med "klump" kopplas in i 3-fasuttaget med en adapter mellan. Gärna en adapter där man kan välja vilken fas man vill belasta.
_KirderF_: Gräv och lägg slangen slälv så kopplar och drar säkert elaren resten. Så sparar du en slant.
Lutte: Jag har en easee laddbox monterad på en plåt med urtag för att hänga/bära ansluten med cee don. Så har du redan en box så kan det vara ett alternativ, att få den "ombyggd" det kan du spara lite slantar på.
Mikaelzii: [citat] Jo just därför måste däcket monteras isär för en kontroll. Att spruta i sprayen eller göra en lagning ifrån utsidan och tro att däcket är bra sen det är det som är farligt.
karlmb: Nu har jag beställt allt man behöver, utom själva styrningen 0-5V och en låda utomhus, från ESVE. Antar att det blir en ESP eller Arduino som jag kan koppla till LAN som jag kommer att använda för styrningen med HA. Hoppas man kommer att kunna ladda fullt även utan en fungerande fjärrstyrning av laddaren nu i början. (Ställd på typ 13 A 3-fas hela tiden)
bygges: Indirekt ja, det finns de som redan har elbil eller ser sig skaffa närmsta åren och då är det antagligen inte aktuellt att titta eller buda på ett hus utan framtida möjlighet till laddning.
bygges: [citat] Jo vet, har själv startat en tråd om dem tidigare men de var svåra att få tag i och högt pris, åtminstone då. Men det löste sig nu iaf.
dan_norstedt: [citat] 1) Som jag ser det har ESV nu slutligt fastställt att boxen ur legalt perspektiv saknar jordfelsbrytare, (Att ESV rent tekniskt har bevisat att den har flera fel som gör att den omöjligen kan uppfylla kraven är detaljer - det är det formella beslutet som är det köprättsligt viktiga.) 2) Om boxen demonteras får den inte säljas, dvs. den har inget kommersiellt värde, På nåder
Robert-san01: [citat] Keba... Auto correct tyckte dock jag var sugen på kebab. 😂