B Bo Berglund skrev:
Intressant,
jag har numera en ny elmätare som jag kopplat in en avläsare till och den skickar ett HAN-telegram per minut till en MQTT-broker på min Ubuntu server. Det går att ändra så att den skickar alla telegrammen också.
Den prenumererar jag på med en applikation som skriver mätarställningen till en databas varje timme. Så jag har timvis mätare lagrat i databasen för varje timme sedan start (några år).
När jag installerade laddboxen var det en gammal elmätare ute i EON:s plåtskåp och huvudsäkringarna sitter i entrén till huset i ett litet skåp med alla porslins-säkringarna också.
Det gick inte att dra ledningar från detta skåp till garaget och vidare till laddboxen på något vettigt sätt så lastbalansering var inte att tänka på.
För att isolera garaget från det övriga huset lät jag sätta upp en undercentral i garaget där 3-faskabeln från huset kommer in så det är i den jag tänkte stoppa brytaren. Och boxen har nedställd max ström för att inte knäcka säkringen.

Men nu blev jag intresserad av lastbalanseringen via WiFi som du nämner...
Finns det sådan som kör med HAN-rapporteringen i elmätaren i stället för med avkänningsspolar på fasledningarna?
I så fall kanske det också kan vara så att det kan hämta data via MQTT från min server genom Wifi?
Det vore förträffligt så att man inte skulle råka bränna huvudsäkringen när man lagar mat samtidigt som bilen laddar och varmvattenberedaren slår till (har hänt på landet).

På landet har jag en Norwesco Re-Fuel PM 16A och det var tänkt att ha lastbalansering där så boxen har nog det som krävs invändigt men återigen så gick det inte att koppla signalkabel från elmätaren (50 meter bort på elstolpen) eller huvudcentralen också c:a 40 m bort inne i stugan.
Jag har en likadan HAN-avläsare därute vid stugan så även där kan data hämtas via MQTT...
Denna hämtar direkt via HAN, prylen heter Nanogrid Air.
Jag har en P1-splitter på min HAN-port för att kunna koppla in tre olika enheter.

Det finns nått som heter OCPP som jag inte alls är insatt i och inte vet om Ctek Njord har, men det kan vara nått du kan läsa dig in på om du är intresserad.

13th Marine 13th Marine skrev:
Denna hämtar direkt via HAN, prylen heter Nanogrid Air.
Jag har en P1-splitter på min HAN-port för att kunna koppla in tre olika enheter.
Men mina båda elmätare sitter i plåtskåp som ägs av eldistributören. Det finns ingen 230V ström att tillgå där så jag har fått bygga en pryl som drar lite och kan gå på den 5V som finns i HAN-porten. Det funkar OK och den skickar som sagt telegrammen, som kommer från mätaren, en gång per minut i stället för var 5:e eller 10:nde sekund som mätaren levererar...
Ingen extra utrustning kan sättas därute

13th Marine 13th Marine skrev:
Det finns nått som heter OCPP som jag inte alls är insatt i och inte vet om Ctek Njord har, men det kan vara nått du kan läsa dig in på om du är intresserad.
OCPP = Open Charge Point Protocol och är ett kommunikationsprotokoll för laddboxar.
Se här.

Jag har inte tänkt mig att dyka in i kommunikationen mellan bil och laddare utan bara få till skydd för överbelastning i systemet.

Så länge du inte har en Kamstrup Omnipower så kan den klara sig på det.

Första meningen i din länk:
What is OCPP?

OCPP is the shared language spoken between open EV chargers and charging station management systems (CSMS).
Dvs mellan laddaren och ett överliggande system, dvs det du efterfrågar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.