Hej! Som jag skrev om i en annan tråd har jag en Zaptec Go med Zaptec Sense lastbalansering som jag tycker fungerar väldigt dåligt (den är alldeles för "försiktig" och bryter laddningen hela tiden).

Jag har därför funderat på om det är möjligt att sätta upp en egen lastbalansering/styrning av laddboxen via OCPP. Det här är en ny värld för mig, så jag kanske är ute och cyklar, men det verkar t.ex. finnas stöd för Zaptec i Home Assistant (https://github.com/custom-components/zaptec). Skulle det kunna användas för att programmera en egen lastbalanserare utifrån de mätvärden som levereras av Zaptec Sense?

Alternativt, finns det några tredjepartsappar/tjänster som kan användas för detta, dvs som kan kommunicera med laddboxen via OCPP och då ersätta lastbalanseringen som finns inbyggd i Zaptecs egna mjukvara? (Jag använder inte HA idag och det känns som en hög tröskel för att få till en lastbalansering som fungerar.)

F fsml2 skrev:
Skulle det kunna användas för att programmera en egen lastbalanserare utifrån de mätvärden som levereras av Zaptec Sense?
Jag kan inte svara för hur Zaptec Sense går att integrera i HA, men vi har en "egenbyggd" p1reader sitter i HAN-porten på elmätaren, som levererar mätvärden till HA. Dessa slussas sen via en integration/lastbalansering till vår Zaptec Go.

Det kanske är en hög tröskel att skaffa HA bara för lastbalanseringen, men HA är ju väldigt bra till väldigt mycket annat också.

Är det HA som sköter lastbalanseringen och skickar till Zaptec Go, eller behövs ytterligare komponent för det?
HAN/P1 -> P1-reader -> HA -> ? -> Zaptecs moln -> Zaptec Go

I mitt fall har jag gjort en egen automation som är lastbalanserare för Zaptec Go (och även håller koll på effektavgiften) genom Zaptec integrationen.

Alltså de stegen du listade ovan

Och en automation är något man gör i HA?

S Sklod skrev:
Och en automation är något man gör i HA?
Ja, de har ett script språk för detta. Inte lika proffsigt som att göra det via OCPP, och jag har behövt uppdatera scriptet när integrationen eller firmware ändrat hur laddaren beter sig... Men jag är nöjd nog.

Kanske dags att komma igång med HA 😃
En hemmasnickrad P1-reader (Python) finns redan.
En fråga till: Har HA ett API för att styra laddaren, eller får man använda Zaptecs web-API direkt via HA:s scriptspråk?
Stort tack för alla svar!

S Sklod skrev:
Kanske dags att komma igång med HA 😃
En hemmasnickrad P1-reader (Python) finns redan.
En fråga till: Har HA ett API för att styra laddaren, eller får man använda Zaptecs web-API direkt via HA:s scriptspråk?
Stort tack för alla svar!
Om man använder HACS-integrationen Zaptec EV charger så syns relevanta variabler att styra som entities i Home Assistant. För mig är det följande 2 jag sätter använder från två automationer (en som sätter hur mycket ström som är tillgänglig = lastbalanseringen, och en annan som styr hur snabbt Zaptec får ladda = begränsa effektavgift):

Kod:
variables:
  _available_current: >-
    {% if states('sensor.carport_target_current')|int <= 2 %} 0 {% else %}
    {{max(0,states('sensor.available_current_excluding_carport_last_5_minutes')|float)|int(0)}}
    {% endif %}

Kod:
action: zaptec.limit_current
metadata: {}
data:
  device_id: xxxxxxxxxxx
  available_current: "{{ _available_current }}"

Kod:
action: number.set_value
metadata: {}
data:
  value: "{{ max(0,states('sensor.carport_target_current')|int(0)) }}"
target:
  entity_id: number.carport_charger_max_current

• Gilla
Jonteeeeee
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Om man använder HACS-integrationen Zaptec EV charger så syns relevanta variabler att styra som entities i Home Assistant. För mig är det följande 2 jag sätter använder från två automationer (en som sätter hur mycket ström som är tillgänglig = lastbalanseringen, och en annan som styr hur snabbt Zaptec får ladda = begränsa effektavgift):
Jag förstår inte scripten, men att sätta tillgänglig ström, syns det som "Tillgänglig ström" i Zaptecs app? Ställbar mellan 6 A och vad laddboxen är säkrad för.
Borde inte det räcka för lastbalansering, att sätta ned denna parameter (eller stänga laddningen helt).?

S Sklod skrev:
Jag förstår inte scripten, men att sätta tillgänglig ström, syns det som "Tillgänglig ström" i Zaptecs app? Ställbar mellan 6 A och vad laddboxen är säkrad för.
Borde inte det räcka för lastbalansering, att sätta ned denna parameter (eller stänga laddningen helt).?
Det har att göra med hur snabbt laddaren behöver ställa om. En av dem är tanken att man bara sänker och kanske efter 5 minuters utrymme höjer igen.

Jag har någon gång haft att när den ena är på 0A och den andra på 16A så laddar den för fullt också... Skulle tro att allting fungerar mycket bättre om man har 20A huvudsäkring också för så fort något drar 10A så slår den av laddningen (mindre än 6A kvar)

Ok, tack för hjälpen återigen!

• Gilla
Nedro
  • Laddar…
Jag använder evcc, dock inte med HA men det finns en HA-integration. Den har möjlighet för att ställa planer, maximal laddstatus, ladda endast billig el/sol/egen osv.

https://evcc.io

• Gilla
Jonteeeeee
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.