Hej,

Köpte nyligen en ett år gammal V60 T6 plug-in hybrid från en känd begagnatkedja. Vid provkörning av bilen laddades bilen i ett vanligt vägguttag med en Volvo-originalladdare, jag antog därför att denna laddare hör till bilen.

Men vid leverans några dagar senare finns ingen laddkabel med, frågar då försäljaren var kabeln är och får till svar "den ingår inte vid begagnatköp automatiskt", försöker då förklara att han då borde ha nämnt det vid köpet att kabeln tyvärr saknas, eftersom jag helt naturligt antog att bilen laddades med sin egen sladd vid provkörningen och därför låg den inte i bilen. Men han står på sig och vägrar att ens betala 50% av en laddare.

Så frågan är alltså, har jag som kund rätt att kräva laddaren? I annonsen nämns inget om någon laddare (det gör det inte i någon av företagets annonser).

Z Zebbr skrev:
Hej,

Köpte nyligen en ett år gammal V60 T6 plug-in hybrid från en känd begagnatkedja. Vid provkörning av bilen laddades bilen i ett vanligt vägguttag med en Volvo-originalladdare, jag antog därför att denna laddare hör till bilen.

Men vid leverans några dagar senare finns ingen laddkabel med, frågar då försäljaren var kabeln är och får till svar "den ingår inte vid begagnatköp automatiskt", försöker då förklara att han då borde ha nämnt det vid köpet att kabeln tyvärr saknas, eftersom jag helt naturligt antog att bilen laddades med sin egen sladd vid provkörningen och därför låg den inte i bilen. Men han står på sig och vägrar att ens betala 50% av en laddare.

Så frågan är alltså, har jag som kund rätt att kräva laddaren? I annonsen nämns inget om någon laddare (det gör det inte i någon av företagets annonser).
Nej, skulle jag säga.

Sen kan man ju tycka att säljaren borde kunna vara lite mer medgörlig.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Förr ingick laddare till Volvo men inte numera, det ingår en sladd för publika laddare, typ2-typ2.

Tyvärr ingår ofta inte laddsladd alls till elbilar ens när de är nya. Men du borde ju få köpa en sladd av säljaren billigt kan man tycka, typ för deras inköpspris.

V varpan1 skrev:
Tyvärr ingår ofta inte laddsladd alls till elbilar ens när de är nya. Men du borde ju få köpa en sladd av säljaren billigt kan man tycka, typ för deras inköpspris.
Jag fick en Mennekes typ 2 samt en ”mormorsladdare” när jag köpte min Tesla iaf 🤷🏻‍♂️

Hej,

Följande skärmbild tagen från Volvos egen hemsida, min Far köpte även en ny XC60 i höstas och då ingick både typ 2-typ2 kabeln, och vägguttagsladdaren. Däremot verkar inte typ 2 kabeln komma med enligt detta (men den fanns nog i bilen🫣) Skärmbild från Volvos hemsida med text om laddningskablar för laddhybrider och deras användning vid vägguttag och AC-laddstationer.

Unikt namn
Laddkabel brukar vara lätt att "förhandla" sig till dock.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Laddkabel brukar vara lätt att "förhandla" sig till dock.
Har du köpt en bil de senaste två åren...? 😅
Det är kanppt att man får en kaffe nuförtiden...

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Jag fick en Mennekes typ 2 samt en ”mormorsladdare” när jag köpte min Tesla iaf 🤷🏻‍♂️
Köper du ny tesla idag så får du betala extra för mormorsladdaren.

Unikt namn
anders07 anders07 skrev:
Har du köpt en bil de senaste två åren...? 😅
Det är kanppt att man får en kaffe nuförtiden...
Ja i höstas. Fick då både snabbsladden och shuko. Men jag kanske betalade överpris i övrigt. 🤷‍♂️

Förhandla först, köp sen. Inte tvärtom.

Är sladden inte nämnd i annonsen och ni inte ens pratat om den före köp förstår jag knappt ens frågan. Det är som att köpa en begagnad bil och häpnas över att det inte ingår vinterhjul då man ju behöver sådana.

Nej, det finns inte någon rätt att få saker man inte avtalat om med på köpet.

• Gilla
Wisselgren och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förhandla först, köp sen. Inte tvärtom.

Nej, det finns inte någon rätt att få saker man inte avtalat om med på köpet.
Precis så.

Antaganden kommer man inte långt med.

Dock håller jag med i att det är lite småaktigt av säljaren att bråka om något av så ringa värde, borde lätt gå att ta på goodwill-kontot, mer värt att få en nöjd kund i det längre perspektivet..... Men det är väl som överallt annars, det är bara snygga kvartalsrapporter som räknas numera.

Vad kostar en sådan kabel annars?

Coolman Coolman skrev:
Vad kostar en sådan kabel annars?
Elbil laddas med en Schuko till Typ-2 laddkabel vid bilens laddningsport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
trodde att mackägaren höll med slang till pumpen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.