Måklare eller privat

• Ja, jag hade anlitat mäklare

154 Röster 54,4%
  • Nej, jag hade hellre sålt själv för att spara pengar

103 Röster 36,4%
  • Osäker / har aldrig sålt bostad

26 Röster 9,2%
  • Antal röster
    283
Nissens
Intet Intet skrev:
Jag hade dig lite i åtanke när jag skrev, men du lyckas ändå övertäffa mina vildaste fantasier.
Det betyder sannolikt att du har mycket begränsade fantasier…
Intet Intet skrev:
Om mäklaren ensam höjer priset mer än hans egen kostnad, vet du inte. Kan mycket väl vara så ibland eller ofta?
Självklart bidrar mäklaren i normalfallet positivt till priset (ur säljarens perspektiv). Köpare ser det som mer säkert att köpa via mäklare, det ger ett bättre intryck när en mäklare sköter visningar än om husägaren gör det. Mäklaren sköter markandsföring på nätet och ofta i skyltfönster på stan.

Det ger en större efterfrågan som påverkar priset. (Du kanske har hört att det är tillgång och efterfrågan som styr priserna.)
Intet Intet skrev:
Så länge det inte finns ett stort antal exakt likvärdiga jämförelseoblekt med identiska köpare, säljare och tidpunkt, kan vi bara gissa.
Nejdå, som jag beskrev ovan är det inte bara gissningar.
Intet Intet skrev:
Att du i vanlig raljerande Nissensfaktastil tror dig veta något, ändrar ingenting.
jag har bara köpt två hus. Aldrig sålt.
Det är väl snarare du som raljerar, du har bestämt dig för att det du tycker dig kommit på är det som gäller, oavsett vad andra har för information.
Jag har både köpt och sålt flera fastigheter, både byggda och obebyggda.

Har träffat flera mäklare på sistone faktiskt eftersom jag letar efter ett nytt objekt just nu.
Intet Intet skrev:
Hus 1 prutade mäklaren själv 30.000kr
och det blev affär innan han dragit igång säljapparaten. Inga annonser och ingen fotografering. Till kundens fördel, vem vet?
Låter som en rutten mäklare, naturligtvis finns det rötägg i alla branscher, lyckligtvis har jag inte träffat på någon.
Intet Intet skrev:
Hus 2 köptes utan mäklarens aktiva deltagande. Jag och säljaren kom överens om priset efter lite dividerande.
Mäklaren som säljaren anlitade för pappersarbetet skötte det så dåligt att säljare bad om ursäkt efteråt.
Absolut inte till kundens fördel!
Du måste ha haft världens otur, rätt lustigt att just du träffar på dom. Det skulle vara intressant att höra deras version. Något säger mig att de har en annan bild. Har du aggression mot mäklare?
Intet Intet skrev:
Att det är självklart att mäklaren höjer priset över sin kostnad, är mer av en from förhoppning. Dvs, fakta alá Nissens😉.
Du tolkar allt som oftast på ditt egna sätt. Jag har aldrig sagt att det alltid är så. Tex i avfolkningsbygder är det sannolikt annorlunda, men jag har aldrig handlat med fastigheter där, men du kanske har erfarenheter från det?
Intet Intet skrev:
Det är mer en filosofisk fundering. När jag sålde min bil köpte jag det dyraste Blocketannonsalternativet. Bilen såldes med en tvåhundraprocentig vinst. Var det jag eller köparen som betalade annonsen?
Rätt ointressant faktiskt.
Tja, hade du inte lagt ut den så hade det sannolikt inte hänt. Det kanske till och med du håller med om?
Intet Intet skrev:
I denna sandlåda stämmer säkert det vilket säger en del om bankernas makt och eventuella maskopi med mäklarna.
Jösses. Bankerna vill minimera riskerna, och mäklaren kostar inte banken något och bidrar med riskminskning. Mäklaren är garant gför att affären går rätt till. Men du har alltså en egen konspirationsteori… surprise..
Intet Intet skrev:
Hade vi köpare i större utsträckning köpt hus utan mäklare hade naturligtvis bankerna anpassat sig därefter.
Ja, då hade bankerna ökat sin egna administration och infört avgifter för det.
Intet Intet skrev:
Men som vanligt är det de som inte rättar in sig i leden, som får bita i det sura äpplet.
Så, du har inget att oroa dig för.😁
Jag är inte ett dugg orolig, jag har inga konspirationsteorier, och jag förstår hur marknaden fungerar.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror också så, för det mesta, men det är ju precis det frågan i tråden är, om man tror att köpeskillingen blir tillräckligt mycket högre (eller alls högre) om en mäklare är involverad.
Ja, men i normalfallet finansierar sannolikt mäklaren sig själv. Svårt att bevisa, men mycket talar för det.
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det kan räcka med att mäklaren hjälper till med skrivjobb för väldigt mycket mindre pengar.
Ja, så kan det vara.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller i stort med om att en mäklare betalar sig, men jag är väldigt skeptisk när vi skulle sälja en obebyggd tomt för cirka 150' och mäklaren ville ha 50'.
Japp, men det är ju inget typfall tänker jag. Det finns alltid undantag…

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.