5 755 läst ·
40 svar
6k läst
40 svar
Val av Hemnet-paket
I den här diskussionen bör man tänka på att man i regel vill:
1. Få så högt bud för sitt hus som möjligt.
2. Få huset sålt så fort som möjligt.
Vilket betyder att:
3. Du vill nå de köpare som uppfyller de kraven.
4. Och jag är ganska säker på att många av dem ofta inte hittar annonser el motsvarande på andra ställen än Hemnet.
Så, beroende en del på prisnivån och området, så kan det väldigt ofta vara värt att betala för Hemnet trots de höga avgifterna.
Själv har två av våra husköp varit "spontana", dvs vi hittade husen utan systematisk letning utan tittade i närmast tillgängliga källa bara av allmänt intresse (i det senaste Hemnet) och hittade huset och fick impulsen att köra och titta på det. Både vi och köparna (förstås) blev nöjda.
Man kan tycka att Hemnet är rövhål som utnyttjar situationen (dominansen på marknaden) och pungslår säljarna men syvende och sist gäller punkt 1 och två ovan.
1. Få så högt bud för sitt hus som möjligt.
2. Få huset sålt så fort som möjligt.
Vilket betyder att:
3. Du vill nå de köpare som uppfyller de kraven.
4. Och jag är ganska säker på att många av dem ofta inte hittar annonser el motsvarande på andra ställen än Hemnet.
Så, beroende en del på prisnivån och området, så kan det väldigt ofta vara värt att betala för Hemnet trots de höga avgifterna.
Själv har två av våra husköp varit "spontana", dvs vi hittade husen utan systematisk letning utan tittade i närmast tillgängliga källa bara av allmänt intresse (i det senaste Hemnet) och hittade huset och fick impulsen att köra och titta på det. Både vi och köparna (förstås) blev nöjda.
Man kan tycka att Hemnet är rövhål som utnyttjar situationen (dominansen på marknaden) och pungslår säljarna men syvende och sist gäller punkt 1 och två ovan.
Vad är din kick-back på ett premium-paket jämfört med ett bas-paket ?Jacob Lund skrev:
Jag som mäklare rekommenderar alltid premium idag då försäljningsprocessen generellt sett är långa mellan 3-6 månader är nog snittet skulle jag säga.
Med premium kan du kostnadsfritt lyfta upp annonsen högst upp på hemnet varje 30e dag och nollställa statistiken det ger mycket bättre spridning.
Köper du de billigare paketen måste du betala en förnyelse kostnad varje gång du vill lyfta upp annonsen har du bas betalar du nästan lika mycket till bara av att lyfta upp den en gång, brukar bli billigare i längden med premium.
Bryr mig faktiskt inte kom vad hemnet ger för kickback de flesta mäklare får inte kickbacken utan den går till kontoret jag rekommenderar det som kunden har nytta av mest.Bönhas skrev:
Först ett tack för att du berättar att du är mäklare.
Näst först, nog är det så att du själv tjänar mest pengar på premium, eller?
I TS fall har vi redan konstaterat att det är så få konkurrerande objekt att det inte spelar någon roll om den hamnar högst upp eller längst ner på den mycket korta listan. Alla annonser ligger högt upp om den filtrerade listan inte är längre än 5-10 objekt.
I de sk "tunnelbanestationsnära" områdena stämmer det alldeles säkert. Men skulle du rekommendera TS premium kommer nog många anse det oseriöst. Eller?
Så vad svarar du om en presumtiv kund frågar dig hur hur stor kickback det är och vem som får den?Jacob Lund skrev:
Jaså du tänker (inte längre än) så.Jacob Lund skrev:
Så du menar att kickback går till kontoret. Det kontor provisionen går till.
Exakt samma kontor som betalar ut mäklarens lön. Dvs grundlön plus säljarens del av provisionen.
Verkligen?Jacob Lund skrev:
Jag förstår hur du tänker om processen är lång.Jacob Lund skrev:
Men det är den knappast alltid. När man vet att det kommer att bli en kort process är knappast premium värt något alls för säljaren. Bara för mäklaren och hemnet
Processen är kort om du accepterar ett lågt pris.Bönhas skrev:
Så vad svarar du om en presumtiv kund frågar dig hur hur stor kickback det är och vem som får den?
Jaså du tänker (inte längre än) så.
Exakt samma kontor som betalar ut mäklarens lön. Dvs grundlön plus säljarens del av provisionen.
Verkligen?
Jag förstår hur du tänker om processen är lång.
Men det är den knappast alltid. När man vet att det kommer att bli en kort process är knappast premium värt något alls för säljaren. Bara för mäklaren och hemnet
Vi har ingen grundlön bara provisionBönhas skrev:
Så vad svarar du om en presumtiv kund frågar dig hur hur stor kickback det är och vem som får den?
Jaså du tänker (inte längre än) så.
Verkligen?
Jag förstår hur du tänker om processen är lång.
Säkert! Men också om man får bud på sitt accepterade pris. Eller om man måste sälja snabbt av någon orsak. Eller om mäklaren driver på för ett snabbt avslut. För mäklaren är den som tjänar mest på en kort process.TRJBerg skrev:
Så största hemnet-paket och snabb process är bra för mäklaren. Men kostar mest och ger lägst pris för säljaren.
Klicka här för att svara