8 446 läst ·
91 svar
8k läst
91 svar
Är mäklare värda pengarna?
Sida 1 av 7
Men är inte hela summan avdragsgill på eventuell reavinst?W wthyr95 skrev:
Jag tror det gör mycket att ha en bra mäklare.
Tyvärr tror jag dom flesta bara sätter ut en skyllt öppnar dörren och hoppas på att folk ska komma på visningarna.
Hemnet ingår ju inte i mäklaraarvodet vilket är lite märkligt.
Tyvärr tror jag dom flesta bara sätter ut en skyllt öppnar dörren och hoppas på att folk ska komma på visningarna.
Hemnet ingår ju inte i mäklaraarvodet vilket är lite märkligt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 622 inlägg
Jag har inte svarat på frågan eftersom jag inte tyckte något av alternativen stämde in på min åsikt.
Jag har både köpt och sålt ett antal fastigheter. Köpt både med och utan mäklare men bara sålt med mäklare.
Varför har jag inte sålt utan mäklare när jag kunde köpa utan mäklare? Jo, därför att det utesluter spekulanter när det inte finns någon mäklare. Osäkra förstagångsköpare, exempelvis, de vill ha mäklaren som guide i processen. Eller folk som inte betalar kontant, utan behöver låna pengar till köpet. Då kräver köparens bank nästan alltid en mäklarvärdering samt ett köpekontrakt som utformats av ett proffs (mäklare eller fastighetsjurist). Systemet är lite riggat till mäklarnas fördel, tyvärr.
Det finns också snik-varianterna på mäklarfirmor, typ Hemverket och Listed by owner, de är billigare för att de låter säljaren sköta visningar och sånt själv. Jag har positiv erfarenhet av detta!
Jag har både köpt och sålt ett antal fastigheter. Köpt både med och utan mäklare men bara sålt med mäklare.
Varför har jag inte sålt utan mäklare när jag kunde köpa utan mäklare? Jo, därför att det utesluter spekulanter när det inte finns någon mäklare. Osäkra förstagångsköpare, exempelvis, de vill ha mäklaren som guide i processen. Eller folk som inte betalar kontant, utan behöver låna pengar till köpet. Då kräver köparens bank nästan alltid en mäklarvärdering samt ett köpekontrakt som utformats av ett proffs (mäklare eller fastighetsjurist). Systemet är lite riggat till mäklarnas fördel, tyvärr.
Det finns också snik-varianterna på mäklarfirmor, typ Hemverket och Listed by owner, de är billigare för att de låter säljaren sköta visningar och sånt själv. Jag har positiv erfarenhet av detta!
Vad är alternativet? Annonsera på anslagstavlan i porten?W wthyr95 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 597 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 597 inlägg
Använde mäklare när jag sålde min tidigare lägenhet i Stockholmsområdet, men om jag av någon anledning skulle försöka sälja nuvarande hus (som jag köpte för ca en tredjedel av försäljningspriset för lägenheten) vet i sjutton om det vore värt det.
Fördelen med att sköta allt själv är ju också att du kan hitta på något kreativt som mäklare inte skulle göra. T ex anlita en nakenmodell till bilderna, sätta upp en gigantisk "till salu"-skylt på tomten och hissa en hakkorsflagga bredvid (så att lokaltidningarna skriver om det) etc.
Fördelen med att sköta allt själv är ju också att du kan hitta på något kreativt som mäklare inte skulle göra. T ex anlita en nakenmodell till bilderna, sätta upp en gigantisk "till salu"-skylt på tomten och hissa en hakkorsflagga bredvid (så att lokaltidningarna skriver om det) etc.
För mig handlar det helt enkelt om att jag anlitar någon för att göra ett arbete jag inte vill, orkar och i viss mån inte vet hur det görs.
Jag tycker inte hantverkare är värda pengarna heller. Men ibland är det den enkla vägen. Så då blir det hantverkare.
Så, jag betraktar mäklaren som en hantverkare. Någon som gör så att jag inte behöver.
Jag tycker inte hantverkare är värda pengarna heller. Men ibland är det den enkla vägen. Så då blir det hantverkare.
Så, jag betraktar mäklaren som en hantverkare. Någon som gör så att jag inte behöver.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 291 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 291 inlägg
Om man värderar mäklarens jobb på ett annat sätt än att de bara står med en utskriven PDF på visningen så är det faktiskt så att de även tillför både en stabilitet i försäljningen/köpet och juridisk hjälp så att alla papper blir rätt. En mäklare är ofta* en trygg part i en affär.
Är det värd det? För mig skulle det finnas gränser. Jag skulle inte betala mer än 80-100 tkr i grundarvode för en försäljning oavsett om jag sålde lägenhet för 2 miljoner eller hus för 15 miljoner.
*Det finns självklart rötägg och jag försvarar självklart inte alla mäklare.
Är det värd det? För mig skulle det finnas gränser. Jag skulle inte betala mer än 80-100 tkr i grundarvode för en försäljning oavsett om jag sålde lägenhet för 2 miljoner eller hus för 15 miljoner.
*Det finns självklart rötägg och jag försvarar självklart inte alla mäklare.