L Laurentiusson skrev:
Personligen anser jag att det hör till att kolla på vad för byggplaner som finns i området man avser att köpa hus i så jag hoppas att de flesta skulle upptäcka en sådan sak.
Tror det är väldigt vanligt att folk inte kollar det. Just den aktuella addressen ser ju ut att vara högrisk, iom. närheten till den bef. vältrafikerade vägen. Jag har alltid kollat vad det finns för pågående bygglov och ev. planeärenden i området. Både när vi själva köpte, och när barnen köpt.

B Bästerortarn skrev:
Så dåligt skick bör det inte vara.

Tomten ä värd mer än så. En granntomt (Platåvägen 8) som är något mindre ligger ute nu med ett utgångspris på 2.995.000. Och den saknar förstås VA, el, fiber etc.
har det blivit poppis område nu? var länge sen jag var där sist då var det inte direkt det mysigaste området med väldigt intressanta typer

L Laurentiusson skrev:
Vet inte om det finns intresse att diskutera specifika annonser men jag slänger upp det här så får vi se.

Snubblade över denna annons på Hemnet av en slump. Jag tycker det är lite märkligt att visningen endast sker utomhus och inte inomhus. Det känns svårt att fullgöra sin undersökningsplikt då exempelvis samt veta vad man ska buda (man måste buda minst 3.5 miljoner). Dessutom undrar jag lite hur det kommer sig att man säljer huset på den här typen av auktion. Kanske för att snabba på processen? Det verkar vara någon god man inblandad så kanske är någon som inte kan reda sig själv riktigt kanske.

Hos mäklaren kan man hitta villkor för auktionen.

[länk]
En snabb googling så finner jag detta inlägg i gruppen Bostäder Stockholm på FB
https://www.facebook.com/groups/490254901708953/posts/1910547159679713/
Man kan ju kontakta Lisa och fråga varför man inte får gå in i huset. Hon och hennes mamma är de som bor där och de vill ju sälja.

• Gilla
Mikael Ströms och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte vårt hus på det här sättet för snart 4 år sen. Offentlig auktion, god man via advokatfirma, visning endast på trottoarkanten. Den kvarboende har all rätt att neka tillträde till huset.
I vårt fall var det ett äldre par, mannen bodde kvar i huset och ansåg inte att exfrun hade rätt till några pengar. Utan att gå in på detaljer kring förra ägarna var det en rätt tragisk historia.

Det tog ca 3,5 månad att få ut förra ägaren, via kronofogden, efter att vi blivit ägare till huset och under den perioden ringde jag KF som minst varannan vecka, i perioder talades vi vid flera gånger per dag. Eftersom det här inte är samma process som kronofogdens egna exekutiva auktioner är det värt att veta att man själv måste driva på processen, och det är inte säkert att de har koll på exakt förfarande.

Fråga på om det är något särskilt ni vill veta.

En snabb sökning visar att fadern "i hushållet" bor hos sina gamla föräldrar. Man kan ju gissa att han inte har råd att skaffa en egen bostad efter separationen. Så det förklarar tvångsförsäljning.

Inlägget från dottern antyder ju att modern inte är vid sina sinnes fulla bruk. Inte otroligt att det är en horder eller något annat som skaver.

Men nu spekulerar jag rätt hårt här.

Jag hade definitivt avstått.

Märkligt. Vet en kvinna som vägrade släppa in för visning som var annonserad. Då kom polisen och låssmed och tvingade ut henne tills visningen var över. Hon är en horder så det var knappt de kom runt i huset. Såldes väldigt billigt.

Kanske vill kronkalle inte visa insidan för det ser för jävligt ut. Och ägaren är kanske likadan. De hoppas kanske på större summor utan visning.

Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Märkligt. Vet en kvinna som vägrade släppa in för visning som var annonserad. Då kom polisen och låssmed och tvingade ut henne tills visningen var över. Hon är en horder så det var knappt de kom runt i huset. Såldes väldigt billigt.

Kanske vill kronkalle inte visa insidan för det ser för jävligt ut. Och ägaren är kanske likadan. De hoppas kanske på större summor utan visning.
Det huset var antagligen utmätt vilket innebär att kvinnan i praktiken inte längre ägde huset. Det är ett helt annat läge än det som gäller huset i tråden.

• Gilla
Plätt Fia och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En snabb sökning visar att fadern "i hushållet" bor hos sina gamla föräldrar. Man kan ju gissa att han inte har råd att skaffa en egen bostad efter separationen. Så det förklarar tvångsförsäljning.

Inlägget från dottern antyder ju att modern inte är vid sina sinnes fulla bruk. Inte otroligt att det är en horder eller något annat som skaver.

Men nu spekulerar jag rätt hårt här.

Jag hade definitivt avstått.
Fadern har stått skriven hos sina föräldrar i 6 år men det behöver inte betyda att han bor där.

A Allima skrev:
En snabb googling så finner jag detta inlägg i gruppen Bostäder Stockholm på FB
[länk]
Man kan ju kontakta Lisa och fråga varför man inte får gå in i huset. Hon och hennes mamma är de som bor där och de vill ju sälja.
Frågan är väl om ens mamman vill sälja, då hon inte släpper in någon att se.
Det är nog inte särskilt "brukligt" av någon som vill sälja att inte "visa upp" det man säljer, om man önskar "normalt" betalt.

Men psykisk sjukdom & utbrändhet kan också ligga bakom, & då agerar man inte heller rationellt.

TRJBerg
Läget är uppenbart detta:
1. Huset har inget värde för ev köpare, endast fastigheten har värde. Sett ur budgivningssynpunkt. Under förutsättning att köparen inte har något personligt intresse av objektet.
2. Ingen användbar information finns om huset (eftersom visning/besiktning inte är tillåten).
3. Uppenbart finns det en boende i huset som inte vill medverka till försäljningen. Ev kan viss information fås med utgångspunkt från det. Men knappast vad gäller husets skick (vid tillträde).
4. Köparen måste räkna med att praktiskt tillträde kan dröja med upp till 6 månader. Exempelvis.

TRJBerg TRJBerg skrev:
4. Köparen måste räkna med att praktiskt tillträde kan dröja med upp till 6 månader. Exempelvis.
Ja i bästa fall. En person som är duktig på det kan dra ut på en avhysning i åratal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.