Hej alla kunniga på forumet.
Jag har sålt min villa och har vissa funderingar inför deklarationen med reglerna om avdrag för grundförbättringar och reparation/underhåll.

Som jag förstått det får jag göra avdrag på hela summan för följande:
- inköp och montering av täljstenskamin + håltagning i vägg för skorsten samt montering av skorsten ( ingen kamin fanns när vi köpte huset)
-bygge av altan på framsida och altan + pergola på baksidan
-inglasning av befintlig altan på baksidan
-bygglov och montering av ny altandörr på framsidan (var ett fönster där tidigare)
-anslutit fiber

Sen har vi även gjort andra renoveringar i huset som jag antar räknas som underhåll men med förbättring:
- reglat om väggar, gjutit ny brunn och flytspacklat golvvärme och helkaklat badrum på nedervåningen ( var plastmatta på golv och vägg tidigare)
-reglat om väggar, gjutit ny brunn, föytspacklat golvvärme och helkaklat tvättstuga på nedervåningen ( plastmatta på golv och vägg tidigare)
-reglat om väggar, gjutit ny brunn, flytspacklat golvvärme och helkaklat badrum på övervåningen
-bytt samtliga fönster i huset från 2glas till 3glas(12st + altandörr på baksidan)

Tänker jag rätt eller bör badrummen och tvättstugan räknas som grundförbättringar helt och hållet när det inte bara var ytskikt som böts?
Och lika så med fönstren, eller är det bara prisskillnad på 2 och 3glas jag får dra av?

Väldigt tacksam för svar och om någon har egna erfarenheter.

H
L Lilliz_89 skrev:
Hej alla kunniga på forumet.
Jag har sålt min villa och har vissa funderingar inför deklarationen med reglerna om avdrag för grundförbättringar och reparation/underhåll.

Som jag förstått det får jag göra avdrag på hela summan för följande:
- inköp och montering av täljstenskamin + håltagning i vägg för skorsten samt montering av skorsten ( ingen kamin fanns när vi köpte huset)
-bygge av altan på framsida och altan + pergola på baksidan
-inglasning av befintlig altan på baksidan
-bygglov och montering av ny altandörr på framsidan (var ett fönster där tidigare)
-anslutit fiber

Sen har vi även gjort andra renoveringar i huset som jag antar räknas som underhåll men med förbättring:
- reglat om väggar, gjutit ny brunn och flytspacklat golvvärme och helkaklat badrum på nedervåningen ( var plastmatta på golv och vägg tidigare)
-reglat om väggar, gjutit ny brunn, föytspacklat golvvärme och helkaklat tvättstuga på nedervåningen ( plastmatta på golv och vägg tidigare)
-reglat om väggar, gjutit ny brunn, flytspacklat golvvärme och helkaklat badrum på övervåningen
-bytt samtliga fönster i huset från 2glas till 3glas(12st + altandörr på baksidan)

Tänker jag rätt eller bör badrummen och tvättstugan räknas som grundförbättringar helt och hållet när det inte bara var ytskikt som böts?
Och lika så med fönstren, eller är det bara prisskillnad på 2 och 3glas jag får dra av?

Väldigt tacksam för svar och om någon har egna erfarenheter.
Lättas att du ringer Skatteverket, det är snårigt. Går man i bjälklaget, sätter upp en vägg t.ex. ät det avdragsgillt. Fönster före ett visst årtal är avdragsgillt.
Altan som inte fanns där förut är avdragsgillt har vi fått förklarat. Det bästa att ta detta skriftligt till Skatteverket så att du får svar skriftligt.

Alla våtrumsombyggnadenrna och fönsterbytena är delvis grundförbättring. I princip kan du dra av mellanskillnaden mellan den renovering du gjorde och vad du bedömer att det skulle kostat om du bara hade bytt ytskikt till samma standard som det var tidigare. Samma resonemang med fönstren.

Och i en sådan beräkning tror jag att de flesta "glömmer" att räkna av vad bara underhåll skulle kostat, och drar av hela summan.

Om vi tänker oss att man räknar på vad det skulle kostat att själv, utan hantverkshjälp sätta ny våtrumsmatta (oavsett att man anser sig för okunnig). Så är det inte många kronor som skulle räknats bort.

Samma med fönstren, om du inte hade brytt dig om att förbättra energi prestanda så hade det ju räckt att måla om fönstren, men nu valde du att göra en grundfärbättring genom att byta ut dem mot treglas.

Så hade iallafall jag resonerat.

När det gäller fönstren så kan man resonera på olika sätt, oklart vilket som är strikt rätt.

Antingen säger man att jag tänkte måla om fönstren, men valde att byta ut dem mot treglas. Grundförbättringen är kostnaden minus en burk fönsterfärg.

Eller så konstaterar man att huset har fått nya fönster, griundförbättringen är mellanskillanden mellan att sätta in likadana tvåglasfönster (helt utan något energiglas eller moderna vippfönster beslag osv.) eller de 3 glasfönster du nu satte in.

Jag skulle kört med alternativet en burk färg som alternativkostnad. Och när det gäller våtrummen så skulle jag som alternativkostnad tittat på vad billigast möjliga våtrumsmatta kostar på någon obskyr nätbutik + lim.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.