387 läst ·
1 svar
387 läst
1 svar
Valde ni husfotograf som inte tillhör mäklarfirman?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Funderar på att sälja bostaden i framtiden.
Foton är viktigast.
Har ni valt en annan fotograf än mäklarfirma?
Jag fick högst 30 bilder på huset, ingen på husets 4 yttre fasadsidor, bara inifrån.
2 fula bilder på 50 kvm övre plan,
1 bild per sovrum .
När jag sa kunden kan inte på 1 bild se hur brett, långt sovrummet är om sängen bara syns
så förstod inte mäklaren...
Vem.vill se ett foto på en träplanka?....
Den nya fotografen gjorde toppjobb-
Obegränsat antal bilder
Lagom snyggt retuscherade, inga mörka skuggor i taket
Har spanat in ny mäklarfirma-
men de har usla murriga foton....
Min mäklare höll med till slut att jag hade rätt och
slapp betala 3500 kr extra för att få snygga
optimala bilder av fotografen
Foton är viktigast.
Har ni valt en annan fotograf än mäklarfirma?
Jag fick högst 30 bilder på huset, ingen på husets 4 yttre fasadsidor, bara inifrån.
2 fula bilder på 50 kvm övre plan,
1 bild per sovrum .
När jag sa kunden kan inte på 1 bild se hur brett, långt sovrummet är om sängen bara syns
så förstod inte mäklaren...
Vem.vill se ett foto på en träplanka?....
Den nya fotografen gjorde toppjobb-
Obegränsat antal bilder
Lagom snyggt retuscherade, inga mörka skuggor i taket
Har spanat in ny mäklarfirma-
men de har usla murriga foton....
Min mäklare höll med till slut att jag hade rätt och
slapp betala 3500 kr extra för att få snygga
optimala bilder av fotografen
Aktuella bilder är viktigt. De bör vara så nya som möjligt.A555 skrev:
Vem som tar bilderna och vem som "photoshoppar" dem är oviktigt så länge bilderna är bra.A555 skrev:
Mäklare bör ha en god koll på vilken typ av bilder som säljer. Så det är antagligen klokt att lita på deras bedömning. I ditt fall verkade mäklaren ändra sig, vilket tyder på att du hade rätt från början. Och att mäklaren egentligen hade koll.
Sedan kan man ju verkligen undra varför det tas så många bilder på diverse främmande stylingföremål istället för på objektet till salu. Samt varför i princip inget objekt där den som stajlat fått 100% fria händer går att bo i. Det är mycket sällan annonsbilderna ger en ordentlig bild av hur objektet ser ut. Man är tvungen att gå på visningen för att få reda på det.
Ett exempel är att ta ett par bilder på köket hemma och jämföra med. Man har normalt inte div gröna kryddor stående i köket. De används så färska som möjligt i matlagningen. De står inte i en kruka på köksbänken och vissnar. Det kan vara snyggt, men i verkligheten ser inte kök ut så, kryddorna vissnar ganska snabbt.
Så idén att själv ta "riktiga" bilder är ingen dum tanke. Det är i alla fall bättre än i verkliga prospekt (som jag sett) från en av landets största mäklarfirmor där ca 1/3 av alla bilderna var på mäklaren. Om jag fick välja skulle jag helst slippa se bilder på mäklaren helt och hållet.