45 452 läst ·
122 svar
45k läst
122 svar
Vad hade ni gjort? Hävning av ett husköp
Sida 1 av 9
Hej.
För att göra inlägget kort.
Vann en budgivning. I köpekontraktet hade jag klausul om besiktning. Besiktning gjordes av berättigad person och ett byggföretag. Det visade sig vara byte av hela taket, ner till stommen, lika så Fasaden och syllarna behövde åtgärdas. Dessutom är allt inne i huset befintligt. Små fix, men inga större åtgärder finns gjorda. Ett 1975 tals hus. Jag hävde köpet och nu börjar jag smått ångra mig.. läget på huset tycker jag om, planlösningen också.. men jag förväntade mig inte att taket skulle kosta lite mer än en halv miljon.. totala ”synliga” renoveringskostnader går över 2-2.5M. Sedan vet jag inte hur rörledningar eller el.en är. Hade ni fortsatt ha ett hävt köp med tanke på vad som finns att renovera, eller försökt få ner priset?
För att göra inlägget kort.
Vann en budgivning. I köpekontraktet hade jag klausul om besiktning. Besiktning gjordes av berättigad person och ett byggföretag. Det visade sig vara byte av hela taket, ner till stommen, lika så Fasaden och syllarna behövde åtgärdas. Dessutom är allt inne i huset befintligt. Små fix, men inga större åtgärder finns gjorda. Ett 1975 tals hus. Jag hävde köpet och nu börjar jag smått ångra mig.. läget på huset tycker jag om, planlösningen också.. men jag förväntade mig inte att taket skulle kosta lite mer än en halv miljon.. totala ”synliga” renoveringskostnader går över 2-2.5M. Sedan vet jag inte hur rörledningar eller el.en är. Hade ni fortsatt ha ett hävt köp med tanke på vad som finns att renovera, eller försökt få ner priset?
Frågan är ju om du verkligen behöver göra allt detta eller om det är vad byggaren vill att du gör? (Med förhoppning att du anlitar dem). Är övertygad om att om jag släppte upp en byggare på vår vind skulle de döma ut konstruktionen och utrycka förvåning över att hela huset inte rasat in, så lär det dock klara sig i 100år till.
Genom åren har jag gjort allt själv.
Vete gudarna vad lejt folk skulle vilja haft betalt för detta nedan, kanske mellan två - tre miljoner?
- Nytt yttertak på gamla shingeltaket.
Slipat trägolv.
Slipat, borstat, skrapat av all gammal lasyr på det timrade huset. Grund och ytfärg två varv.
Rivit ut väggar, öppnat upp.
Gjöt ett ordentligt fundament i grunden, som jag monterade en Isokern skorsten på.
En hyrd montör installerade därefter en större Tulikivi (som i dag kostar
167 000 omonterad). Värmer hela bodelen.
Gått igenom och kompletterade hela husets dränering.
Monterade avfuktare och FTX.
Byte av köksbänkar. Tapetsering mm mm.
Byggt ut och vinterbonat friggebode.
Vedeldad bastu.
Men allt detta har jag haft tid och lust till. Och med begränsad ekonomi. Huset är i stort sett betald.
Läget är väl inget speciellt eller högt värderat för typ stadsfill.
Ligger i en skogskant, med utsikt över dalen och viltvatten. En mil åt ena hållet till ett samhälle. Lika långt åt andra hållet till en skidanläggning... Jo, grannar finns men inga som stör.
Vete gudarna vad lejt folk skulle vilja haft betalt för detta nedan, kanske mellan två - tre miljoner?
- Nytt yttertak på gamla shingeltaket.
Slipat trägolv.
Slipat, borstat, skrapat av all gammal lasyr på det timrade huset. Grund och ytfärg två varv.
Gjöt ett ordentligt fundament i grunden, som jag monterade en Isokern skorsten på.
En hyrd montör installerade därefter en större Tulikivi (som i dag kostar
167 000 omonterad). Värmer hela bodelen.
Gått igenom och kompletterade hela husets dränering.
Byte av köksbänkar. Tapetsering mm mm.
Byggt ut och vinterbonat friggebode.
Vedeldad bastu.
Men allt detta har jag haft tid och lust till. Och med begränsad ekonomi. Huset är i stort sett betald.
Läget är väl inget speciellt eller högt värderat för typ stadsfill.
Ligger i en skogskant, med utsikt över dalen och viltvatten. En mil åt ena hållet till ett samhälle. Lika långt åt andra hållet till en skidanläggning... Jo, grannar finns men inga som stör.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Inläckage, missfärgningar, fukt, takunderlag som släppt.. sprickor i fasaden, syll-lukten..T TypRätt skrev:Frågan är ju om du verkligen behöver göra allt detta eller om det är vad byggaren vill att du gör? (Med förhoppning att du anlitar dem). Är övertygad om att om jag släppte upp en byggare på vår vind skulle de döma ut konstruktionen och utrycka förvåning över att hela huset inte rasat in, så lär det dock klara sig i 100år till.
kanske är det så att byggaren dömt ut det..
Och inte att förglömma - sveriges mest postade skorsten.H Hybro skrev:Genom åren har jag gjort allt själv.
Nytt yttertak på gamla shingeltaket.
Slipat trägolv.
Gjöt ett ordentligt fundament i grunden, som jag monterade Isokern skroten på.
En montör installerade en större Tulikivi.
Gick igenom och kompletterade hela husets dränering.
Jag vill absolut inte vara kaxig...
Bara belyser detta att har man möjlighet och tid så kan man spara riktigt mycket. Lär sig gör man efter hand. Vi har ju ett bra forum!
Sen hur andra ordnar ekonomin....
För oavsett så kostar det.
Bara belyser detta att har man möjlighet och tid så kan man spara riktigt mycket. Lär sig gör man efter hand. Vi har ju ett bra forum!
Sen hur andra ordnar ekonomin....
För oavsett så kostar det.
Allt beror ju på din unika situation. Har du råd med dessa renoveringar? Tror du att du kommer tjäna pä det, gå plus minus noll eller gå back? Hur gärna vill du ha just det här huset?
Jag skulle aldrig betala de pengarna för att köpa och renovera ett hus. Men det är ju jag det, har varken råd eller lust att bo i något tätare centralare område som jag gissar att det handlar om.
Jag skulle aldrig betala de pengarna för att köpa och renovera ett hus. Men det är ju jag det, har varken råd eller lust att bo i något tätare centralare område som jag gissar att det handlar om.