Juridik
Åsa76: jasså, jag tolkade det som att han inte var nöjd med rekomendationen pga att det bara tog 2h att analysera..... OK :-9
Åsa76: Vi var tvungna att flytta ut från vårt hus efter en ersättningsbara skada hos IF, de ersatte inga boende kostnader. men det varierar säkerligen från fall till fall och av skadereglerare ni har.
cem77: [citat] Instämmer med föregående talare. Vad är det för människor som köper hus nuförtiden. Vanligt underhåll såsom renspolning av avloppsrör, rensning av hängrännor m.m. vill man att någon annan ska betala? Skärpning och använd lite sunt förnuft. Det kostar mer än ränta och amotering att äga ett hus. Inte minst massor av arbetstid och saker som måste fixas hela tiden.
pavillion: Beloppet hamnade på 20600 kr. Vi var där den dagen dom kom med huset. Dom hann med o äta smörgås o dricka pucko till o med. Undra om det är tänkt att vi ska betala för det med? ;) Nä nu var jag väl spydig.. men jag blir så LESS! (känns som jag upprepar mig med ordet "less"..) Jag kan nog skriva en hel bok med referenser ang dessa muppar. Usch, suck o blä.. Jag hoppas det kommer lösa
morsan: "Jag antar att det ska skrivas ett gåvobrev enligt konstens alla regler; Bland annat ska inte gåvan ges vidare som arv om mottagaren skulle avlida utan då ska gåvogodset återgå i min ägo.." Kopierat ur TS fråga...
Robel: Tack för era svar, ringde kommunen idag och 80 cm var max höjd ute vid den så kallade säkerhets triangeln. Mot övriga gator gällde 110 cm. Detta var reglerna i Växjö kommun. Mvh Rob
Åsa76: Oj, det var ju förvånandesvärt bra. Alla drabbas inte av våra erfarenheter, speciellt inte ni som bor i Skåne kan ju drabbas av samma byggare antar jag. Hoppas det går vägen och blir bra. lycka till!
Swetrot: Nu stänger jag den här tråden efter att ha städat ordentligt. Den har för länge sedan slutat handla om juridik.
adde_camilla: Ok! Tack för alla svar! Jag har kollat på att borra en egen med ROT-avdrag och det blir "bara" 15000 på ett projekt som kommer landa någonstans på 65-70 000. Bor på ett knepigt ställe där "borrarn" tyckte att jag skulle räkna med 80m hål och tryckning. Varje meter grundare var bara ett stort ekonomiskt plus, inget man abslout skulle räkna med. Och vad händer om man sätter igen
Åsa76: Finns det inte reglerat av ert kontrakt? Om inte så är det godtycke.....
sobel_12: Jag har pratat med Folksam (vårat fb) nu och de säger precis som "hempularen" att skador på fastigheten ska gå på förenigens försäkring.. Hoppas bara deras försäkringsbolag inte strular nu.. Handläggaren på Folksams byggskadeavdelningen jag var i kontakt med behövde tre saker: 1) kopia på besiktingsprotokollet från Vått & Torrt (fuktmätningen) 2) Föreninges stadgar 3) Brev från
404: Hej! När man säljer en bostad och sedan köper ny bostad som är dyrare så får man ju jämka skatten, hur funkar det när man bygger nytt?
hempularen: Om du skall kunna få ut ersättning så räcker det inte att något inte är utfört enl. Byggama, eller på annat sätt är icke fackmannamässigt. Det måste också resultera i ett fel i byggnadens funktion eller liknande. I ert fall så är ju funktionsfelet att taket läcker. Om taket dels är gjort med för låg lutning, dels inte är falsat på korrekt sätt, då kan vara svårt att bevisa
evasch: [citat] Men om du har bett en säljare om en offert så är det helt rimligt i mina ögon sett att de hör av sig, det är jue bara att säga Ja, Nej eller jag vet inte än. Detta är inte mer konstigt än så
Ingper: Problemet är att värdet på huset inte kommer vara detsamma då arvet skiftas eller det är dags att sälja det, som det är vid avtalsskrivandets stund. Dels har Du för avsikt att förbättra det, dels vet vi ju att marknadsvärdet kan ändras ganska drastiskt ändå över ett antal år. Ponera att stugan värderas till 350.000:-. Du får den av Dina föräldrar och Ditt syskon får en
carlbanan: Ja, slambilen kommer väl ungefär samma tid varje år, så det hade man ju kunnat ta reda på. Fast här kostar det 900 för den ordinarie tömningen och 1200 om man ringer efter dom... Kan det va så att tidigare ägarna beställt extra tömning av brunnen kanske?
billy_baver: Bestämmelserna JB 8 kap gäller alla typer av arrenden. Vilken juridisk grund markägaren vill åberopa avgör han själv. Vad motparten ska tänka på är bara att i första hand hörsamt besvara hans brev. Det är en god idé att (utan att utfästa annat) hänskjuta saken till hyresnämnden. Där har markägaren bevisbördan, och att tillsammans med motparten och sakkunnig nämnd enas om
zimba: Ja, nu har det gått snart två månader till och inget har hänt. Vi har skrivit till både VD på husfirman och säljaren. Säljaren lovade höra av sig absolut senast fredag förra veckan. Men icke. Nu ska vi ta kontakt med en advokat. Vi måste få ett slut på det hela. Det är nog som du skriver att det är för dyrt att rätta till felen så de har låtit tiden gå. Jag tror att de
Hemmakatten: Det är ju inte alls säkert att tomten är markerad med järnrör. Ibland kan det vara naturen själv som får utgöra gränspunkt, tex, stor sten. Vår tomt styckades delvis av på 60-talet. En gränspunkt saknas och naturligtvis är det den som vi har lite diskussion om med den som arrenderar marken utanför. Det är inga problem alls hittills men kan kanske bli. Vid kontakt med lantmteriet
LocTite: Jag vill också veta. //LocTite
Yrrol: 1. Som sagt, det finns större parkeringsytor där väldigt många bilar kan stå, men de extra 7metrarna drar de sig för oftast. 2. Jo stolpar kanske jag kunde sattupp, det är sant. Känns ju lite provocerande men smatidigt effektivt, får hoppas det inte blir hinder för bredlast transporterna bara.. Skadorna finns där, riktiga parkeringsytor finns på andra sidan grusvägen, jag kan
Åsa76: [citat] Jo, vår citac certifierade (upp över öronen) besikningsman missade så djäkla mycket.....tyvärr är det svår att få dem att ta ansvar.
mycke_nu: Dokumentation är givetvis en stor fördel. Komplettera med nederbördsmängder och ev annat som kan påverka (eget uttag, exvis) för att kontra ev invändningar från motparten.
Kjell_G: Lite uppdatering; efter att jag bestridit på nytt fick jag tfn-kontakt med inkassoföretaget. Det visade sig att de inte skötte firmans fakturering, de hade blivit kontaktade för att driva in fakturan. Efter mitt första bestridande hade de fått kreditfakturan som faxkopia. Efter mitt andra bestridande blev de betänksamma och försökte få kontakt med företaget utan att lyckas. De har
Lekkamraten: Kul att kunna vara till hjälp och tack för att du lyssnade.
GoForIt: [citat] Ja, troligen och inte på något sätt i relation till ett normalt jobb med ex. ett badrum. Tyvärr är ju det här lite av vardagen idag, och det är ju inte roligare i de situationer när jobbet är klart men kunden inte betalar. Som det känns så kommer dessa problem och kraven på en väldig massa finstilta villkor kommer att öka påtagligt nu när fakturamodellen för ROT-avdraget
billy_baver: Man lär sig iallafall en massa om svensk kulturgeografi av att gräva i arkiven. Eller hur?
AndersS: Vet ej om detta är detsamma, men jag beskriver hur det ser ut hos oss. Om det är delning av kommunalt vatten/avlopp till två fastigheter så innebär det troligtvis att delningspunkten ägs av kommunen och ingår i deras ansvar. Vi har en sådan lösning och då ansvarar kommunen fram till en halvmeter efter delningspunkten för vår anslutning och för grannen fortsätter kommunens ansvar