1 053 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Begära kompensation?
Vårt nybyggda hus fick fel puts och så även 3 av våra grannars.
Jag påpekade detta vid slutbesiktning i januari.
Nu vill Skanska dundra in med byggställningar och sandblästra bort gammal puts för att sedan lägga ny. Mitt och grannens hus tar 2 veckor, sedan kommer nästa 2 hus efterföljande 2 veckorsperiod.
Som jag ser det kommer det att damma och skita ner under halva maj och halva juni.
Dessutom har jag en nyutrullad gräsmatta som säkert inte kommer att palla för byggnadsställningar.
Nån som har tips på hur jag och grannarna ska tackla det hela?
Jag påpekade detta vid slutbesiktning i januari.
Nu vill Skanska dundra in med byggställningar och sandblästra bort gammal puts för att sedan lägga ny. Mitt och grannens hus tar 2 veckor, sedan kommer nästa 2 hus efterföljande 2 veckorsperiod.
Som jag ser det kommer det att damma och skita ner under halva maj och halva juni.
Dessutom har jag en nyutrullad gräsmatta som säkert inte kommer att palla för byggnadsställningar.
Nån som har tips på hur jag och grannarna ska tackla det hela?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Störningen är nog bara att leva med. Den här typen av jobb skall nog helst utföras när det är bra väder (tror jag), dvs det är inget alternativ att vänta till i vinter.
Dokumentera noga hur gräsmattan ser ut nu, om de är någorlunda försiktiga så borde det inte bli några skador utom just där ställningsfötterna står, och det går dels att fixa enkelt, och det växer igen av sig själv på kort tid.
Med tanke på alla som får tjata år ut och år in på att få besiktningsanmärkningar åtgärdade så tror jag att ni trots allt dragit en vinstlott, när de tydligen tänker åtgärda nu.
Dokumentera noga hur gräsmattan ser ut nu, om de är någorlunda försiktiga så borde det inte bli några skador utom just där ställningsfötterna står, och det går dels att fixa enkelt, och det växer igen av sig själv på kort tid.
Med tanke på alla som får tjata år ut och år in på att få besiktningsanmärkningar åtgärdade så tror jag att ni trots allt dragit en vinstlott, när de tydligen tänker åtgärda nu.
Huvudsaken är väl att resultatet blir bra? ett par veckor kan väl inte skada med lite buller och bång. nä, se det som bra service att dom fixar det direkt.
skulle det bli några märken i gräsmattan är det väl inte svårare än att fylla på med lite jord och sådd.
skulle det bli några märken i gräsmattan är det väl inte svårare än att fylla på med lite jord och sådd.
Instämmer!hempularen skrev:
Ni kan inte ställa några större krav på när de väljer at åtgärda. Möjligen kan ni förhandla om en kontantersättning mot att de inte utför arbetena på ert hus. Grannarnas får ni leva med att de genomförs.
Försök få ansvarig för arbetena att gå med en sväng medan ni dokumenterar hur trädgård etc. ser ut innan arbetena påbörjas för att sedan göra samma sak när arbetena avslutats.
Förutsättningen är att de skall åtreställa till befintligt skick när de är klara.
Klicka här för att svara
