Status
Inte öppen för fler kommentarer.
W
Hej, har lite saker som har kommit upp nu vart efter gällande elen i vårt hus, som man absolut inte skulle ha sett annars, bla felkopplingar i elcentral (skarvningar som enligt elektrikerna skulle ha kunnat orsaka fina fyrverkerier), lösa trådar i vägg ihoptejpade, å nu när vi renoverar tvättstugan så upptäckte jag att det låg lösa kablar (spänningssatta ihopklopplade med en sockerbit) under en tröskel och under en regel som låg, som man inte skulle ha sett om man inte hade behövt tagit bort det, skulle jacka ur för en våtrumslist när jag uppstäckte att det låg en blå kabel som man såg i en springa, kunde lika gärna ha slintit med kniven ner där i.
Vi håller på med en elrenovering ( byter elcentral m.m), och i samband med det så var vi tvungna att ha en inspektionslucka i väggen eftersom alla kablar till elementen går ner i backen å går absolut inte att dra ur, vilken kan betyda att det blir en jäkla massa jobb och pengar som ska kastas ut om det inte går att koppla om på annat sätt.
Detta borde väl ända klassas som dolda fel? Elfirman som vi har tog även några kort på hur det såg ut på elcentralen samt en hemmakoppling med strömförande jordkabel.
Anledningen först att jag inte brydde mig så mycket om hur det var i elcentralen först var för att vi ändå skulle byta, men nu kom det här som dessutom bromsar upp vår renovering i tvättstugan, det här måste väl ända klassas som dolda fel?
Vart bör vi vända oss först och vad bör vi göra?
Räcker dom 2 bilderna vi har och elektrikerna har sett om det nu skulle bli nåt?:confused::confused:
Nu dröjer det ju ytterligare med tvättstugan.. suck.. mattläggarna ska komma nästa vecka
Tacksam för snabba svar

Redigerat av moderator:
W
anledningen till att vi ville byta central var dels för att vi ville ha en ny å fräsch lite finare med automatsäkringar och dels för att flytta den..:) så vi visste inget innan om felkopplingarna inuti

Enligt lag så skall du kontrollera elen innan köp, den kontrollen ingår inte i en "vanlig" besiktning som en besiktningsman gör. Så om du inte har tagit in en speciell besiktare för elen så tror jag du får svårt att hävda dolda fel då du egentligen inte har gjort någon besiktning av elen överhuvudtaget.

Vad de egentligen gör när de besiktar elen har jag ingen aning om, men jag antar att man gör visa mätningar och granskar elen på de ställen där man kan se och komma åt den utan att förstöra. Om man då hade kunnat hitta något av dessa felen så kommer du aldrig kunna få det till ett dolt fel. Är dessutom huset riktigt gammalt så måste man nästan förvänta sig att elen inte är som den borde vara och där med så kan du inte heller få det till dolt fel.

Dessutom så är det så att driva ett dolt fel ärende i domstol är en osäker, kostsam och långdragen historia och det kan sluta med att du står där bra mycket fattigare än du gjorde från början.

Mitt tips blir att försöka bluffa säljaren och säga att du går med på en förlikning om de hostar upp pengarna snabbt, men jag skulle inte gå vidare med det i längden. Kanske kosta på någon tusen lapp för att få ett advokat att skicka brevet till dem med krav på vite för dolda fel. Ser alltid lite värre ut om pappert kommer från en advokatfirma än om säger det över en telefon.

- M

• Gilla
Andreas 71
  • Laddar…
W
Tack för svaret, vet ju inte än vad det kommer att kunna kosta extra med att dra om kablar eller ta upp golvet, kanske går rätt så smidigt, det får jag se nästa vecka, ta dit en opartisk besiktningsman är väl helt meningslöst antar jag, bara för å kunna påvisa att det är fel å galet och ett fel som man inte kan se med blotta ögat utan att öppna upp, är ju själv inte elektriker, men att kunna på nåt sätt mäta sig till att det sitter lösa skarvade kablar under en tröskel tycker jag låter långsökt.
Får se nästa vecka om det löser sig lätt eller om det blir massa mer jobb, samtidigt gnager det mig att mattläggarna ska komma nästa vecka, men iom det där så kanske dom inte kan lägga den då.

Jag vet inte riktigt vilken lag som åsyftas. Men jag tro att det mesta hänger på om det har funnits tecken på att elen iunte var OK vid köpet, för i så fall spelar det inte så mycket roll HUR mycket fel det sedan visar sig vara.

Med den beskrivning du ger så tycker jag låter långsökt att det inte skulle funnits tecken på hempul eller annat icke fackmannamässigt när det gäller elen.

Men jag tycker absolut att du skall ställa säljaren mot väggen, och åtminstonde försöka få honom att berätta var han har varit och pulat i huset, så ni kan hitta allt eländet.

är han helt kallsinnig så kan man ju börja prata om polisanmälan. Detta är kriminellt.

Det viktigaste för om det räknas som ett dolt fel eller inte är, att det skall vara dolt. Så dolt att INGEN kan upptäcka det. Om de felen du beskriver är helt omöjliga att upptäcka vid en elbesikning (tänk på att man öppnar dosor och gör okulärbesiktning osv) så kan det räknas som ett dolt fel.

Sedan finns det två saker till här. Säljaren har upplysningsplikt. Om han har haft huset så länge att det uppenbarligen är han som gjort det så har han brustit i upplysningspliken.

Är det dessutom han som gjort det så har han gjort grova brott mot el-lagen och det kan ge upp till två års fängelse.

Är elen så illa så hade jag kollat upp ALLT ytterst noga, VVS, avlopp, tak osv osv, så det inte finns fler speciallösningar...

Hurvida det kan vara dolt fel eller inte är lite svårt att avgöra här, men du bör kunna ta en rejäls diskussion med säljaren!

W
Jo jag ska ringa till säljaren å höra med han om hur det är med elbiten, 2 saker hade man nog inte kunnat se vid en elbesiktning, dels kablarna som var ihopkopplade i vägg, tror inte jag skrev med att det var med toppklämmor å tejpad runtom iofs, nu sitter det en kopplingsdosa där kablarna stack ut å flexslang som täcker kablarna, dvs så som det ska va ( vi renoverade ändå där det var så för den saken skull så behövde vi ju inte riva nån nytapetserad vägg, som tur var)
Det andra nu som jag har hittat, med kablarna som är skarvade med sockerbit under tröskel hade heller inte vad jag vet synts vid en elbesiktning, så vida det inte går att mäta sig till det, som en skrev i elforumet, vilket jag heller inte tror, men jag är ingen elektriker så jag vet inte..
Skarvningen i elcentralen hade ju upptäckts vid en elbesiktning, likaså kopplingen som var med felkopplad jord....
Förhoppningsvis behöver det kanske inte bli allt för mycket jobb enligt elektrikern, men det är bara om det går å gå förbi skarvningen där å läga kablarna nån annanstans, men det återstå att se.
Är det rimligt att säljaren får stå för den tiden det kommer att ta att fixa ordning felet? Om dom nu går med på det..

niblom skrev:
Det viktigaste för om det räknas som ett dolt fel eller inte är, att det skall vara dolt. Så dolt att INGEN kan upptäcka det.
Nja, allt kan utttäckas om man river. För att det sakll vara dolt krävs att man inte kunnat upptäcka det genom vad som kan asnses vara en normal undersökning utan förstörande åtgärdet. Det kräver altså inte att man som undersökare har med sig magnetröntgenkamera eller så....

Utöver "dolt" så skall man inte kunna tro att ett likadant hus i smama skick o ålder har detta fel. Det kan antså inte vara ett förväntat fel.

MEN som tidigare i tråden påpekas sp ingår alldrig El i en vanlig besiktning och man förväntas kolla det utöver denna genom att mäta.

FAST det som är intressant här är ju att säljaren begått en kriminell handlig så jag skulle ställa honom mot väggen och kräva fram uppgifter på vilketn behörig elektriker som utfört arbetet, om sådan ej finns! Betalal eller bli anmäld till polisen!!!!

Åsa76 skrev:
FAST det som är intressant här är ju att säljaren begått en kriminell handlig så jag skulle ställa honom mot väggen och kräva fram uppgifter på vilketn behörig elektriker som utfört arbetet, om sådan ej finns! Betalal eller bli anmäld till polisen!!!!
Hur kan köparen veta att det är just säljaren som hempulat med elen?
Om säljaren nekar till detta så är ju frågan hur köparen ska kunna bevisa motsatsen.
Lär nog inte bli det lättaste.

tompas11 skrev:
Hur kan köparen veta att det är just säljaren som hempulat med elen?
Om säljaren nekar till detta så är ju frågan hur köparen ska kunna bevisa motsatsen.
Lär nog inte bli det lättaste.
Om det är så pass icke favckamnna mässigt utförd som det verkar så räcker det att ta dit en elektikker som skriver ned brister. Det spelar ingen roll om säljaren själv pulat eller om han anlitat Nisse på gatan som inte var elektiker, det är lagstiftat att det skall vara en elektriker och som ägare ansvarar DU för att kolla detta!

Det blir mycket lätt att bevisa med bilder o intyg!

W
Åsa76 skrev:
Om det är så pass icke favckamnna mässigt utförd som det verkar så räcker det att ta dit en elektikker som skriver ned brister. Det spelar ingen roll om säljaren själv pulat eller om han anlitat Nisse på gatan som inte var elektiker, det är lagstiftat att det skall vara en elektriker och som ägare ansvarar DU för att kolla detta!

Nu är det ju så att vi har elektriker hos oss som fixar lite nya prylar, räcker det med att dom påvisar brister å noterar, eller ska jag ta in nån annan?
Ska jag vända mig direkt till säljarna, eller ska jag ta kontakt med nån annan, nån föreslog att be en jurist att skriva ett brev, men jag vill ju gärna göra det så smidigt som möjligt å inte så stor affär av allt.

Åsa76 skrev:

Fast i o m ägarbytet så är det den NYA fastighetsägaren som har ansvaret. INTE den gamla....Även fast det är olagligt att hempula med el.

W
Beppo77 skrev:
Fast i o m ägarbytet så är det den NYA fastighetsägaren som har ansvaret. INTE den gamla....Även fast det är olagligt att hempula med el.
Jo fast problemet handlar ju om kablar som har legat dolt, det jag menar är ju att kunna påvisa dolda fel och att säljaren har undanhållit information om huset. Om det nu var nåt dom visste om iom att det har varit en ägare innan som kanske hade gjort det det är det jag måste ta reda på med

Jag tror Du skall glömma begreppet "dolda fel" och inte använda det uttrycket alls vid kontakt med säljaren.

Visst håller jag med om att vissa saker inte skulle kunnat upptäckas med mindre än att riva, men som någon redan påpekat: Skulle man genom att öppna centralen, lossa dosor o.s.v. redan där kunnat ana något icke fackmannamässigt eller annat skumt - vilket jag fattat är fallet - så är hela elinstallationen att betrakta som misstänkt. Finns det något synligt hempul finns det sannolikt osynligt man inte hittat också. Således inget dolt fel.

Men kontakta säljaren skall Du definitivt, tycker jag. Men när Du gör det - se då till att ha strategin klar och ha tänkt igenom vart Du vill komma. Låt elektrikern räkna på vad åtgärd av elen skulle kosta och konfrontera säljaren med detta. Får Du hälften så är det ju kalas !

Jag tror inte på jurist, inte heller ultimatum om polisanmälan som Åsa76 föreslog. Vi hade ett par hemska installationer i vårt hus, men det var faktiskt ändå en elektriker som gjort dem (en granne visste vem det var). Du kan aldrig bevisa vem som gjort vad, bara att det är gjort av "någon".
Tänk som sagt igenom en strategi och en prislapp, och ta kontakt med säljaren. Varför inte skriva ett brev, innehållande några foton på hemskheterna och följa upp med telefonsamtal om Ni inte hör av säljaren på en vecka ?

W
Ingper skrev:
Jag tror Du skall glömma begreppet "dolda fel" och inte använda det uttrycket alls vid kontakt med säljaren.

Visst håller jag med om att vissa saker inte skulle kunnat upptäckas med mindre än att riva, men som någon redan påpekat: Skulle man genom att öppna centralen, lossa dosor o.s.v. redan där kunnat ana något icke fackmannamässigt eller annat skumt - vilket jag fattat är fallet - så är hela elinstallationen att betrakta som misstänkt. Finns det något synligt hempul finns det sannolikt osynligt man inte hittat också. Således inget dolt fel.

Men kontakta säljaren skall Du definitivt, tycker jag. Men när Du gör det - se då till att ha strategin klar och ha tänkt igenom vart Du vill komma. Låt elektrikern räkna på vad åtgärd av elen skulle kosta och konfrontera säljaren med detta. Får Du hälften så är det ju kalas !

Jag tror inte på jurist, inte heller ultimatum om polisanmälan som Åsa76 föreslog. Vi hade ett par hemska installationer i vårt hus, men det var faktiskt ändå en elektriker som gjort dem (en granne visste vem det var). Du kan aldrig bevisa vem som gjort vad, bara att det är gjort av "någon".
Tänk som sagt igenom en strategi och en prislapp, och ta kontakt med säljaren. Varför inte skriva ett brev, innehållande några foton på hemskheterna och följa upp med telefonsamtal om Ni inte hör av säljaren på en vecka ?
Det är ju inte så att varken jag eller min sambo vill anmäla nån hit och dit egentligen, det är bara det att det blir extra kostnader och extra tid, renoveringen kanske blir lite fördröjd, och att dom inte har upplyst oss om det, om dom nu visste om det. Tror det blir ett telefonsamtal nu och ställa lite kring elen, och som du skriver komma överens om en prislapp.
Återkommer senare om hur det går
Tack för all hjälp, får hoppas på det bästa.:)

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.