Juridik
toffeh: Tack för bra svar. Tänkte kontakta MålareMästarna (www.maleri.se) som verkar vara en branschorganisation för målare. Firman i fråga verkar dessutom ansluten. Förhoppningsvis kan de skicka en besiktningsman som inte gillar klåpare ...
Swetrot: Innan vi fördärvat all forumsämja så stämmer jag i bäcken i stänger den här tråden. Synpunkter på det kan man ta via PM.
Dzollero: Kolla med byggnads hur era lärlingstimmar räknas. Lönen bör vara tbtald med semestererstättning 12.8% dirrekt på lönen som timmanstäld.
-MH-: [citat] Nej, det är bondens mark, och den kan ni inte köpa. Ni kan däremot ha rätt till att bo kvar (dvs arrendera marken). Skriv ett arrenderkontrakt på 49 år, eller på arrendatorns (din far) livstid. Det gäller mot nästa ägare. Det som kan hända är att näste ägare vill ha marken själv, men jag tror han får svårt satt "vräka" er stuga. Stugan är er, den måste markäganre
Tjoa: [citat] Kanske ringa till entreprenören och förklara läget , att du skiter i om han är riktigt jävla osams med byggaren, det enda du vill ha är egenkontrollen som han förmodligen skriver ut på 5 minuter. A lternativet är att du stämmer han med en massa långdragna brev skickande mellan advokater. Och en jäkla massa pappers skyfflande som kommer kosta både dig och han en massa onödig
Gladh: Ja det får du göra, men räkna med att försäkringsbolagen kommer grilla dig ordentligt om det händer något i badrummet. Så se till att dokumentera allt du gör både med bilder och text, så att du med säkerhet kan stå upp och säga att ja jag la på tätskicktet rätt enligt gällande regler och så gärna några fina bilder på det... - M
tracker: det är inte vattenservisen in till kåken som gett sig ? kompisen hade ett ingjutet kopparrör i plattan, sedan på vårkanten så lyfte han på mattan och skulle kolla på ngt eftersom dom skulle bygga om i källaren, då såg han att det var fukt under mattan sedan blev det värre för varje dag så förmodligen så hade röret precis gått sönder då. med grävare under helgen så fixade dom
patrik659: Vad är det för märke och modell på värmepumpen som inte höll mer än 2år??
Hybris: Jag råkade ut för en liknande situation med Handelsbanken och har bytt till SBAB istället. SHB kan man tyvärr inte lita på gällande muntliga löften! Skippa dem är mitt råd. Det finns andra som vill låna ut!
marcbe: Ställde en fråga i "Tomt"-delen av forumet, men den kanske passar lika bra här då det är en fråga om kontraktskrivning och klausuler vid tomtköp, så jag länkar härifrån också: http://www.byggahus.se/forum/tomter/115337-hjaelp-vid-tomtkoep-klausuler.html /M.B.
billy_baver: Tankefel av mig. Jag glömde bort att exemplet avsåg barn inom äktenskap. Men i alla andra fall gäller att arvskifte ska genomföras så snart någon dödsbodelägare så vill. Även om alla övriga sätter sig emot kan arvet med tvång skiftas av en advokat som tingsrätten tillsätter. Svaret på fråga 1 och 2 blir alltså att efterlevande maka inte behöver gå med på arvskifte. Det finns
hempularen: Rent praktiskt så tycker jag att det är ett mycket rimligt krav att man skall hålla på i stort sett samma säkerhetsregler oavsett ägarformen på tomterna. Rent juridiskt så kanske det är lite mer osäkert vad som gäller med den ägarformen. Men troligen så har föreningen som juridisk person en oinskränkt "makt" att bestämma över i princip vad som helst inom området, såvida inget
Sprakarn: Av någon anledning kom jag att tänka på åldersdiskriminering och avdrag. Är en frisk 100+ årig tall mindre värd än en dito 50+ are? Frösättningen och dess kvalitet kanske minskar med stigande ålder och därmed skulle det ekonomiska värdet anses lägre? Å andra sidan kanske 100+ aren rotat sig stadigare och skulle därför framstå som mer stabil att klamra sig fast i, när det
Gladh: [citat] Inte bara det för det är endast beställaren av besiktningen som kan kräva skadestånd för saker som besiktningsmannen har missat. Så även om det nu skulle vara så att det inte är ett dolt fel utan något som man hade upptäckt vi den besiktning (alltså har besiktningsmannen missat det) så kan man inte göra något åt det om man inte står som beställare av besiktningen. - M
monro: [citat] Inte får man förstöra andras grejer inte. Du får snällt be honom flytta ledningarna, om han vägrar stämma honom. Med den vinnande domen i handen kan du begära handräckning hos kronofogden för att få bort dem.
magentis: Bortsett från vad juridiken säger i ditt fall, så skulle den hantverkare eller företag som försökte sig på att pungslå mig, på mer pengar än vad som är sagt, få ett helvete med mig. ALDRIG att jag skulle godta nåt sån´t, för står det på offerten vad det kommer att kosta, ja då får företaget stå för den överskjutande delen, om nån sån skulle uppstå. Jag har råkat ut
Lekkamraten: Så länge du inte använt badkaret till näringsverksamhet skall det ersättas :D Lite överkurs kanske men du kan även göra gällande strikt ansvar enligt Produktansvarslagen då duschväggen får anses har varit behäftad med en säkerhetsbrist som orsakat en sakskada (badkaret). Produktansvarslagen ersätter personskada och sakskada på annat än den försålda egendomen (dvs du kan inte
Nyfniken: [citat] Nej, byta kök är väl i saftigaste laget... Men tycker man att det är värt så är det väl per definition det?
hempularen: Går det verkligen att avtala bort samägande lagen? Och om så är fallet, så borde man väl rimligen få sälja sin andel fritt?
frufridell: Återigen; Tack! Ibland känns det väldigt enkelt att tjäna några tusenlappar...
Gregers: Hur gick det?
Åsa76: Tror du skall flytta denna tråd till refernser...ingen juridisk fråga direkt.
billy_baver: Tusen tack för att vi fick hänga med "until the bitter end"! Också föreningen tar stor risk med detta upplägg. Låt oss för ett ögonblick anta att entreprenören skulle gå i konkurs, och köparen därmed skulle tvingas ta avsvar för alla avtalsförpliktelser. Att förlora ett par miljoner kronor är bara tråkigt så länge man har dem i sin ägo. Annars blir (precis som Lars_M skriver)
AndersS: Låt oss höra hur det går för dig, för man har alltid något att lära sig. Och ett litet råd är "det jag finner som logiskt och rätt, kanske uppfattas tvärtom hos någon annan". Och det behöver ju inte vara du som är orsak till det som händer, utan det finns kanske andra händelser som påverkar.
hempularen: En besiktning vid e növerlåtelse kan innehålla i stort sett vad som helst. Det intressanta är vad det står i köpeavtalet. Bry dig inte opm vad besiktningen kallas. Du har ett kontrakt där det (tydligen) finns en paragraf om besiktning. Det är ganska ointressant vad berktningen kallas. Det intressanta är vad det står sklla hända med anledning av de ev. fel som besiktningen hittar.
mr_bygg: [citat] Spontant så låter det som att kakelsättaren helt enkelt tagit betalt för att också åtgärda sitt misstag!