2 664 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
rättsfall laga skifte
I en pågående fastighetsreglering läste jag protokoll sedan laga skifte.
Noterade där att vi har rätt till fri väg från punkt A till punkt B. Det hela är väldigt tydligt skrivet.
Denna rätt upphävdes för ett antal år sedan av en vägsamfällighet som tröttnade på genomfartstrafik och satte upp en vägbom. Även om jag har förståelse för detta så vore det mycket värdefullt att ha denna fria väg.
Avtalet i laga skiftet är mellan staten och jordägarna, vem är vår motpart nu, för att få bort vägbommen?
Noterade där att vi har rätt till fri väg från punkt A till punkt B. Det hela är väldigt tydligt skrivet.
Denna rätt upphävdes för ett antal år sedan av en vägsamfällighet som tröttnade på genomfartstrafik och satte upp en vägbom. Även om jag har förståelse för detta så vore det mycket värdefullt att ha denna fria väg.
Avtalet i laga skiftet är mellan staten och jordägarna, vem är vår motpart nu, för att få bort vägbommen?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag tror att du kan begära handräckning från polisen med att riva bommen.
Vägbommen är omtalad och hatad. Jag vill göra detta på ett lugnare och mer strukturerat sätt. Har viss respekt för dess existens men vill ändå ha bort den.
Jag tycker därför att frågeställningen om vem som är motpart är intressant.
På något sätt har staten inte uppfyllt sin del av kontraktet, efter som deras "undersåte" vägsamfäligheten har blockerat vår väg från A till B.
Jag tycker därför att frågeställningen om vem som är motpart är intressant.
På något sätt har staten inte uppfyllt sin del av kontraktet, efter som deras "undersåte" vägsamfäligheten har blockerat vår väg från A till B.
Staten har nog inge del i detta.
Vägsamfälligheten är ett gäng fastigheter som har gått samman. De är dessa som är din motpart. Om du nu har rätt att använda vägen, så tror jag du får svårt att hävda att bommen skall bort. Däremot måste du kunna öppna den.
Är du inte med i samfälligheten? Det vore kanske ett rimligt alternativ. Lantmätaren kanske kan ge dig några idéer, om du tycker upp på deras kontor med några försynta frågor.
Vägsamfälligheten är ett gäng fastigheter som har gått samman. De är dessa som är din motpart. Om du nu har rätt att använda vägen, så tror jag du får svårt att hävda att bommen skall bort. Däremot måste du kunna öppna den.
Är du inte med i samfälligheten? Det vore kanske ett rimligt alternativ. Lantmätaren kanske kan ge dig några idéer, om du tycker upp på deras kontor med några försynta frågor.
När du nämner "laga skifte", pratar vi då 1800-kallt när "alle mans land" (dvs statens) reglerades i fastighetsform? Eller menar du en fastighetsreglering utförd i relativ närtid???
När du skriver "denna rätt upphävdes" - var det genom lantmäteriförrättning, uppsägning av ev. nyttjanderättsavtal eller ensidigt agerande från vägföreningen?
När du skriver "denna rätt upphävdes" - var det genom lantmäteriförrättning, uppsägning av ev. nyttjanderättsavtal eller ensidigt agerande från vägföreningen?
Är det grusväg ut..en låång raksträcka ost-västlig..sedan trevägskorsning?
Ja då är det viktigt att faststtälla vilka rättigheter och laster din fastighet har idag. Vad som gällde vid laga skifte behöver inte vara giltigt idag. Dels kan det ha ändrats genom förrättningar, dels ibland pga lagar.
När det är frågan om så gamla rättigheter som från laga skifte, så kan det i bland ha konstiga former som "marksamfällighet" eller "annan partiell eller benefik nyttjanderätt". Det krävs nog lite arkivgrävning och tolkning innan du vet rättsläget.
När det är frågan om så gamla rättigheter som från laga skifte, så kan det i bland ha konstiga former som "marksamfällighet" eller "annan partiell eller benefik nyttjanderätt". Det krävs nog lite arkivgrävning och tolkning innan du vet rättsläget.
Klicka här för att svara
