Swetrot
Swetrot: [citat] Nu kommer vi ned på det som är hårklyverier i juridikens värld, men: Vägguttag får man byta ut som lekman (däremot inte montera nya), och därför behövs enligt min mening ingen fackman för att kontrollera statusen på dem. Och därmed är det inget dolt fel, tycker jag. Jordledare som däremot är framdragen till kontakten och ansluten där, men inte ansluten i centralen är
10 svar · 3,9k läst
Åsa76
Åsa76: Tack. Vi får se vad´uppsala tingsrätt säger, dom (slutförhandling) kommer att vara till sommaren. Vårt förmodade största bekymmer är om de lyckas få till att törskel skulle indiketa felet. Tyvärr, och till vår stora förvåning skall de kalla in vår skadereglerade som bestämde skadan då hon promt är asförbannad på vår besiktningsman att han missad etröskel och hon anser de
6 svar · 1,9k läst
B
billy_baver: Det jag hävdar kan du i detalj se i §4 och §12 bostadsrättslagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910614.HTM Man skiljer på inre och yttre underhåll, precis som frohike säger. Bostadsrätten är inte någon andel av fastigheten (som räknas som fast egendom). Den utgör bara en rättighet (lika med lös egendom), att på bestämda villkor använda en del av fastighetet som bostad. I
4 svar · 1,3k läst
L
lejny11: Hej Åsa! Enligt JB 4:19, 2 st har köparen precis som du nämner en undersökningsplikt som får anses vara långtgående. Man kan alltså inte åberopa fel som man normalt bör upptäcka. Så när besiktningsmannen skriver att "problemet" föranleder "utökad undersökningsplikt" kan du alltså inte bortse ifrån det och senare åberopa felet, då du the facto har blivit varse om det eventuella
1 svar · 1,3k läst
Swetrot
Swetrot: Jag förstår er belägenhet och att ni är besvikna. Men ur ett juridiskt perspektiv tror jag inte att ni har något att hämta med den lagstiftning som föreligger. Om antalet kvadratmeter stämmer något så när med det uppgivna så brukar man inte komma så långt, det ingår i den långtgående undersökningsplikten. Om mäklaren inte orkar bråka så är det väl dock inte orimligt att det
9 svar · 2,0k läst
C
cikada: Tack allihopa för alla funderingar och svar! Tänkte bara avsluta sessionen genom att säga att saker och ting löste sig väl denna gång. Utan något krångel tog husförsäljaren på sig att det varit en brist från deras sida att inte lägga extra röret till att börja med på vvs-ritningen. Därmed stod husförsäljaren även för uppbrytning av platta och inlägg av rör och brunn. Sedan
17 svar · 2,2k läst
F
frhe: Håller bara med. Klaga hos byggnadsnämnden och blanda in en jurist. De har ju byggt 4,7 meter för nära er och dessutom på er tomt... Skulle också kräva minst en halv miljon om det blir tal om förlikning, det innebär ju trots allt en markant värdeminskning vad gäller ert hus.
13 svar · 3,4k läst
Swappe
Swappe: Såklart kan byggaren kräva farbar väg till sin arbetsplats som just är ert hus! Tyvärr får ni nog stå för kostnaden, dock ska ni givetvis fråga om summan stämmer. Hur långa vägar är det det handlar om? Man får ju som sagt rätt mkt grus för 7000kr inkl arbetstimmar. =) /Thompa
6 svar · 1,4k läst
B
billy_baver: Här verkar det snarast vara säljaren (och mäklaren) som inte riktigt haft koll på vad han sålt. Källarförråd ingår givetvis inte alls per automatik. MEN ett sådant skulle ha ingått enligt säljarens (mäklarens) information! Om överlåtelsen hade gällt fast egendom hade köparen haft en omfattande undersökningsplikt. Han skulle vid en "tillräckligt" omfattande undersökning
7 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Jag föreslår att du tar kontakt med villaägarförbundet. Där får du gratis (begränsad) juridisk rådgivning. Kravet är att du skall vara medlem, men det kan du bli samtidigt som du ringer. Det är möjligt att kommunen kan göras skyldiga att ersätta dig, efterssom de inte ordnat servitut tidigare. Men skaffa dig kunskap om detaljplanen inan du ringer, fär om ledningen finns inritad där
3 svar · 1,8k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Nej - om du inte bor permanent behövs det inte - se tråden under "fritidshus" för mer info :) /K
3 svar · 1,8k läst
C
Coco Krokodil: Vi har precis köpt hus utan mäklare själva och är absolut inga experter, men vi började med att beställa uppgifter från Lantmäteriet, och jag vet inte om det är därifrån du fått uppgifterna också? På din beskrivning låter det som om att det inte finns bygglov alls för byggnaderna, eller? Det är väl i så fall det första problemet och innan du fått det klart skulle inte jag gå
1 svar · 835 läst
T
tommys: Då är det som jag själv misstänkte. Hade hoppast på att det skulle kunna räknas som dolt fel i och med att det hände så tätt inpå tillträdet. Är ju bara att bita i det sura äpplet och få det fixat. Shit happens. :-(
3 svar · 1,0k läst
bax
bax: Tack!
2 svar · 6,3k läst
F
frhe: Tjacko - där vill jag hävda att du har fel. Förköpsrätten aktiveras först när ett kontrakt är skrivet. Så är det eftersom kommunens förköpsrätt innebär att de har förtur till köpet, men på exakt samma villkor som den tilltänkta köparen förhandlat sig till. Så om köpet inte är "klart" så vet de ju inte hur mkt de ska betala. Så ordningen är att köpet görs helt färdigt,
20 svar · 3,8k läst
BiFuel
BiFuel: Låter som att ni hade samma badrumshantverkare som vi ;-) Felaktigt fall, centimeterdjupa svackor i klinkergolvet, ett 20-tal lösa golvklinkers eftersom han gått på golvet innan det stelnat etc. etc. Vi accepterade inte hans "fusklösningar" och vår besiktningsman (från Anticimex) sade att visst, lösningarna kanske funkar, men det är inget som han skulle ha godkänt. Hantverkaren hävdade
3 svar · 1,3k läst
F
Floke666: Frågan för tråden är om någon varit i situationen att man blivit upplyst om en typ av konstruktion och verkligheten visar sig vara en annan.
23 svar · 2,6k läst
Swappe
Swappe: När vi skulle ha vårt hus på plats, så kom det ut en kille från transportföretaget och kikade om det var möjligt att dra upp huset på vägen som fanns och så att inga träd/annat bråte var ivägen. Resultatet blev att vi fick bredda vår infart till grusvägen från allmän väg med en tårtbit på 2x6m och istället för att lastbilarna drog upp släpen med huskropparna på tomten, så
10 svar · 4,4k läst
B
billy_baver: I frågeställarens konkreta situation ser jag öht ingen poäng med arrendeavtal. Däremot nackdelar. På öppen marknad värderas nämligen hus med tomt och allt högre än det sammanlagda värdet på hus utan tomt plus tomt utan hus. Ur hustruns perspektiv förlorar alltså hennes enskilda egendom värde av att tomten belastas med ett arrende.
21 svar · 3,9k läst
C
Coco Krokodil: Gäller det Skåne kan man se det gratis på Sydsvenskans hemsida: http://lagfarter.sydsvenskan.se/, och kanske andra tidningar har liknande service? Annars har vi fått det (precis som hempularen skriver) via banken (vilka i sin tur fick det från lantmäteriet). Vi fick det gratis, men vi har bra kontakter där så jag vet inte om det är standard. Lite OT, men när vi skulle köpa hus köpte
2 svar · 17,8k läst
T
imported_Byggaren: [citat] Du ringer ägaren av elnätet (Vattenfall, Fortum osv.) och Telia-Skanova för teleledningarna. Är kostnadsfritt. ___________________ Byggaren
16 svar · 4,6k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Det är i princip omöjligt och det är avsikten med lagen. Det är på många sätt ofördelaktigt att vara liten privat hyresvärd, (jag skulle här kunna göra en lång utläggning i detta ämne och resultatet av decenniers sossestyre men jag avstår) det är alltså av största vikt att välja rätt hyresgäster, referenser och kreditupplysning är ett tips. Även skötsamt folk kan
8 svar · 4,3k läst
E
erwan: Tack för alla dina svar, det hjälper mycket. Det inte om att betala 5000- eller inte, det känns mest om en princip fråga. Utan protokoll i rätt tid, kunde vi inte ta en beslut baserat på den.
7 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Du har rätt att få felen åtgärdade på leverantörens bekostnad. Detta under förutsättning att det är fel som enl. besiktningsprotokollet skall åtgärdas. Du måste meddela leverantören att du har för avsikt att göra så, med en tidsfrist. Problemet uppstår när du sedan kräver leverantören på pengarna det kostade (du kan inte kräva innan kostnaden uppstått). Leverantören kommer
8 svar · 4,0k läst
U
uffe v: Ni som har läst lagen, tillbaka till frågorn: Om det bara är 8 fastigheter representerade på ett möte så har ju Kalle 25% av mötets röstetal (äger 2 fastigheter) men kan bara utnyttja 20%. Delar de andra 6 deltagarna på resterande 80% eller har de 75% och 5% bara försvinner? Eller är det så att var representerad fastighet har 1 röst var? Således i detta fall 8 representerade
5 svar · 3,1k läst
volvo
volvo: Självklart skall du ha en besiktning med en väl lämpad besiktningsman. Speciellt eftersom du pusslat samman entreprenaderna själv kan det bli gränsdragningsfrågor/problematik. En slutbesiktning innebär även startskott för garantitider etc.
1 svar · 1,0k läst
M
ms_strumpan: [citat] nja att byggaren skulle gå omkull för en sån här sak de lär inte hända. Problemet är att de här är ju aldrig inskrivet, och vi under all snö ej ens SÄTT att det var en platta som var förutbestämd. jag hävdar att det här är att inte ge all information. Nu får de räkna på de och se vart de slutar. Tjurskallig som jag är så lär jag nog driva det så långt jag kan. Man
7 svar · 1,2k läst
F
frjo7205: Precis som sagts så är "motståndarens" främsta vapen i detta inte att han/hon har rätt i sak. Det har de oftast inte. Däremot kan de använda en hel del processuella knep för att dra ut på tiden tills - och skapa osäkerhet kring när - vinner laga kraft. Speciellt om kommunen har felat i handläggning av ärende kan ytteligare dörrar öppnas för "motståndaren". Det kan helt enkelt ta
4 svar · 1,6k läst
S
Samuel o Anna: "Det borde vara så att kommunen i egenskap av att vara granne inte har något att erinra mot ert bygge, men det är inte samma sak som att det är bygglovsbefriat. Det innebär bara att kommunen inte kommer att neka bygglov" Det var en bygglovsingenjör som sade att bygglov inte krävs. Vi har med i köpekontraktet av huset att de undersökt att bygglov ej krävs samt namn på
7 svar · 1,9k läst
S
stefanf: Jag frågade vår samfällighet om jag fick ta ner träd på samfällighetens område (strax utanför tomten). Det beslutades på ett styrelsemöte att det fick jag. Sedan kanske man bör fråga de närmaste grannarna för fridens skull, om det är så att träden t.ex. skuggar deras uteplats eller liknande. Men i slutändan tolkar jag det som att styrelsen beslutar sådant.
4 svar · 5,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.