För någon vecka sedan sålde vi vår sommarstuga, dvs skrev på Köpekontrakt. Köparen har tillträde om någon vecka.

Nu i hlegen upptäckte vi att de som "köpt" stugan har påbörjat röjning av tomt, genom att ta bort sly och fälla stora träd ! Köparen har inte frågat oss om detta var ok och det finns inget skrivit om det i köpekontraktet.

Vi anser att det är kontraktsbrott och överväger polisanmälan. Men detta vinner ju ingen på utan nu är frågan hur man skall agera och vilken typ av ersättning man kan tänkas begära för denna skada.

Vi har inte kunnat använda tomten pga av detta och dessutom hade vi planerat för en lite fest i stugan innan vi flyttar.

Hur skall vi göra ??

Det är väl väldigt enkelt, det är väl bara att prata med de nya köparna och informera om att ni fortfarande ÄGER stugan och tänker nytja den tills tillträdesdatum infaller.
Och att dom får se till och röja bort det som tagit ner.

Tycker att polisanmälan låter VÄLDIGT drastiskt.

Men när det gäller era köpare, ja vad säger man...
Jag har slutat bli förvånad över folks betenden.

Så de har börjat dona innan tillträdet? Vilket sätt...

Det är ju fortfarander er stuga tills de betalar och tillträder (förusätter att det är stuga med tomt, och att ni har både kontrakt och köpebrev). Tyvärr vet jag inte vad man gör, men ringa upp, skälla ut, och be om ersättning för att hålla fest på annat ställe är kanske en metod.

Använde ni mäklare? Luska lite med honom/henne först. Kanske kan han/hon agera mellanhand.

Vi har gått via mäklaren och har blivit erbjudna 5000 kronor i kompensation. Skall vi ta det eller ??

Det kan ju också vara så enkelt att köparen inte hade en aning om att han/hon behövde vänta till tillträdesdatumet. Det är inte alldeles uppenbart för alla och envar att så är fallet. Inget försvar av er köpare, men kanske en rimlig förklaring.

Plira skrev:
Vi har gått via mäklaren och har blivit erbjudna 5000 kronor i kompensation. Skall vi ta det eller ??
Absolut! Ni har ju trots allt gått med på att sälja ert sommarställe till dem.

Jag tänkte spontant 10.000:- skulle dränka mina sorger. Men det får ni själva avgöra, beror lite på hur mycket de gjort, och vad stugan kostade. Man måste nog se det för att avgöra.

Nja.. var lite observant på hur ni skriver avtalaet om att 5000 är OK.

Om man skulle vara riktigt d...g som köpare så skulle köparen efter att ha fått accept på att ni nöjer er med 5000:-. Kunna komma och kräva er på ersättning för att det saknas träd i förhållande till hur tomten såg ut när de skrev köpeavtal. Och de kan troligen kräva er på 100 000 eller mer för de saknade träden.

Att det är de själva som fällt träden spelar nog mindre roll.

Men i princip så skulle jag nog också säga, var nöjd med 5000. Och om det inte redan är försent så kräv att de röjer upp så ni kan ha er avskedsfest.

Wow! Jag tycker det låter som en fair deal.

Jag skulle kunna tatt hälften och fått till att man slipper flyttstädningen :-)

Ingen av parterna har fått kalla fötter om transaktionen? Ni har i övrigt en god relation med köparna? Det enda som har hänt är att de fällt träd ca 7 dagar för tidigt? Om de hade väntat med sågen till kl 12.01 på tillträdesdagen så hade allt varit ok?

I så fall skulle jag rekommendera - av rent pragmatiska skäl - att ni inte begär någon kompensation utan endast påtalar att de gjort något de inte hade rätt till. Jag tänker så här:

Den kompensation ni skulle kunna få är sannolikt småpengar. Som motvikt får ni en försämrad relation till er köpare. Det är ju inte helt osannolikt att köparen kommer tillbaka till er i någon form. Exempelvis att de hävdar dolt fel, att det blir lite problem med lagfarten, eller nåt annat.

Min poäng är att om ni då har börjat bråka med dom över småsummor och i sammanhanget ganska oviktiga kontraktsbrott, kan dessa processer bli bra mycket jobbigare för om köparen är avogt inställd från början.

Om ni å andra sidan har påtalat felet men inte krävt något, har ni ett moraliskt övertag mot köparen om/när h*n kommer med talan om dolda fel eller lagfartshinder, etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.