1 310 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Byggfelsgaranti på garage
I samband med att jag byggde ett prefab hus så fick jag entreprenören att bygga ett garage till mig i på tomten. Nu har jag fått ett problem med fukt som kommer upp underifrån på ca 2 meters bredd och det måste grävas upp och läggas ny dränering och garaget måste putsas om då putsen ramlat av. Jag påtalade detta för mer än 1 år sedan och det har fortfarande inte hänt något och en viss syrlig ton har börjat uppstå från min sida.
Det finns väl en generell garanti på nybygge, om inte byggaren åtgärdar vad är rimligen nästa steg och vilken instans är lämplig att vända sig till?
Byggaren finns fortfarande kvar och har ett gott rykte som kompetent och seriös men i detta fallet så börjar jag att tvivla.
Det finns väl en generell garanti på nybygge, om inte byggaren åtgärdar vad är rimligen nästa steg och vilken instans är lämplig att vända sig till?
Byggaren finns fortfarande kvar och har ett gott rykte som kompetent och seriös men i detta fallet så börjar jag att tvivla.
Konsumenttjänstlagen ger dig två års garanti på byggnader. Då skall entreprenören åtgärda alla fel som uppstår om de inte kan bevisa att de inte är skyldiga till det uppkomna.Huskul skrev:
Vad ni ska göra är att kalla till besiktning, genomföra besiktningen där skadorna påtalas, skriftligen kräva att entreprenören åtgärdar inom 2 år från färdigställandet. Om de inte gör detta skickar ni ett krav på det belopp som någon annan entreprenör tar för att åtgärda felet. Om de inte då åtgärdar eller betalar skickar ni vidare kravet till kronofogden för betalningsföreläggande. Om kronofogden bedömer er fordran som otvistig kommer de att driva in beloppet åt er. Om beloppet är tvistigt får ni ta upp det i tingsrätten. Det kommer kronofogden att meddela om hur ni isåfall går vidare.
Om byggnaden var mer än två år gammal innan ni påtalade felet för entreprenören blir det lite knivigare. De är visserligen ansvariga för allvarligare byggfel men bevisbördan har nu hamnat på er. Då bör ni ta ut en sakkunnig som styrker att det är entreprenörens fel att det är ett fel på byggnaden. Sedan går ni vidare som ovan, dock är kravet nu att felet skall vara avsevärt och orsakat av slarv, oaktsamhet eller annan allvarligare förseelse från byggaren.
Klicka här för att svara