12 283 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Granhäck precis på tomtgräns
Det låter som att ett plank med några vackra klättrande klematis och andra klätterväxter kan bli riktigt stiligt. Snyggt med granen som bakgrund ovanför planket även om kvällssolen nog hade varit trevligare.
Jag tror att man måste göra klart för grannen, utan att vara otrevlig, att man ämnar driva frågan om granhäcken till sin yttersta spets. De måste fås att förstå att så som det är idag är något som du inte är nöjd med, och halva häcken är din. Målet är att de skall förstå att dina erbjudanden är det som ger minst problem, men ändå ett stort mått av inflytande för dem.
Att lägga lite tid på att visa hur det kan se ut kan vara bra.
Förhandling alltså, men väldigt tydligt.
Rent juridiskt är samägd egendom inte helt lätt att handskas med, för bägge parter har så att säga veto. Med stor sannolikhet kommer du undan med att klippa grenar på din sida så länge häcken i sig inte dör.
Att lägga lite tid på att visa hur det kan se ut kan vara bra.
Förhandling alltså, men väldigt tydligt.
Rent juridiskt är samägd egendom inte helt lätt att handskas med, för bägge parter har så att säga veto. Med stor sannolikhet kommer du undan med att klippa grenar på din sida så länge häcken i sig inte dör.
Det skall ni absolut göra. Tomtrgänser har en förmåga att "flytta" sig med tiden, speciellt när de gamla tomtstenarna/rören har försvunnit.svartöra skrev:
Är just i en avstyckningsaffär och min tilltänkta tomt går 8 meter in på det grannen trodde var hans tomt, helt plötsligt blev han av med planen framför sin carport, och en stor remsa av hans gräsmatta tillhörde en annan granne... Löstes dock smidigt med servitut och en samfällighet.
I sommarstugan letade vi fram de gamla markeringsstenarna för tomtränsen för ett par år sedan och vi upptäckte då att ca 150 kvadrat av min gräsmatta låg på grannens mark.
Tur att man har trevliga grannar som man kan prata med utan bråk.
Så det kanske är så att det faktist är trådskaparen som äger granhäcken..
Klicka här för att svara