12 283 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Granhäck precis på tomtgräns
Sida 1 av 3
På vår tomtgräns står en hög, ful granhäck som tyvärr tar bort allt vad kvällssol heter från vår tomt. Vi har föreslagit grannen att kapa ner den och istället få sätta upp en snygg stödmur samt något annat lägre, t.ex en thujahäck. Vi har erbjudit oss att ta alla kostnader och allt besvär. Men grannen tycker att granhäcken är 'fin' och vill ha kvar den...
Den här häcken har förmodligen planterats i bästa samförstånd av tidigare ägare till båda husen. Vad har vi för möjligheter nu? Visst har vi egentligen rätt att kapa alla grenar som hänger in på vår tomt? Häcken skulle isf om möjligt bli ännu fulare, men förhoppningsvis också lite glesare och kanske släppa in några stackars solstrålar. Och i allra bästa fall självdö inom en framtid *s*
Vi har bott i huset i ca sju år och har bra kontakt med alla grannar utom just dessa (vet knappt vad de heter eller hur de ser ut där bakom granhäcken...). Det känns därmed inte som att grannsämjan är något att vårda.
Vad skulle ni ha gjort?
Den här häcken har förmodligen planterats i bästa samförstånd av tidigare ägare till båda husen. Vad har vi för möjligheter nu? Visst har vi egentligen rätt att kapa alla grenar som hänger in på vår tomt? Häcken skulle isf om möjligt bli ännu fulare, men förhoppningsvis också lite glesare och kanske släppa in några stackars solstrålar. Och i allra bästa fall självdö inom en framtid *s*
Vi har bott i huset i ca sju år och har bra kontakt med alla grannar utom just dessa (vet knappt vad de heter eller hur de ser ut där bakom granhäcken...). Det känns därmed inte som att grannsämjan är något att vårda.
Vad skulle ni ha gjort?
Men det är svårt att komma överens med någon som säger blankt nej och inte alls vill kompromissa :-/
Och grannen kan visst få plantera en ny granhäck på sin tomt. Det dröjer ju ändå lääääng innan den är uppe i de höjder den nuvarande har.
Juridiskt - visst får vi kapa det som hänger in på vår tomt?
Och grannen kan visst få plantera en ny granhäck på sin tomt. Det dröjer ju ändå lääääng innan den är uppe i de höjder den nuvarande har.
Juridiskt - visst får vi kapa det som hänger in på vår tomt?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ja fast ni måste förvarna grannen och ge grannen tillfälle att själv kapa först. Kapning kan ju göras på mer eller mindre försiktigt sätt.
Även om den nuvarande häcken är av vanlig långsamväxande gran, så finns det ju mer snabbväxande varianter. Vissa Tujja häckat tror jag kan komma upp i 4-5 meter på dryga 5 år eller så.
Även om den nuvarande häcken är av vanlig långsamväxande gran, så finns det ju mer snabbväxande varianter. Vissa Tujja häckat tror jag kan komma upp i 4-5 meter på dryga 5 år eller så.
Inget att rekommendera men om något står på ens tomt som man inte vill ha där så kan man lätt bli lite sur.
RoundUp i injektionsspruta lär fungera men det tar ett tag. Görs lämpligen i nån rot så det inte syns, man lär ju knappast göra en obduktion av döda träd.
Som sagt, absolut inget att rekommendera.
/Kent
RoundUp i injektionsspruta lär fungera men det tar ett tag. Görs lämpligen i nån rot så det inte syns, man lär ju knappast göra en obduktion av döda träd.
Som sagt, absolut inget att rekommendera.
/Kent
J.A, måste fråga, hur hög var häcken när ni flyttade in?
Och om häcken står i tomtgräns, varför behöll ni inte den höjden som fanns när ni flyttade in? Rimligen så klipper väl du/ni häcken varje år, eller?
Och om häcken står i tomtgräns, varför behöll ni inte den höjden som fanns när ni flyttade in? Rimligen så klipper väl du/ni häcken varje år, eller?
Nix, den klipps aldrig och att kalla den 'häck' är egentligen helfel. Det är en vildvuxen vägg av granar med en snitthöjd på gissningsvis 10 meter.
En kompakt Thjua på max halva höjden hade varit toppen. Då hade solen nått vår tomt (och även deras) men med bibehållet insynsskydd. Om vi bara kunde övertyga grannen om det...
RoundUp känns inte som något alternativ. Det handlar kanske om 15 granar som skulle 'injiceras', och skulle alla självdö (nåja... med lite hjälp på traven *s*) nästan samtidigt skulle vi nog vara väldigt huvudmisstänkta *s*
En kompakt Thjua på max halva höjden hade varit toppen. Då hade solen nått vår tomt (och även deras) men med bibehållet insynsskydd. Om vi bara kunde övertyga grannen om det...
RoundUp känns inte som något alternativ. Det handlar kanske om 15 granar som skulle 'injiceras', och skulle alla självdö (nåja... med lite hjälp på traven *s*) nästan samtidigt skulle vi nog vara väldigt huvudmisstänkta *s*
Häcken ger ju säkert något som grannen vill ha, antagligen insynsskydd och avskildhet. Ifall ni får er kvällssol så blir det på er grannes bekostnad. Jag tror inte grannen finner någon tröst i att en ny Thujahäck har växt upp om 5-10 år. Försök att kompromissa.
J.A så egentligen handlar detta om att ni vill ta ner träd som redan var drygt 8 meter när ni flyttade in?
Svar ja, granväggen fanns och var hög, ful och halvdöd redan när vi flyttade in. Men det kändes inte som tillräckligt skäl att inte köpa huset bara av den anledningen.
Naturligtvis förstår jag att det är avskildhet de är ute efter, men granväggen finns på gaveln av deras hus. Där har de ett endaste litet fönster och den delen av tomten anväder de bara som uppställning av en gammal bil och för förvaring av lite annat bråte.
LOS tycker att vi ska 'kompromissa'. Vi vill ta ner granarna, grannen vill det inte. Jag tar gärna förslag på hur en kompromiss skulle kunna se ut.
Naturligtvis förstår jag att det är avskildhet de är ute efter, men granväggen finns på gaveln av deras hus. Där har de ett endaste litet fönster och den delen av tomten anväder de bara som uppställning av en gammal bil och för förvaring av lite annat bråte.
LOS tycker att vi ska 'kompromissa'. Vi vill ta ner granarna, grannen vill det inte. Jag tar gärna förslag på hur en kompromiss skulle kunna se ut.
Tidigare förslag till grannen gick ut på att vi skulle fixa en stödmur, som mot hans sida skulle bli ca 1 meter hög. Ovanpå den skulle vi plantera en tät häck, t.ex Thuja. Grannen var då rädd att muren skulle bli för hög (!) och se ut som "en Berlinmur".
Jag har dessvärre ingen förhoppning om att vi någonsin kommer överens i denna fråga...
Hur högt plank får man sätta mot en granntomt utan bygglov? Vår tanke just nu är att kapa de nedersta grenarna typ 1,5-2 meter upp. De är ändå så otroligt risiga och fula. Sedan sätter vi upp ett tätt plank/staket där istället, så förlupna fotbollar slipper smita in på deras tomt.
Fråga: Får vi fästa (spika) ett plank i våra gemensamma granar?
Jag har dessvärre ingen förhoppning om att vi någonsin kommer överens i denna fråga...
Hur högt plank får man sätta mot en granntomt utan bygglov? Vår tanke just nu är att kapa de nedersta grenarna typ 1,5-2 meter upp. De är ändå så otroligt risiga och fula. Sedan sätter vi upp ett tätt plank/staket där istället, så förlupna fotbollar slipper smita in på deras tomt.
Fråga: Får vi fästa (spika) ett plank i våra gemensamma granar?
Vad bra att jag kunde bjuda dig på ett skratt 
Men eftersom jag nu ändå inte har för avsikt att döda granarna tänker jag inte följa ditt tips om kopparspik. Men ett träd tål ju vanlig spik, är det då 'ok' att jag spikar i våra samägda granar (eller kan grannen anmäla mig på något sätt)?
Men eftersom jag nu ändå inte har för avsikt att döda granarna tänker jag inte följa ditt tips om kopparspik. Men ett träd tål ju vanlig spik, är det då 'ok' att jag spikar i våra samägda granar (eller kan grannen anmäla mig på något sätt)?
