Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vad trevligt! Några i masriket tyckte att ÄVEN ett nersupet tallskrälle har sitt värde!
I trådskaparens värld behandlas grannar efter förtjänst. Motorsågsfantomer, med huvudet mellan benen, hamnar i knattedivisionen.
Jag glömmer aldrig den nyrike galning som köpte en grannfastighet. Innan bläcket hade torkat på köpekontraktet poppade han upp och gjorde kalhygge på sin tomt för utsiktens skull. Efter något halvår gnällde han högljutt att det var blåsigt och kallt på tomten, trots att solen sken från en klarblå himmel mitt i sommaren! Idag har han blåst bort med vinden och lämnat efter sig ett grått berg med inslag av grön mossa som vindskydd!
Till vederbörandes försvar, han hade åtminstone omdöme att inte ge sig på träden på grannarnas tomter!

Att tro att polis och åklagare löser era problem med granntjafts i kalibern ofredanden, olaga intrång och kanske skadegörelse är lite naivt. Om det nu blir ett åtal så bli det i bästa fall lite böter men som sagt. Idioten till granne bor fortfarande kvar.....Om 3-4 månader blir det en ny polisanmälan för nya bråk, som får ligga till sig 10-18 månader innen polisen kanske utreder händelsn. Då får polisen reda på ytterligare 3-4 mindre händelser som inträffat efter polisanmälan... Kanske åtal för det grövsta och sen är man tillbaka på ruta ETT igen....

Att vuxna människor inte kan prata med varandra och visa hänsyn och respekt för varandra så polisen slipper lägga ner resurser på Era sandlåde bråk grannar emellan är ju bara för patetiskt....

Jo jag råkar vara polis (sen 17år tillbaka) och talar av egen erfarenhet. Sen vet jag att det finns "omöjliga" psykiskt störda personer som man helt enkelt inte kan vara sams men trots godhjärtade försök. Hade jag hamnat brevid en sådan granne så hade jag kontaktat en mäklare och flyttat så snart jag kan.....

Sprakarn skrev:
Ni som råkar ut för dumheter från era grannar: Ta fram bevis, polisanmäl dem och, om det behövs, förse/hjälp utredaren med relevanta fakta under utredningens gång. Slutligen kräver du skadestånd, så att det verkligen svider i skinnet och dessutom kostar skjortan för förövaren.

Tror du verkligen på det du säger? Att du företräder ett sunt ideal här i landet.
Jag tror att detta inlägg är ett finslipat och skickligt skämt.:)

Om man ser till de ärenden som trådskaparen verkar syfta på så är det helt klart saker som man inte ska låta passera obemärkt. Bryter man mot lagen genom att bränna ner grannens tomt för att man eldade trots eldningsförbud och utan tillsyn, eller går in och fäller merparten av grannens träd för att förbättra sin egen utsikt - ja då borde man verkligen få en anmälan och förhoppningsvis ett skadestådskrav på sig när rättsväsendet hanterat det hela.

En annan lösning på omöjliga grannar är ju att se till att de råkar ut för en "olycka" och försvinner för gott....men jag börjar få fullt med nedgrävda grannar på tomten nu så den lösningen är inte lika enkel framöver ..;) Det kankse inte i grannarna det är fel på...Kanske är jag som är problemet.....Tänkte inte på det :)

Måste jag skriva att detta är ett skämt utan så att ingen tar illa upp :D

Cheesus skrev:
Hos oss råder grannsämja! En sak som verkar vara en het potatis är just detta med träd...

Jag HATAR träd som står ivägen och vill en granne att jag tar ner träd för deras utsikts skull så gör jag det innan de ens hinner fråga...

En gyllene regel vad gäller trädfällning, när du tycker du tagit tillräckligt -ta lika mycket till!

Sverige är ett land fullt av träd och trädkramare. Utanför Falun står det en gammal tall, suptallen, som tydligen är några hundra år gammal. När nya motorvägen byggdes så gjordes en omväg runt tallskrället för x-antal miljoner.

Varenda gång jag passerar undrar jag varför jag inte har med mig motorsågen...:)
Visst, lite bussig får man allt vara, men grannen kan väl åtmintonne stå ut med en timmes skugga om dagen på sin tomt? En gyllene regel för mig är att en trädgård inte se kal ut. Den skall vara både lumig och ha öppna ytor.

"Polisen" i tråden, med 17 års erfarenhet i bagaget, tycker att det är naivt och patetiskt att tro att myndigheterna skall lösa granntvister på "sandlådenivå"! Du har totalt missat poängen med trådinlägget!
Ditt "pumpproblem" är verkligen ett ärende som knappast skulle tilldra sig något större intresse från någon myndighet.
Sätt dig tillsammans med en kollega i bilen och jaga felparkerare och fortåkare istället.

Ännu en klok kommentar som jag ALDRIG hört förr....

Nej det är riktigt att detta inte kanske hör hemma på denna tråd men jag tyckte det kund vara värt att yttra sig. Man retar ju alltid upp någon som precis vet vad polisen håller på med.

Sprakarn skrev:
"Polisen" i tråden, med 17 års erfarenhet i bagaget, tycker att det är naivt och patetiskt att tro att myndigheterna skall lösa granntvister på "sandlådenivå"! Du har totalt missat poängen med trådinlägget!
Ditt "pumpproblem" är verkligen ett ärende som knappast skulle tilldra sig något större intresse från någon myndighet.
Sätt dig tillsammans med en kollega i bilen och jaga felparkerare och fortåkare istället.
Det här är en rolig sträng- kan bli hur mycket bråk som helst..!
Vad har då polisen sagt som var så urbota dumt?
Jo följande:

"Att vuxna människor inte kan prata med varandra och visa hänsyn och respekt för varandra så polisen slipper lägga ner resurser på Era sandlåde bråk grannar emellan är ju bara för patetiskt...."

Åtminstone jag tycker att polisen har helt rätt i det han säger. Däremot så har jag inga förhoppningar om att de infrias. Folk är människor med dom fel och brister som existerar. Det innebär gräl, tjafs, smockor i luften angående absoluta struntsaker. Gärna tjafs om träd, buskar, staket och annat strunt.

Redigerat:
Lite förbryllad... Men... Vad är syftet med denna tråden? Vad försöker någon uppnå?
Om det är att anmäla grannar och andra så fort man har chansen så låter det ju fantastiskt trevligt. Vilken härligt tillvaro vi kan skapa om vi bara ligger i lite grann... :)

M
Kärnan i problemet, är väl att vissa personer bara måste bråka å klaga på allt. Å många nyinflyttade vågar inte från börja säga ifrån, just med tanke på framtida grannsämja. En idé kan vara å höra sig för med förre ägaren, vilka man har att göra med, om det inte är ett nybyge förstås.... I värsta fall är det en notorisk kverulant, å då kan det bli riktigt jobbigt att bo kvar..., denne kan t.o.m vara orsaken till att den tidigare ägare sålde kåken..., vad gör man då?

magentis

Innan vi fördärvat all forumsämja så stämmer jag i bäcken i stänger den här tråden.

Synpunkter på det kan man ta via PM.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.