Hej!

Undrar om någon är är kunnig och har tid att råda.

Min farfar byggde på 60-talet en liten stuga utan bygglov på en tomtplätt han arrenderade av en bonde han kände.

Efter att min farfar dog så har min pappa haft stugan och fortsatt att arrendera tomten. Nu håller bonden på att dö (gammal) och han vet inte hur det blir med gården. Min pappa kommer bli knäckt om han blir av med det här så jag tänkte kolla möjligheterna.

Finns det några sätt att köpa tomten och göra byggnaden "vit"? Har man någon form av chans på "besittninsrätt" efter att den stått där sålänge?

Stugan står närmare än 300 meter från en å kan kanske vara värt att nämna.

Om ingen kan råda mig så kanske någon vet någon instans/advokatfirma man kan vända sig till och fråga?

Mvh Tomas

Det torde finnas goda möjligheter att stycka av en tomt, och svartbygget är preskriberat med ett antal decenniers marginal. Kanske blir det problem om man i framtiden vill bygga ut något, men troligen inte.

Om bonden och din far är överens så torde första instans vara lantmäteriet.

Ett tips är att försöka göra allt klart innan bonden trillar av pinn...

Köp gården, så är problemet med arrendet ur vårlden.

Aha det låter ju lovande.

Sprakarn skrev:
Köp gården, så är problemet med arrendet ur vårlden.
Det är tyvärr inget alternativ.

Att stugan ligger för nära vattnet (ån) har ingen betydelse då?

Det finns inget vatten/el eller avlopp (tror det är "trekammarbrunn") ifall det underlättar.

Om bonden i värsta fall inte vill sälja så är det kört då? Finns det inget som säger att man har ngn slags rätt att köpa tomten till ett visst värde eller liknande efter så många år (man måste ju fråga ;))?

Kontakta byggnadsnämnden och hör efter vad som gäller betr. s.k. strandskyddet. Allt har i slutänden att göra med hur berörda myndigheter ser på ev. avstyckning av en tomt. Givetvis under förutsättning att ni kommer överens med bonden eller dennes släkt.

dubbelfel skrev:
Om bonden i värsta fall inte vill sälja så är det kört då? Finns det inget som säger att man har ngn slags rätt att köpa tomten till ett visst värde eller liknande efter så många år (man måste ju fråga ;))?
Nej, det är bondens mark, och den kan ni inte köpa. Ni kan däremot ha rätt till att bo kvar (dvs arrendera marken). Skriv ett arrenderkontrakt på 49 år, eller på arrendatorns (din far) livstid. Det gäller mot nästa ägare. Det som kan hända är att näste ägare vill ha marken själv, men jag tror han får svårt satt "vräka" er stuga.

Stugan är er, den måste markäganre antingen lösa ut eller så får ni flytta den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.