Hej,

Där jag bor så har en stor bostadsettapp påbörjats (Tack och lov en bit bort), i detta så kommer kommunen dra fram Vatten & Avlopp.

Idag har jag en trekammarbrunn med Servitut på avlopp som går till kommunens herrgård och denna herrgård kommer givetvis ansluta sitt avlopp till det kommunala nätet. Min fundering är om de kan avsluta mitt servitutet i och med deras nya anslutning, eller är jag berättigad att via servitutet nyttja även den anslutningen med mitt avlopp?

Dock ska sägas att mina anslutningsmöjligheter till det kommunala v&a inte är allt för enkla då runt min tomt råder ett Kulturreservatområde.

Tacksam för svar.

Vänliga hälsningar
//Elias

När kommunen bygger ut sitt nät beslutar man om nytt såkallat "VA-område". Att en fastighet hamnar inom gränserna för ett sådant medför inte att brukaren automatiskt måste betala anslutning. Man kan mycket väl fortsätta använda befintlig vattentäkt och avloppsanläggning. Du ska också minnas att det är fullt tillåtet att endast ansluta sig till kommunens nya vattennätet och fortsätta använda din befintliga avloppslösning.

Det är mycket tänkbart att herrgårdens ägare (kommunen) föreslår att ni avvecklar servitutet när herrgården ansluts till VA-nätet. Då ska du vara medveten om att servitutet upphör inte att gälla med mindre än förhandling och beslut hos lantmäterimyndigheten.

MEN - kommunens hälsovårdsnämnd kan tvinga fram anslutning om en brukares anläggning inte fyller kraven på hygien och miljöskydd. Isåfall blir ditt servitut i praktiken värdelöst.

billy_baver skrev:
Du ska också minnas att det är fullt tillåtet att endast ansluta sig till kommunens nya vattennätet och fortsätta använda din befintliga avloppslösning.
Hos oss var det tvärtom. Vi var tvungna att ansluta oss till avlopp, men vatten var frivilligt.

Och jag tror nog ett det var så du menade också. Kommunerna vill ansluta så många som möjligt till kommunalt avlopp för miljöns skull.

Nja, jag trodde samma regler gällde generellt. Känner bara till kommuner där man kan ansluta till
a. Vatten och avlopp.
b. Endast vatten eller
c. Endast avlopp.

Tekniska verken och Hälsoskyddsnämnden är för övrigt självstående myndigheter, som fattar sina beslut oberoende av varandra.

Det jag vet är att kommunerna vid Mälaren driver på utbyggnaden av kommunalt avlopp (och samtidigt vatten) nära Mälarens stränder för att förbättra vattnet.

Givet att du har en enskild avloppsanläggning som kommunens hälsovårdsnämnd finner vara fullgod kommer ingen att tvinga dig att ansluta kommunalt. Påtryckningar värda namnet drabbas du av först den dag anläggningen är utdömd, eller när din anläggning blir för liten för dina eventuella nya behov.

De föregående ägarna till min sommarstuga (Höörs kommun) blev tvångsanslutna till kommunens avloppsnät 1991. De fick betala men någon fysisk inkoppling behövdes inte. Den gör jag först nu då jag bygger till.

/John

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.