800 läst ·
2 svar
800 läst
2 svar
Flerfamiljsbostad
Vi vill köpa en fastighet som idag består av ett hus med 4 lägenheter i. Vår tanke är att göra om det till 2 lägenheter och köpa det tillsammans med en annan familj. Det jag undrar över är vilka alternativ som finns för att hantera detta juridiskt?
Med tanke på att jag inte vill få problem som delägare om det andra paret vill sälja sin del till annan, jag skulle helst vilja se det som ett friköpt radhus! Hur går man i så fall tillväga för att få till detta?
Med tanke på att jag inte vill få problem som delägare om det andra paret vill sälja sin del till annan, jag skulle helst vilja se det som ett friköpt radhus! Hur går man i så fall tillväga för att få till detta?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om du vill se det som ett friköpt radhus så skulle du behöva dela upp huset (och tomten)i 2 fastigheter. Kanske är möjligt om det är byggt så att ni kan dra en tydlig gräns rakt igenom huset.
Annars kanske det skulle kunna fungera att lägga huset iett bolag som ni äger gemensamt, med avtal om hur försäljning av andelar får ske. Och sedan hyr ni av ert bolag.
Lite off topic i förhållande till frågan: Du har koll på det där med besittningsrätt, om det finns hyresgästeri lägenheterna nu?
Annars kanske det skulle kunna fungera att lägga huset iett bolag som ni äger gemensamt, med avtal om hur försäljning av andelar får ske. Och sedan hyr ni av ert bolag.
Lite off topic i förhållande till frågan: Du har koll på det där med besittningsrätt, om det finns hyresgästeri lägenheterna nu?
Tack för tipsen, ja det finns idag inte några hyresgäster i huset att ta hänsyn till.
Klicka här för att svara