4 398 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Servitut - last- betydelse för taxeringsvärdet ?
Vi äger en fastighet som är belastad med ett officialsservitut , väg för in och utfart till grannen bakom - skafttomt. Vår totala tomtareal är 1.138 kvm och av denna tar servitutsvägen ca 100kvm. Om inte denna del av vår fastighet varit belastad med en trist servitutsväg så hade denna yta istället kunnat användas på ett helt annat sätt som stämmer bättre överens med helheten.
När vi köpte fastigheten var det självklart så att vi beräknade vår betalningsvilja med hänsyn till servitutsbelastningen, och så gjorde förmodligen övriga budgivare. Vid senaste deklaration för taxeringsvärde så ställde jag frågan om taxeringsvärderingen tog hänsyn till servitutsbelastningen. Svaret var nej. Vidare att; det är inte ovanligt att fastigheter är belagda med servitut och det är endast i de fall där ett servitut innbeär en begränsningen för uppförande av byggnad som taxeringsvärdet kan anses påverkat. Rent nonsens tycker jag.
Ett taxeringsvärde skall ju stå i relation till marknadsvärdet ( 75%), men om marknaden värderar fastigheten lägre pga av att den är belastad av en in/utfarrttsväg till grannen men skatteverket bortser från detta så blir ju taxeringsvärdet för högt!
Finns här andra med samma läge? Hur har era taxeringsvärden satts, med eller utan påverkan av servitut? Överklaganden, resultat?
Arge Bagarn.
När vi köpte fastigheten var det självklart så att vi beräknade vår betalningsvilja med hänsyn till servitutsbelastningen, och så gjorde förmodligen övriga budgivare. Vid senaste deklaration för taxeringsvärde så ställde jag frågan om taxeringsvärderingen tog hänsyn till servitutsbelastningen. Svaret var nej. Vidare att; det är inte ovanligt att fastigheter är belagda med servitut och det är endast i de fall där ett servitut innbeär en begränsningen för uppförande av byggnad som taxeringsvärdet kan anses påverkat. Rent nonsens tycker jag.
Ett taxeringsvärde skall ju stå i relation till marknadsvärdet ( 75%), men om marknaden värderar fastigheten lägre pga av att den är belastad av en in/utfarrttsväg till grannen men skatteverket bortser från detta så blir ju taxeringsvärdet för högt!
Finns här andra med samma läge? Hur har era taxeringsvärden satts, med eller utan påverkan av servitut? Överklaganden, resultat?
Arge Bagarn.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Om du tittar på fastighetstaxeringen i detalj (uppgifter skall gå att få ut från skatteverket). Så kommer du att se att tomtvärde uppskattas efter en formel som utgår från ytan. Hur ytan värderas skiljer sig mellan olika "värdeområden".
De sätter upp statistik där man utgår från en "normaltomt" för området, ex. 1500kvm. En normaltomt anses då kanske vara värd 500 000. Sedan tittar de på hur stor variationen är på tomtstorlekar inom området, och ansätter då att en normaltomt i just det området är fortfarande normal om den är ex. 1200 - 1700 kvm.
Därefter bedömmer de att om tomten är mindre än normaltomten så minskar värdet med en viss procentsats (som jag tror även den sätts upp för varje område), med ex. 5% för varje 200kvm mindre än normaltomten (under gränsen). Även storleken på ytorna varierar mellan värdeområden, på vissa ställen kan dte vara 50Kvm steg, andra kanske 500 kvm steg.
Om du då i detaljerna för ert värdeområde ser att ex. de 100kvm som tas upp av servitutet gör att er tomt "ramlar ned" en klass (ifall ni fick räkna bort ytan) då kanske du har ett case, men om ni fortfarande ligger inom spannet för ert värde så tror jag att du helt kan glömma den här frågan.
De sätter upp statistik där man utgår från en "normaltomt" för området, ex. 1500kvm. En normaltomt anses då kanske vara värd 500 000. Sedan tittar de på hur stor variationen är på tomtstorlekar inom området, och ansätter då att en normaltomt i just det området är fortfarande normal om den är ex. 1200 - 1700 kvm.
Därefter bedömmer de att om tomten är mindre än normaltomten så minskar värdet med en viss procentsats (som jag tror även den sätts upp för varje område), med ex. 5% för varje 200kvm mindre än normaltomten (under gränsen). Även storleken på ytorna varierar mellan värdeområden, på vissa ställen kan dte vara 50Kvm steg, andra kanske 500 kvm steg.
Om du då i detaljerna för ert värdeområde ser att ex. de 100kvm som tas upp av servitutet gör att er tomt "ramlar ned" en klass (ifall ni fick räkna bort ytan) då kanske du har ett case, men om ni fortfarande ligger inom spannet för ert värde så tror jag att du helt kan glömma den här frågan.
Tack för svar. Intressant info re beräkningsprinciper. Tyvärr så bekräftar den att servitut i sig inte anses ha negativ inverkan på taxeringsvärdet så länge dess yta inte påverkar klassindelningen. Verklighetens marknadsvärde däremot tar hänsyn till servitut med ett klart minusvärde. Därför anser jag det fel av skatteverket att bedöma servitut som de gör när kalkylen för tax.värde skall vara 75% av marknadsvärdet. Hänger inte ihop. Ungefär som att kursförluster i annan valuta är avdragsgill endast till 70% medan kursvinster är beskattningsbara till 100%. Inte "fair play".
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Som sagt jag är inte övertygad om att den skulle få inverkan ens om den påverkade klassindelningen.
Marknadsvärde och taxeringsvärde hänger i praktiken inte ihop. Visst säger skatteverket att taxvärdet är "baserat på" eller "utgår från" marknadsvärdet, men så är det ju inte.
Fair play eller inte. Syftet med taxeringvärdet är att utgöra grund för skatteuppbörd. Inte att avspegla marknadsvärdet vid varje given tidpunkt. Det är väl bättre att skattepengarna går till bättre saker än fler byråkrater för att finlira med fastighetstaxeringar?
Fair play eller inte. Syftet med taxeringvärdet är att utgöra grund för skatteuppbörd. Inte att avspegla marknadsvärdet vid varje given tidpunkt. Det är väl bättre att skattepengarna går till bättre saker än fler byråkrater för att finlira med fastighetstaxeringar?
ehhhhh,,,,,OK. Inte finlira - he, he. Nej förvisso. Men hela taxeringen bygger på finlir. Hur många meter till sjö? Ytskikt i badrum ? Renoverat kök? etc. etc. Allt som är att se som + värden är de väldigt ivriga att fånga in medan eventuella - värden negligeras bortom sunt förnuft. Man kan diskutera hela systemet med fastighetsskatt med det är en annan sak. Jag begriper väl också att taxvärdet inte står i en konstant relation till marknadsvärdet över tiden. Men när det nu är som det är och man med visst intervall gör en detaljbaserad fastighetsdeklaration utifrån ett stort antal värdeparametrar är det ett haltande underlag till skattebetalarens nackdel när en så uppenbart värdeminskande del som belastning av servitutsväg inte beaktas. Ohederligt. Övertaxerat.
Som jag upplever det är taxeringsvärdet finlir när du:
- bygger nytt.
- Genomför väsentlig om- eller tillbyggnad (alltså inte normalt underhåll som förvisso kan vara dyrt och marknadsvärdehöjande)
- fastighetsägaren vill försöka ändra sitt taxeringsvärde
Annars är det ju inte mycket finlir vid den 3-åriga taxeringen. Så över lag och över tiden kommer inte taxeringsvärdet att vara speciellt i paritet med marknadsvärdet.
- bygger nytt.
- Genomför väsentlig om- eller tillbyggnad (alltså inte normalt underhåll som förvisso kan vara dyrt och marknadsvärdehöjande)
- fastighetsägaren vill försöka ändra sitt taxeringsvärde
Annars är det ju inte mycket finlir vid den 3-åriga taxeringen. Så över lag och över tiden kommer inte taxeringsvärdet att vara speciellt i paritet med marknadsvärdet.
Nej det gör jag inte. Men jag pysslar mycket med fastighetsexploatering och förvaltning. Tro mig, jag har ofta svurit över taxeringsvärden i olika sammanhang.
Men jag delar inte din uppfattning om att ett officialservitut som funnits under lång tid som regel ska påverka en fastighets taxeringsvärde.
Men jag delar inte din uppfattning om att ett officialservitut som funnits under lång tid som regel ska påverka en fastighets taxeringsvärde.
Taxeringsvärdet kan lika gärna gå åt andra hållet, dvs. vara undervärderat. Det är så mycket som inte kommer med i en fastighetstaxering, komplementbyggnader t.ex.. Eller att tomten eller huset inte är som de andra "genomsnittshusen" i värdeområdet. eller att den ligger bättre, eller allt möjligt annat.
Taxeringsvärdet kan inte alls sägas vara något riktvärde för ett marknadsvärde, vare sig tax.värdet är högt eller låg.
Taxeringsvärdet kan inte alls sägas vara något riktvärde för ett marknadsvärde, vare sig tax.värdet är högt eller låg.
Klicka här för att svara