scampi
scampi: Nej, vi har inte låtit något företag besiktigat huset. Är det elementärt att klättra upp på en stege och skrapa bort en handfull snö? Njae, jag vet inte, men jag är ingen jurist... Jag har däremot pratat med en jurist, som sa att stårt det så ska det vara, och i synnerhet om hon sade det, men han trodde inte att de skulle stå för mer än 75% av taket, eventuellt bekosta lagning /
14 svar · 2,9k läst
Freco
Freco: Verkar som att de har träffat en förlikning där rörisen ska betala 4000 kr till din mor. Har inget med ombudskostnaderna att göra. En förlikning innebär inte att någon har vunnit, man brukar säga att en bra förlikning är när båda parter känner sig lite missnöjda. Man får alltid värdera risken att förlora med vad man har att vinna. Hade ni fått en dom så får den som vinner
45 svar · 10,3k läst
M
mr_bygg: Hej Väldigt tråkig situation. Om nu din totalentreprenör är på obestånd och du redan ligger ute med mer pengar till honom än vad det skulle kosta att färdigställa bygget så är det som redan påpekats väldigt riskfyllt att betala mer för att förhoppningsvis få honom att slutföra ert avtal. Om det är så att han är på gränsen till konkurs så är nog risken tyvärr stor att han
7 svar · 1,4k läst
snickarboden
snickarboden: http://www.byggahus.se/forum/juridik/109206-tvist-med-byggfirma.html Nu vet jag inte hur det andra såg ut men sådant som sockerbitar skruvade i reglar är inget kul i ett nyrenoverat kök, risken att man får slita ut allt är stor. Liknande resultat borde det bli om sådana idioter färdigställer en ovanvåning. Och jo, här pratar vi medvetet eller omedvetet fusk, det jag dock inte fattar
12 svar · 2,5k läst
hopplöst
hopplöst: :o du har rätt. Kanske signaturen är felvald. Men det är inte klart ännu. Och jag hoppas jag får anledning att byta signatur.:) Vill tacka alla er som följt denna tråd, och gett oss många kloka råd/ord på vägen. Ni gör ett behjärtansvärt jobb. Med vänlig hälsning:)
18 svar · 4,5k läst
Swetrot
Swetrot: [citat] Det var synd...
13 svar · 1,3k läst
·
volvo
volvo: Tänk på att inte materialleveransen behöver betalas förrän de komponenter som avses har levererats. Om materialleveransen endast är en delbetalning så skall den altså inte betalas när stommen levereras, utan när den sista garderobsdörren/vitvaran/plåtbiten kommit till platsen. Dessutom har man rätt (enligt konsumentköplagen) att hålla inne 5% på leveransen till godkänd
7 svar · 1,1k läst
volvo
volvo: [citat] Japp! Det är sådags att skylla ifrån sig nu.
8 svar · 957 läst
volvo
volvo: Om ni upptäckt och meddelat felet till entreprenören inom 6 månader efter godkänd slutbesiktnign så skall det hanteras på samma sätt som om besiktningsmannen upptäckt felet. Kontakta er besiktnignsman hur ni går vidare. Förmodligen blir det talan om en ekonomisk kompensation istället för att man ändrar. Om det gått mer än 6 månader innan ni upptäckte felet så anses det inte vara
3 svar · 1,5k läst
S
soft: Nyfniken: Jag är 100% säker . Tack till alla som svarade.
6 svar · 2,1k läst
volvo
volvo: 1) Din kvalitetsansvarige skall se att huset är färdigställt och ser ut som det du fått bygglovb på. 2) Om du har en byggfelsförsäkring hos GarBo så utser och bekostar de en certifierad besiktningsman i din kommun att göra jobbet (undantaget om man bygger med Älvsbyhus som tydligen har specialavtal med GarBo) 3) Om ingen besiktningsman utsetts av försäkringsbolaget så är det du som
3 svar · 958 läst
E
el_richard: Men då var det men bra byggare ändå ? Se, det finns det också...
13 svar · 3,3k läst
A
AnneP: Tack alla! Detta är precis vad vi behöver.
9 svar · 3,4k läst
M
MsZ: sådär, nu har Anticimex varit här. Huset behöver ej rivas *pustar ut* :-) Lukten var klart mikrobiell tyckte han, fuktmätningen gav inte så höga värden dock. Vi har lokaliserat vad som behöver plockas bort, torkas upp och vad som är den troliga orsaken - utifrån inkommande fukt från taket. Det blir ju helt klart en hel del jobb, men det känns överkomligt. Vi får väl se vad som
7 svar · 1,5k läst
A
Adrian: Hejsan! Efter lite väntetid fick vi svar från husfirman. Ersättningen blev 20 000 kr. Vi är ganska nöjda med det, speciellt efter reaktionerna här. mycke_nu: Jo det kanske vi kunnat, men det bedömdes av snickaren som bra mycket mer jobb... plus att ena långväggen redan var halvklar när vi upptäckte felet.
6 svar · 1,0k läst
N
Nilfyr: Kan bra instämma i tidigare inlägg. Det är ganska dåliga och tröga tider för hussäljare och således mer köparens marknad. Som tidigare sagts, kommunens beslut kan dra ut på tiden, grannar kan överklaga och det kan dyka upp andra problem när man påbörjar markarbetena. Har ni då skrivit på så kan stora kostnader hamna på er. Lita inte att säljaren tar ngt ansvar för att lösa
11 svar · 3,6k läst
H
hempularen: Om du skall skicka räkningen till entrepenören så måste du skriftligen meddela att du tänker göra det, och ge entrepenören en rimlig tid att fullfölja sitt åtagande, detta trots att deras tid redan är ute. För en sådan åtgärd så är väl 3-5 veckor rimligt (golvet skall lagras 1-2 veckor i rummet där det skall ligga för att få rätt fuktighet). Det kan ju ex. vara så att en
4 svar · 1,7k läst
M
maggan9: Vårt fel upptäcktes en månad efter vi flyttat in och slutbesiktningen varit. Vi upptäckte att det började bli glipor mellan parkettgolvet och golvlisterna på flera ställen, som mest var gliporna 9 mm. I alla fall fixade roxistenhus till övervåningen i våras, de tog bort parketten( tjockleken på parketten var 15mm), flytspacklade underlaget och kunde i tre rum återanvända den. Ett rum
13 svar · 10,1k läst
F
frohike: Sitter själv i styrelsen för en HSB förening. Enkelt sakt kan man säga såhär, Det du har underhållsansvar för kan du också byta utan tillstånd. I normalfall brukar föreningen ha underhållsansvar för Ytan av dörren, dvs att man i föreningen ser till att alla dörrar ser lika ut, att inte granndörren är röd medan din är blå. Själv bytte jag till en säkerhetsdörr helt på min
12 svar · 31,1k läst
M
MagnusRö: Pratade som hastigast med dem för någon månad sen och då hade de ej gjort fel. Har legat lågt och väntar på en bsiktning av Anticimex där jag kanske kan klämma de på lite åsikter. Har gått med i villaägarna så jag tänkte nytta deras kunskap när tiden är mogen. Ligger och bidar min tid och laddar upp för nådastöten kan man väl säga. Förre ägaren har muntligen gett mig
8 svar · 3,6k läst
L
LinaoMarkus: Ahaaa! Snart är jag expert!
4 svar · 859 läst
H
hempularen: Dolda fel är det inte tal om. Ni visste att huset inte hade gåttigenom slutbesiktning vid tillträdet, ni hade inet själva gjort någon besiktning före tillträdet. De fel ni hittils har upptäckt själva och via Besiktningsmannen kan inte bli dolda fel, de gick ju att upptäcka. Det som gäller här är att säljaren har inte uppfyllt sitt åtagande att leverera ett slutbesiktigat hus.
26 svar · 3,9k läst
L
LinaoMarkus: Jag betvivlar starkt att 2008 skulle vara framtiden.
13 svar · 8,2k läst
H
hempularen: Om grävaren fakturerar via byggledaren så köper ju DU tjänsten av byggledaren, om inget annat finns avtalat så kan han i princip ta vilket pris som helst av er. Och då är det ganska vanligt med ett entrepenadspåslag på 10-15%. Med det upplägget så tar jag tillbaka det jag skrev om olagligheter.
6 svar · 2,1k läst
snickarboden
snickarboden: Nu är detta min personliga uppfattning... Dra av samtliga belopp som de fakturerat rörande el, de har gjort rena olagligheter och det går att styrka med om elektrikern kan tänka sig det. Samma med merkostnader i form av nertagning/återmontering av gips för att rätta till deras idioti. Hoppas ni dokumenterade bristerna? Troligen kommer en domstol att ge dig som konsument rätt om
7 svar · 2,4k läst
H
henke1111: När vi skulle köpa hos använde vi oss ett företag för att göra besiktning av huset , dem missade att det var mögel under hela golvet i källaren. Det kom vi på några månader efter vi flyttade in och vi fick dem att stå för konstnaderna. (trodde vi ?) Dem sammarbetar med ett stortbyggföretag som skulle köra igång förens dem fick klartecken av besiktningsföretaget, (eftersom det
0 svar · 785 läst
B
billy_baver: Skyddet för särkullbarn är mycket omfattande. Man kan helt enkelt inte vattentätt kringgå det. Gåvor och försäljning till underpris kan klandras av särkullbarn, så att sambo ändå tvingas lösa ut dem. Till och med premier på K-försäkring (livförsäkring) eller P-försäkring kan betraktas som förskott av arv till sambo. Om fadern gifter om sig minskas visserligen särkullbarnens
21 svar · 4,1k läst
L
lisette: då ska jag göra detta! tack för alla svar. vi ska ha sågverket som garage/verkstad då vi inte har speciellt mycket plats i vårt nuvarande garage.
13 svar · 8,7k läst
S
DIY_freak: Saknas trottoar så jämställs 1.2m av gatan med trottoar. Eftersom fastighetsägaren har ansvar för snöröjningen på trottoar (eller 1.2 meter av väg om trottoar saknas) men trafikkontoret "övertar" det ansvaret om de plogar upp snö där, så torde det väl betyda att de är skyldiga att ta bort snön tämligen direkt och är ansvariga för om något händer till följd av dålig
4 svar · 2,2k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: Flera har påpekat det vanskliga med att hyresgästen kan få besittningsskydd. Du hyr alltså inte ut i andra hand. Du blir hyresvärd och hyr ut i första hand. Om du hade hyrt villan och i din tur hyrt ut den så hade du hyrt ut i andra hand.
7 svar · 10,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.