1 883 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Radonfri kåk med radon
När vi köpte vårat hus fick vi av säljaren veta att en radonmätning hade gjorts. I detta fall var det en kortidsmätning som utfördes på sommaren. Värdena låg långt under gränsvärdet. I bygghandlingarna (daterade -56) framgick att ingen blåbetång använts vid uppförande av huset.
Vid renovering har jag funnit en innervägg som är av blåbetång samt "byggmästarblandning" bestående av blåbetångbitar i varierande storlek under en betongsula i ett av husets rum.
Med anledning av detta gjorde vi en ordentlig radonmätning i huset och denna ger vid handen att värdena är mer än dubbelt så höga som rekommenderat maxvärde. Vi tvingas alltså göra en radonsanering.
Nu till min fråga: Har vi möjligheter att vidta ngn form av juridiska åtgärder mot säljaren? Jag är medveten om undersökningsplikten men känner mig lite lurad av det faktum att säljaren gjort en mätning och att ingen blåbetong skulle finnas i huset.
///t
Vid renovering har jag funnit en innervägg som är av blåbetång samt "byggmästarblandning" bestående av blåbetångbitar i varierande storlek under en betongsula i ett av husets rum.
Med anledning av detta gjorde vi en ordentlig radonmätning i huset och denna ger vid handen att värdena är mer än dubbelt så höga som rekommenderat maxvärde. Vi tvingas alltså göra en radonsanering.
Nu till min fråga: Har vi möjligheter att vidta ngn form av juridiska åtgärder mot säljaren? Jag är medveten om undersökningsplikten men känner mig lite lurad av det faktum att säljaren gjort en mätning och att ingen blåbetong skulle finnas i huset.
///t
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nja.. Om säljaren har redovisat den mätning som gjorts så har jag svårt att se att ni skulle kunna ställa säljaren till svars. Bygghandlingen från 56 säger väl gissningsvis ingenting. OM den hade sagt att man använde lättbetong så hade det ju varit en sak. Men att det inte står ngt. om lättbetong betyder givetvis ingen garanti för att det inte finns blåbetong.
Det som möjligen skulle kunna ge er ett case är om ni kan bevisa att säljaren gjort andra mätningar som visat på högre värden, men valt att presentera en dålig korttdismätning som kanske gjorts med alla fönster på vid gavel.
Nu finns det väl inte ens några indicier på att säljaren medvetet lurat er.
Det som möjligen skulle kunna ge er ett case är om ni kan bevisa att säljaren gjort andra mätningar som visat på högre värden, men valt att presentera en dålig korttdismätning som kanske gjorts med alla fönster på vid gavel.
Nu finns det väl inte ens några indicier på att säljaren medvetet lurat er.
Det är ju relativt vanligt att blå lättbetong använts vid senare om och tillbyggnader, så på äldre fastigheter så bör man mäta om man vill vara säker.
Som hempularen skriver, du kan ju alltid ringa kommunen och höra om det finns någon annan mätning registrerad hos dem!
Som hempularen skriver, du kan ju alltid ringa kommunen och höra om det finns någon annan mätning registrerad hos dem!
Klicka här för att svara