C
carlssoni: QUOTE=Bambi;943364]carlssoni> Nu har vi ABS 05, det kanske inte gör någon skillnad? Sen har jag reklamerat alla fel inom 6 månadersramen från slutbesiktning, men det är inte lätt att få sånt åtgärdat då det inte finns på nåt protokoll. ABS 05 eller 09 gör ingen skillnad i detta fall. Kan du visa att fel som är skriftligt reklamerade inom sex månader fortfarande inte är
46 svar · 10,5k läst
S
DIY_freak: Det där brukar ju vara standard för försäkringsbolag att hantera. Inte första gången ett hus blir obeboeligt (därav inte sagt att de kommer att göra samma bedömning som du gör).
2 svar · 1,2k läst
C
Cockaby: I såna här frågor är det väl oftast vettigast att först och främst kontakta försäkringsbolagen? Om inte annat så är det ofta deras försäkring som löser ut om ansvar utdöms vilket de brukar vara mindre intresserade av. Dessutom har de ett visst juridiskt kunnande och troligen också en hel del erfarenhet av sådant här och kan snabbt ge vägledning på hur man ska gå vidare. Men
37 svar · 10,9k läst
nimhed
nimhed: Naturligtvis är det vi som skött underhållet av planket. Hmm, det verkar som det finns lite att kolla upp, men samtidigt känns det ganska tröstlöst. Jag ska skriva till kommunkillen som sålde tomten och be att få en del svar, så får vi se sen.
4 svar · 4,8k läst
B
byggarätt: Betendeproblem som leder till konflikt borde hanteras med juridik.. Det är viktigt för bägge parter i en sådan här situation att uppleva att man inte får sin frihet inskränkt... Du har problemet med spridarens ev skadeverkningar och irritationen över att du inte rår över din mark och fastighet! Din granne har problemet att han inte tycker sig behöva ta hänsyn det skulle bli för
97 svar · 24,8k läst
L
Lantidyllen: Har pratat med firman. 2000kr är en fast kostnad för mätning/provtagning + milkostnad. Missförstod honom vid samtalet då jag trodde arbetskostnaden var "löpande" och priset han sa även innefattade analysen. Som sagt det var ett litet jobb och inga större summor och det är klart alltid bättre att få uppgifterna på papper. Nu återstår bara jobbet med vad jag ska göra åt
8 svar · 1,3k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Byt fas om det är en tvåfasspis (men det behöver du en elektriker till). Eller kör den i ett annat hus? (Skitjobbigt, jag vet) Jag har en bekant vars utebelysning tänds när han använder micron.
6 svar · 1,1k läst
M
-MH-: [citat] Om han intye har papper på att han har en andel, så behöver ni inte slänga ut honom. Han har aldrig varit inne. Varför tvinga honom att betala avgifter för något han inte är delägare i/av? Typexempel på att det inte funkar om man inte reglerar det från början vad som händer om någon "delägare" vill sälja, eller hoppa av av annan anledning.
5 svar · 3,4k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Du har också rätt men jag tyckte mig känna igen typen i detta fall då jag råkat ut för några genom åren. Typen som har pengar fast de ska gå till andra saker som den personen tycker är viktigare. Dvs sin häst eller saker kring sin häst eller nått annat. De som bråkar minst får betalt sist osv. Det finns ju massor av folk som sköter sina betalningar sen är det en klick som
137 svar · 14,2k läst
·
H
hempularen: Ser nästan ut som aedewall har rätt. Verkar som den maximala påföljden för att bygga utan samråd är ett havt basbelopp (under förutsättning att bygglov finns). Däremot så kan byggnadsnämden förbjuda dig att bygga vidare om de upptäcker att du påbörjat bygget i strid med PBL. Förbudet kan då kombineras med vite. Så det gäller att bygga fort.
11 svar · 2,8k läst
G
Gladh: Hälsa din hustillverkare att du förväntar dig ett korrekt golv lagt och på plats inom en given tidsram annars så drar du ärenden vidare till media. Det är märkligt hur många saker som är omöjliga som löses så fort media har tagit upp saken. Det lär ju knappast vara en bra reklam för hustillverkaren att stå hos i Plus och förklara hur de tagit 15.000 betalt för något som kunden
4 svar · 1,3k läst
G
Gladh: Jag skulle bistrida fakturan och låta det gå vidare upp i instanserna ett tag. För om man hårddrar det så finns det väl knappast något avtal mellan er samfälling och BRF om att de skall leverera el till er. Och för att man skall få fakturerar något så måste det finnas giltigt avtal. Det behöver dock inte vara skriftligt utan man kan ha ingått avtalet genom att godkänna en faktura
31 svar · 4,3k läst
M
moix: E-coli var lite förhöjt (tjänligt med anmärkning), koliforma bakterier däremot 500/ml, och därför otjänligt. Trolig bov: åkern bredvid, samt det ovan nämnda manschettproblemet. Verkar hyfsat enkelt att fixa. Det har gått så här: Mäklare och Säljare verkar ta på sig ansvaret då det både i beskrivning och annons talats om ypperligt vatten. Det verkar som om detta också stämt
12 svar · 4,8k läst
M
Martin M: OK, tack för ditt svar, ska kolla upp detta.
7 svar · 764 läst
B
b8q: Många föreningar brukar enas om ett gemensamt "minimi-alternativ", ofta så billigt som möjligt, dvs kanske ett halvkaklat vitt badrum som standard. De medlemmar som vill kan sedan själva få betala extra för att få det helkaklat, golvvärme, kopplingar för tvättmaskin, egen vald kakel/klinker, osv.
10 svar · 1,3k läst
H
hempularen: Han skriver att han hade genomgång med den besiktningsmannen. Vissa säljarbesiktningsvarianter har en tillägstjänst där man mot lite extra pengar kan överföra besiktningen till köparen. Formuleringen att han gick igenom besiktningen med besiktningsmannen tolkar jag som att dte kan vara ett sådant upplägg. I så falla har köparen så att säga köpt in sig besiktningen. Det behöver
6 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Jag har ingen detaljkunnskap om något fall som stödjer min känsla. Så en känsla är nog den mest korrekta benämmningen. Om du ser på det rent avtalsmässigt så har du ett avtal med hustillverkaren, ett annat med entrepenören. Såvitt jag har uppfattat det i inlägget så har du inget avtal där det framgår att hustillverkaren skall upphandla en entrepenör. Det som hustillverkaren här
17 svar · 3,5k läst
naresjo
naresjo: [citat] Hehe, detta skulle jag vilja se.
6 svar · 2,3k läst
D
Dublin: Som andra skriver så känns det som "er" röris kommit med kostsamma och märkliga förslag. Med det lilla som finns beskrivet här låter de gamla ägarnas uppskattning mer rimlig. Varför inte låta deras röris åtgärda problemet på deras bekostnad som de har föreslagit? Det känns dumt att blanda ihop det här med er badrumsrenovering - som gjort för att hamna i en tvist om vilken summa
6 svar · 1,4k läst
M
DIY_freak: Kanske du bara frågade om de hade F-skattsedel första gången istället för att fråga om de hade F-skattsedel ett specifik datum? Sedan skriver du att företaget "förlorade sin F-skattsedel". På dig låter det som om F-skattsedeln blivit indragen av skatteverket, men så behöver det ju inte alls vara. Företaget kan helt enkelt själva ha begärt att få sluta med F-skatt för att t.ex.
53 svar · 5,6k läst
·
A
andersmc: Kan också tillägga att man verkligen måste utnyttja den del av huset som repareras. Om man hyr ut ett rum till en inackorderad och låter måla om dörren till det rummet, får ägaren göra avdrag för målningen av utsidan av dörren men inte för insidan. Hyresgästen får inte göra något avdrag alls, eftersom han inte äger huset.
23 svar · 7,6k läst
E
eramtim: Tack för ett tydligt och snabbt svar!
2 svar · 3,0k läst
I
Ingper: [citat] Det i princip enda försäkringsbolagen går efter är att det är rätt gjort. Inte vem man anlitat för jobbet. De vet f.ö. också att det finns slarviga hantverkare och suveräna hemmafixare (men givetvis också motsatsen). Men har man en firma som gjort det åt en och intyg på att det skall vara rätt och det sedan visar sig inte vara det, kan man kräva firman istället när FB
6 svar · 1,8k läst
H
Havsutsikt: Nja, rek är inte meningslöst i den bemärkelsen att du som avsändare har bevis på att du försökt att söka kontakt. Du har ju då bevis på att den andra parten inte vill svara om de inte hämtar ut reket.
22 svar · 5,6k läst
nino
nino: Kan hålla med er, dock tycker jag att om man har strulat till det oavsett om det beror på fraktbolaget eller inte så kan man åtminstonde ha en trevlig ton och beklaga det inträffade, hade dom gjort det hade jag inte brytt mig Ska maila och be dom reklamera frakten och kräva tillbaka min frakt, dom kan skicka ev. nästa lev. fraktfritt
3 svar · 697 läst
J
JanneMP: och när gnistan antännt dammsugaren så slipper du getingarna.....
29 svar · 20,4k läst
·
B
b8q: Det kanske kan variera från kommun till kommun, men vanligt är att det finns två typer; så kallad gränsutvisning (där lantmäteriet eller kommunen kommer och visar med spray eller träkäppar var gränsen går), eller en gränsbestämning (där du även kan få nya gränsrör markerade). En gränsutvisning är INTE juridiskt bindande (eftersom inga nya gränsrör markeras och ingen
9 svar · 3,5k läst
A
AndersS: Jo och det är nog det jag försöker säga att merparten av de som köper hus inte gör dessa generella riskvärderingar då det finns så många andra starkare påverkansfaktorer. Vi har ett attraktivt område, ev. köpare vill bo just där, få hus ute till försäljning, huset precis det man vill ha, och många intressenter, mm. Tror, och nu tror jag, knappast att man under dessa
32 svar · 6,8k läst
H
hempularen: Nu börjar den här tråden platsa bättre under VVS. Skulle nästan föreslå att TS gör en ny tråd under VVS med frågor om den tekniska orsaken till problemen. Men bara lite till om avluftning. Avluftningen måste sitta längre bort på avloppsstammen än Toaletten, när vattnet från toan kommer ut i stammen så skall det kunna sugas in luft bakom vattenproppen. Eller så kan den få finnas
18 svar · 3,1k läst
Sophie
Sophie: Stadgarna kommer att bytas till REV:S standardstadgar i samband med detta möte. Måste röstas igenom på 2 möten och första gången gjordes vid årsmötet tidigare iår. Har för övrigt pratat med lantmätaren och enligt henne var det vanligt att man hade en viss summa fast och resten efter andelstalen. Att allt skulle delas lika brukade man inte göra men hon tyckte att jag skulle ta upp
18 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.