Vet inte om detta är en juridisk fråga men jag provar.

Där jag bor har vi en samfällighetsförening för vägar, vatten, avlopp och brygga. Föreningen följer numera kravet om unhålls- och förnyelsefond, avsätter alltså pengar till sådan. Här finns både åretruntboenden och fritidsboende. För driftskostnader betalar åretruntboenden 2 eller 3 ggr mer äv fritidsboenden och till fonderna betalar alla lika.

Nu har frågetecken uppstått om vad som är driftskostnad och vad som är underhåll och förnyelse.
När det gäller vägar tx. så är självklara driftskostnader snöröjning, sandning och rep av potthål, men är ett nytt slitlager en driftskostnad eller en förnyelse? Vad är en sönderrostad avstängningskran på en vattenledning? En ny takbeläggning på överbyggnaden över avloppsbrunnen? Osv.

Generellt bör väl "drift" omfatta löpande kostnader. Jag kan inte tycka att byte av slitlager eller byte av brunnsöverbyggnadens tak är sådana. Det är ju saker som inte görs löpande utan återkommer med flera års mellanrum. Fonderar gör man just för att täcka sådana kostnader genom årliga avsättningar, så att medlen finns när de behövs.

Finns det ingen underhålls- och förnyelseplan?
Lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter 19§ definierar de omständigheter då en sådan måste finnas och säger att i dessa fall "skall föreningens styrelse också upprätta en underhålls- och förnyelseplan. Den skall innehålla de upplysningar som är av betydelse för att fondavsättningarnas storlek skall kunna bedömas."
Så om ni nu fonderar, ska det också finnas en plan som säger vad fonden är avsedd att täcka.
Men är det kanske just det ni är oense om, vad som ska in i planen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.