7 036 läst ·
38 svar
7k läst
38 svar
kommunen bygger på min mark utan min kännedom
Du har säkert en väg som behöver grusas, en trumma som behöver grävas om, ett dike som skall rensas.
Ta det med grävmaskinisten, så att det inte kommer kommunen officiellt till handa. Även grävar borde känna sig lite skyldig.
Sveda och värk kanske ger arbete och material motsvarande 10.000:- före moms?
Ta det med grävmaskinisten, så att det inte kommer kommunen officiellt till handa. Även grävar borde känna sig lite skyldig.
Sveda och värk kanske ger arbete och material motsvarande 10.000:- före moms?
Nej, polisanmälan är väl att belasta myndigheter i onödan. Om de ansvariga "gör en pudel" är det väl bara att förhandla med syftet att allt ska ordna sig för alla inblandade.
Rimligt att begära är väl att du går skadefri. Motparten har redan bett om ursäkt, och verkar på beskrivningen var en ovanligt vettigt tänkande individ.
Rimligt att begära är väl att du går skadefri. Motparten har redan bett om ursäkt, och verkar på beskrivningen var en ovanligt vettigt tänkande individ.
Alla kan göra fel, såväl stats/kommunalanställda som privatpersoner. Det viktiga är att du går skadeslös och att den som gjort fel också förstår och tar ansvar för att man gjort fel. Den kommunalanställde tycks redan har förstått det och dessutom bett om ursäkt.
Då tycker inte jag att en ersättning alltid är nödvändig, det är långt viktigare med goda relationer ibland. Kanske du behöver hjälp någon gång från samma avdelning?
Då tycker inte jag att en ersättning alltid är nödvändig, det är långt viktigare med goda relationer ibland. Kanske du behöver hjälp någon gång från samma avdelning?
Tycker jag låter som en bra idé. De återställer ev. åverkan på din mark och gräver bort den där skrothögen som plåster på såren. Borde entreprenören kunna ta på sig smidigt, då det väl var de som gjort fel? Inte för att de kanske strikt juridiskt har något ansvar för kompensation utöver återställande (då du ju inte led ekonomisk skada), men det skulle väl kanske kännas OK för alla parter att de tog bort en skrothög för dig som goodwill...nost skrev:
Man kan ju alltid påpeka att man tagit illa vid sig av att behöva ha en grävare och jordhög på ens ägor helt i onödan. Sovit dåligt pga detta osv. Jag är duktig på att simulera sveda och värkklaskarlsson skrev:Nu är jag lite för feg/ärlig så jag hade också sett det som ni ovan: att om det återställs och man inte lidit ngn direkt ekonomisk skada så är det bra så.
Men man skulle ju kunna fråga lite lätt om dom kunde kompensera "besväret" på något sätt, tex om du har ngt dike som skall grävas nära deras bygge eller så ?
För det torde ju inte vara ngt problem för grävaren att debitera ett par h extra - och inte helelr för kommunen att stå för den relativt lilla extrakostanden ?
/K
Sen blir det som sagt svårt att dra några höga växlar på detta, men något lite extra kanske man kan klämma ur dem? Gården är inte ens en kilometer bort så att få dit grävaren för en timmes jobb tycker inte jag är orimligt.
Är ju alltid värt ett försök 
Varför backa och stå med mössan i hand?? Både kommunen (?) och grävaren klantade sig - klart de ska återställa och ersätta dig för intrånget (jfr skada och värk - eller din störda nattsömn
. )
Det är en vanlig ohyfs att entreprenörer glömmer att kolla att uppdragsgivaren har rätt att beställa grävjobb på aktuell mark, utan man sätter gladeligen skopan i backen och kör.
Drabbar oss lite nu och då, eftersom en samfällighet brukar en del av vår mark - och samfälligheter är ju Guds straff till villaägarna
ofta styrda av de borttappade med maktbehov... Sorry inte trådens ämne!
Föreslår att du kräver återställning + 10.000 av kommunen och skrothögens bortforsling av grävaren!
Lycka till!
Det är en vanlig ohyfs att entreprenörer glömmer att kolla att uppdragsgivaren har rätt att beställa grävjobb på aktuell mark, utan man sätter gladeligen skopan i backen och kör.
Drabbar oss lite nu och då, eftersom en samfällighet brukar en del av vår mark - och samfälligheter är ju Guds straff till villaägarna
Föreslår att du kräver återställning + 10.000 av kommunen och skrothögens bortforsling av grävaren!
Lycka till!
Man skall inte vara ogin, för det får man i nacken någon dag då man minst anar det. Jävlas du för mycket så räkna med att det kan bli problem i framtiden med andra ärenden i kommunen eller med andra grävare som hört rykten.Nickan09 skrev:Varför backa och stå med mössan i hand?? Både kommunen (?) och grävaren klantade sig - klart de ska återställa och ersätta dig för intrånget (jfr skada och värk - eller din störda nattsömn. )
Drabbar oss lite nu och då, eftersom en samfällighet brukar en del av vår mark - och samfälligheter är ju Guds straff till villaägarnaofta styrda av de borttappade med maktbehov... Sorry inte trådens ämne!
Lycka till!
Var rimlig i ersättningen, jag hade om de återställt marken nöjt mig med kanske en grusning utav en väg eller rensning utav ett dike eller liknande. Det låter resonligt!
Klicka här för att svara