Hej!

I juli blev jag uppring av en reklamförsäljare som utgav sig för att ringa ifrån idrottsförbundet? Han sålde reklamplatser på varuavskiljare och var väldigt trevlig men påstridig. Jag tackade ja till en provperiod på tre månader, dock absolut inte gratis.
Efter detta så blev jag uppringd av honom flera gånger igen då han ville berätta att det just kommit in många nya reklamplatser ochså.
Tackade ja till dessa och dom platserna har inte börjat gälla ännu.

Fick fakturan i augusti och redan då fick jag kalla fötter av priset och försökte avboka alltihop.
Var på dom att jag inte skrivit på någonting och att de inte har några bevis på att jag har beställt tjänsten men det enda dom kunde göra var att lägga upp en avbetalningsplan.

Nu sitter jag här igen och skissar på mitt bokslut för i år och fakturan ska vara inbetalad innan månadens slut. Jag har verkligen inte råd att betala fakturan och vill inte heller ha de fortsatta reklamplatserna.

Tänkte om jag skulle göra en fuling. Bestrida fakturan och hänvisa till att jag inte beställt tjänsten och rabbla upp paragrafer om att dem kanske gjort sig skyldiga till bedrägeri mm.

Mitt samvete tar lite imot för ovanstånde eftersom jag ändå på något sätt tackat ja till tjänsten. Men samtidigt har jag ju försökt avboka men de själva påstår att detta är omöjligt, vilket strider mot deras egna avtalsvillkor som säger att det är möjligt att avboka.

Ska jag chansa på att bestrida fakturan med hänvisning till att det inte är beställt? Rollen är ju företagare mot företag, men ska fortfarande de bevisa att avtal ingåtts?
Någon som tror att det kan gå vägen?
Vad händer om dom stämmer mig? Kan jag bli skyldig att betala extrakostnader?

Blir du fälld får givetvis du stå för fiolerna.

Ja självklart men blir det några extrafioler för pga tingsrätteprocessen?

Värsta jag hört på länge att du skall försöka LJUGA dig fri från tjänster du beställt! I min värld är det svineri iom att du var väldigt väl medveten om att du beställde dessa reklamplatser! Det kvittar om det är en påflugen säljare eller inte, det är så enkelt att bara säga orden "Nej, tack!" och sen lägga på luren.

Förlorar du i tingsrättsprocessen så får du stå för alla kostnader som det inneburit för den vinnande parten.

Det du skall göra är att avbeställa, förhandla och sen betala!

Jag är ingen moralpappa, men det du försöker med här är direkt motbjudande.

Jag har försökt avbeställa, men blev då lurad att detta inte var möjligt! Försöker inte med någonting ännu utan vill ha tips på hur jag kan lösa situationen.
Om inte dom kan bevisa att jag sagt ja, då har jag väl inte sagt ja...

H
Gällande Fakturan:
Är priset annorlunda mot det du beställde?
Är tjänsten annorlunda mot det du beställde?
Är något annat du kan bestrida som inte stämmer mot det du beställt?

Fick du ingen orderbekräftelse?

H
Ett alternativ är att:

Du kan ju ringa upp VD för företaget och prata med den personen, säga som det är att du inte har råd att betala eftersom uppkommit omständigheter som du inte kunnat förutse. Att det inte kan vara trevligt för reklambyrån heller att annonsera ett företagsnamn som inte kommer att finnas kvar, inte heller trevligt för andra företag som står intill ditt företagsnamn.

D
JLAINE skrev:
Om inte dom kan bevisa att jag sagt ja, då har jag väl inte sagt ja...
Konstigt resonemang... om du mördar någon men polisen/åklagaren inte kan bevisa det, då har du alltså inte mördat någon?

Muntliga avtal är bindande, med ett fåtal undantag (bland annat fastighetsaffärer). Du har tackat ja till en tjänst och det gör dig skyldig till att fullfölja. Om det står i avtalet att du kan avbeställa tjänsten så gör då det och bestrid fakturan om det kommer någon sådan efter det. Om du inte har avbeställt inom föreskriven tid så gäller avtalet.

Vad skulle du själv tycka om någon beställde en tjänst av dig, du hade allokerat tid för denna i ditt schema och kanske förberett med material och sedan betällaren bara blånekar och säger att han aldrig beställt något?

Bara för att ingen skall tveka om det, avtal mellan företag som det var här lyder inte under samma lagar som avtal mellan näringsidkare och konsument, så det lönar sig inte att spela dum på samma sätt som det kan göra för en konsument.

Som jag ser det så är det ju detta med avbeställningen som de vägrade som möjligen är din chans.

OM avtalet ger en möjlighet till avbeställning, och du enl. de avbeställningsvillkor som framgår av avtalet har avbeställt, så bör du inte heller behöva betala (mer än vad avbeställningsklausulen ev. föreskriver).

Att firman vägrat ta emot sin avbeställning bör ju inte påverka det faktum att du faktsikt har avbeställt.

Jag personligen har som helig princip att aldrig handla av telefonförsäljare. Sedan har jag visserligen brutit mot principen när Hem o Skola ville ha sponsring från min firma till ett antimobbingprojekt.

H
hempularen skrev:
Som jag ser det så är det ju detta med avbeställningen som de vägrade som möjligen är din chans.

OM avtalet ger en möjlighet till avbeställning, och du enl. de avbeställningsvillkor som framgår av avtalet har avbeställt, så bör du inte heller behöva betala (mer än vad avbeställningsklausulen ev. föreskriver).

Att firman vägrat ta emot sin avbeställning bör ju inte påverka det faktum att du faktsikt har avbeställt.

Jag personligen har som helig princip att aldrig handla av telefonförsäljare. Sedan har jag visserligen brutit mot principen när Hem o Skola ville ha sponsring från min firma till ett antimobbingprojekt.
Hem och Skola för antimobbning, det är ett callcenter som ringer men de utger sig att ringa direkt från Hem och Skola. Ljög mig rätt upp i ansiktet avstod därför att sponsra dem.

H
Köper aldrig några annonser via telefon, ber dem alltid skicka information.
Aktar mig för att svar ja i någon form, det finns för mycket oseriösa företag.
Skriftlig information annars för det vara.

Vill absolut inte lura någon.
När jag fick fakturan i augusti så var jag delvis förvånad över priset. Fick faktura för en reklamperiod om tre månader och eftersom jag bokade in mig på flera perioder med olika priser så var det minst sagt förvirrande. Priset var inte det som vi överskommit i telefonen, däremot så har jag ju skrivit på en elektronisk orderbekräftelse.
Direkt efter fakturan så försökte jag avboka men det gick inte, jag hänvisade till att de inte kunde bevisa att jag tackat ja. De blev tysta och därför tror jag inte att de alls kan bevisa vilka priser vi kommit överens om och att de inte heller har några kundavtal.

Ska ringa upp säljaren imorgon och förklara situationen och försöka reda upp allt, betalar självklart fakturan för den första perioden, men ska nog försöka förhandla om kraftigt rabatterat pris på den och kanske skrämma dom med att bestrida fakturan med hänvisning till att ingen beställning gjorts, om de inte vill avbryta nästa period.

Tror ni att dom har kvar dessa elektroniska dokument? Antar att de är lika giltiga som skriftliga avtal?

H
Klart att de sparar elektronska orderbekräftelser.

På denna borde det framgå vilket pris som är avtalat.
Stämmer det med fakturan?
Gör det inte kan du bestrida fakturan och hänvisa till orderbekräftelsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.