1 175 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Fel areal i taxeringen - Konsekvenser vid köp
Hej!
Jag har en fråga som jag hoppas kunna få hjälp eller hjälp till självhjälp med.
Om ett objekt har en arealuppgift i taxeringen men lantmäteriets kartor tydligt visar på att den verkliga arealen är mindre. I detta fall enligt min uppskattning ca: 70-80% av den i taxeringen angivna. Vilka konsekvenser har det för mig som köpare? Innebär det några potentiella kostnader? Påverkar fastighetens absoluta storlek?
Hänvisa gärna till källa. Länk eller paragraf.
Tack på förhand!
P.S. Har försökt söka men resultaten kretsar kring skattefrågan.
Jag har en fråga som jag hoppas kunna få hjälp eller hjälp till självhjälp med.
Om ett objekt har en arealuppgift i taxeringen men lantmäteriets kartor tydligt visar på att den verkliga arealen är mindre. I detta fall enligt min uppskattning ca: 70-80% av den i taxeringen angivna. Vilka konsekvenser har det för mig som köpare? Innebär det några potentiella kostnader? Påverkar fastighetens absoluta storlek?
Hänvisa gärna till källa. Länk eller paragraf.
Tack på förhand!
P.S. Har försökt söka men resultaten kretsar kring skattefrågan.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Om du loggar in på Lantmäteriet med ditt Bank-ID så får du den officiella storleken på din fastighet. Skattemyndigheten har att rätta sig efter detta. Det är dock inte säkert att Lantmäteriet har bemödat sig med att uppdatera med aktuella siffror om fastigheten är gammal.
Vår tomt var 911m2 enligt alla myndigheter tills man i samband med vårt köpt uppdaterade enligt den ursprungliga avstyckningen på 932m2 som gjordes 1935.
https://minfastighet.lantmateriet.se/minfastighet/
Vår tomt var 911m2 enligt alla myndigheter tills man i samband med vårt köpt uppdaterade enligt den ursprungliga avstyckningen på 932m2 som gjordes 1935.
https://minfastighet.lantmateriet.se/minfastighet/
Tack för dit svar!
Om jag tolkar dig rätt så är det alltså så att fastigheten är rätt registrerad vid lantmäteriet men felaktigheten ligger hos skatteverket i taxeringen. Låter logiskt, men borde samtidigt varit lätt att kontrollera för att ge information som stämmer.
Ja är alltså intresserad av objektet (äger det ej) på initialnivå men ryggade lite på grund av detta. Vill inte köpa en tomttvist direkt. Arealen handlar alltså om flera hektar.
Ska begära ut fastighetsinformation på lantmäteriet.
Är man skyldig att underätta skatteverket om felaktigheter i taxeringen? Alltså finns det någon RISK för mig i ev. köp? Någon annan begraven hund?
Om jag tolkar dig rätt så är det alltså så att fastigheten är rätt registrerad vid lantmäteriet men felaktigheten ligger hos skatteverket i taxeringen. Låter logiskt, men borde samtidigt varit lätt att kontrollera för att ge information som stämmer.
Ja är alltså intresserad av objektet (äger det ej) på initialnivå men ryggade lite på grund av detta. Vill inte köpa en tomttvist direkt. Arealen handlar alltså om flera hektar.
Ska begära ut fastighetsinformation på lantmäteriet.
Är man skyldig att underätta skatteverket om felaktigheter i taxeringen? Alltså finns det någon RISK för mig i ev. köp? Någon annan begraven hund?
Klicka här för att svara