Hej,

Behöver ert råd. Har fått ett brev från kommunen om gatukostnad på 100 kkr. Gatukostnaden avser upprustning av vägar i området som gjordes 2004 i samband med att kommunen tog över vägarna från en tidigare vägförening.

Jag är ägare av fastigheten sedan ett år tillbaka och sedan 2004 har det varit ytterligare en ägare. Mina grannar betalade gatukostnaden 2004.

Jag har inte fått svar ännu från kommunen men det verkar som att antingen kommunen missade att fakturera gatukostnaden till dåvarande ägare av fastigheten eller att dåvarande ägare ej betalade in gatukostnaden och att det av någon anledning rann ut i sanden till nu.

Vad är kommunens möjlighet att nu kräva mig på gatukostnaden om de själva har missat att fakturera denna? Kan jag få de att rikta kravet mot den dåvarande ägaren?

Vilka är mina möjligheter att kräva ersättning för gatukostnaden genom tidigare ägare? Det finns inget nämnt om kvarstående gatukostnad i köpeavtalet för fastigheten.

Hälsningar,
Lasse

Kan vara en komplicerad fråga. Generellt så kan gatukostnader debiteras väldigt sent, finns exempel där de debiterats 30- 50 år efter att gatan byggts.

I princip så hör det till sakerna man bör kontrolelra själv med kommunen när man köper hus.

Jag tror att det första du bör göra är att reda ut varför de debiteras först nu, det bör vara skillnad juridiskt om avgiften räknats ut och debiteras först nu, eller om den faktiskt debiterades för 10 år sedan men inte betaldes. I det senare fallet är det ju en oreglerad skuld som rent formellt är känd för säljaren (även om han inte hade en aning).

Skaffa lite fakta från kommunen, sedan kan det vara en bra idé att kontakta en advokat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.