Min tomt har ett servitut på anslutning till ett avlopp. I närheten finns ett tvätteri som en gång i tiden har installerat ett minireningsverk. För att få ekonomi i investeringen fick några kringliggande tomter/hus ansluta till detta reningsverk (tror att det är 5 tomter).

Vår tomt har varit obebyggd och således inte varit påkopplad till reningsverket. I måndags när jag pratade med komunen om hur jag skulle göra anmälan för anslutningen berättade kvinnan följande:

Att dom har varit på besök på tvätten eftersom dom är osäkra på hur mycket avloppsavatten som släpps ut, att allt verkligen renas som det skall. Hon var därför osäker på om vi fick koppla på oss.

Min fråga är: Kan komunen säga nej? Är inte tvätteriet i så fall tvugna att ordna kapaciteten?

Vart kan man vända sig för att ta reda på mer information?

1. Ja kommunen kan neka utökat flöde om de finner att avloppet inte är dimensionerat för den ökade mängden.

2. Troligtvis ja, men allt hänger på vad som står i ditt servitut

För mer information vänder sig Fröberg bäst till 1), lantmäterimyndigheten, ifråga om tolkning av gällande servitut, och 2). kommunens hälsovårdsnämnd, ifråga om befintlig och framtida VA-lösning, samt 3). till tvätteriägaren som sköter anläggningen och kan svara på frågor om anläggningens driftskostnader och kollektivt fördelade avgifter.

Om hälsovårdsinspektionen är missnöjd med avloppshanteringen kan det betyda MER än att man stoppar anslutning av fler fastigheter. Man kan också vara påväg att förelägga anläggningshavaren om förbättrad rening. Om så är fallet kommer det lilla VA-kollektivet att få god nytta av ytterligare en medlem.

Jag har varit i kontakt med statens arkiv där mer information om servitutet fins arkiverade. Återkommer när jag får reda på mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.