76 695 läst ·
21 svar
77k läst
21 svar
Hur skriver man en fullmakt?
Tilläggas kan att affären som sådan blir inte ogiltig om makes samtycke saknas; den tar bara längre tid att genomföra.
Lycka till!

Lycka till!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men som sagt i det fall jag råkade ut för (och som förlängde mötet på banken med minst en timme), så var det inget problem med fullmakten vad gällde att maken fick sälja lägenheten. Problemet var att (enl. banken) så gav fullmakten honom inte rätt att förfoga över makans andel av köpeshillingen. Oavsett om banken hade rätt eller fel i sin tolkning, så tycker jag att det kan vara lämligt att föra in även mottagning av pengar i fullmakten för att undvika det problemet.
Ville bara meddela att mitt eget förslag (se ovan) godkändes av banken vid affären.
(Kom bara ihåg att ange personnummer på samtliga inblandade)
Det tog mig inte mer än 5 minuter att skriva det själv. Och genom det sparade jag minst 1500:- som bankens jurist skulle ha för att skriva samma sak.
(Kom bara ihåg att ange personnummer på samtliga inblandade)
Det tog mig inte mer än 5 minuter att skriva det själv. Och genom det sparade jag minst 1500:- som bankens jurist skulle ha för att skriva samma sak.
Normalt brukar banken ha färdiga fullmakter (som dessutom är gratis) som man kan använda sig av. I annat fall kan du ladda ner en fullmakt gratis på internet och justera den så att den passar till den särskilda situationen. Här finns en länk till en enkel fullmakt.
Mall fullmakt
Mall fullmakt
Jag var i samma sits och skrev något i stil med:
"Härmed ger A (namn, personnummer) B (personnummer) rätt att, för min räkning, agera i mitt ställe och underteckna nödvändiga handlingar för köp av fastighet X."
Jag gillar att ha med "för min räkning", då det begränsar eventuellt missbruk av fullmakten rejält.
Se till att det bevittnas av två personer.
Egentligen är det inte så svårt, se bara till att det är klar och redig svenska som tydligt beskriver vad som gäller.
"Härmed ger A (namn, personnummer) B (personnummer) rätt att, för min räkning, agera i mitt ställe och underteckna nödvändiga handlingar för köp av fastighet X."
Jag gillar att ha med "för min räkning", då det begränsar eventuellt missbruk av fullmakten rejält.
Se till att det bevittnas av två personer.
Egentligen är det inte så svårt, se bara till att det är klar och redig svenska som tydligt beskriver vad som gäller.
Oops, sorry, jag bara såg den i inläggslistan för att det fanns nya inlägg, och kollade inte datum på första posten. Nåja, fullmakter funkar fortfarande som för fyra år sedan, så någon kanske kan ha nytta av mitt babblande...
Klicka här för att svara
