3 005 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Fakturapåminnelse med avgift rätt?
Fick idag en påminnelse från Telia på en obetald faktura som skulle varit betald för 12 dagar sedan.
Grejen är den att jag aldrig fått den första fakturan... Om Telia inte skickat ut den eller om den försvunnit i postgången vet jag inte, men hos mig har den inte landat i vilket fall.
Sådant kan ju hända, men har Telia rätt att lägga på extra avgifter direkt för det? "Dröjsmålsränta, påminnelseavgift och eventuell öppningsavgift debiteras på kommande faktura" - Varför? Har jag gjort fel för att jag inte betalt en faktura jag inte vet om?
De kan väl inte rimligtvis begära att man som kund ska bevaka att alla räkningar verkligen kommer in, jag har väl annat att göra.
Jag blir skapligt uppretad
på sådana här fasoner och ska ringa Telia imorgon, står de på sig att förseningsavgifterna o d absolut ska betalas så kommer de att tappa en mångårig kund. Kanske dags att testa någon av konkurrenternas mobila bredband istället.
Grejen är den att jag aldrig fått den första fakturan... Om Telia inte skickat ut den eller om den försvunnit i postgången vet jag inte, men hos mig har den inte landat i vilket fall.
Sådant kan ju hända, men har Telia rätt att lägga på extra avgifter direkt för det? "Dröjsmålsränta, påminnelseavgift och eventuell öppningsavgift debiteras på kommande faktura" - Varför? Har jag gjort fel för att jag inte betalt en faktura jag inte vet om?
De kan väl inte rimligtvis begära att man som kund ska bevaka att alla räkningar verkligen kommer in, jag har väl annat att göra.
Jag blir skapligt uppretad
Enkelt kan man säga att du skall hålla koll på om det är en räkning du skall betala.
Nu vet jag inte vad det är för en faktura, men om vi antar att det är någon sorts månadsavgift, alternativt kvartalsavgift, så borde du ha koll på att den skulle betalas vid månadsskiftet.
Men ring upp och var trevlig och saklig, så kanske de stryker avgifterna.
Nu vet jag inte vad det är för en faktura, men om vi antar att det är någon sorts månadsavgift, alternativt kvartalsavgift, så borde du ha koll på att den skulle betalas vid månadsskiftet.
Men ring upp och var trevlig och saklig, så kanske de stryker avgifterna.
Telias fakturasystem fungera på det viset att första gången du "någonsin" får en påminnelse så slipper du påminnelseavgift. Därefter skickas aldrig påminnelser utan det skickas kravbrev.
Detta beror på att en faktura/påminnelse/papper kostar ca 100-200:- att producera om man räknar alla instancer osv...
Kolla igen så det inte är ett kravbrev, för isf har du fått en påminnelse tidigare någon gång i ditt liv. Detta ändrades till detta systemet någon gång tidigt 2000-tal, förr var det gratis påminnelser alla fakturor en gång innan kravet kom. Det kosta nog lite mycket pengar.
Svar på din fråga! Ja de har rätt att skicka krav samt påminnelseavgift + du får inte glömma dröjsmålsräntan som tickar varje dag.
Ringer du dem och pallar läggar ner tiden så skänker de säkert 50 :- till dig
//Anders
Detta beror på att en faktura/påminnelse/papper kostar ca 100-200:- att producera om man räknar alla instancer osv...
Kolla igen så det inte är ett kravbrev, för isf har du fått en påminnelse tidigare någon gång i ditt liv. Detta ändrades till detta systemet någon gång tidigt 2000-tal, förr var det gratis påminnelser alla fakturor en gång innan kravet kom. Det kosta nog lite mycket pengar.
Svar på din fråga! Ja de har rätt att skicka krav samt påminnelseavgift + du får inte glömma dröjsmålsräntan som tickar varje dag.
//Anders
Jo, det stämmer faktiskt att vi missat en faktura en gång... 2002 i samband med att vi flyttade och eftersändningen av post klickade. Så då står man för evigt på Telias svarta lista som opålitlig kund..aedwall skrev:Kolla igen så det inte är ett kravbrev, för isf har du fått en påminnelse tidigare någon gång i ditt liv. Detta ändrades till detta systemet någon gång tidigt 2000-tal, förr var det gratis påminnelser alla fakturor en gång innan kravet kom. Det kosta nog lite mycket pengar.
Svar på din fråga! Ja de har rätt att skicka krav samt påminnelseavgift + du får inte glömma dröjsmålsräntan som tickar varje dag.![]()
//Anders
Men, men, betalade givetvis genast och ringde idag Telia kundtjänst som var på riktigt solskenshumör, jag slipper avgiften på 50 :-, så det var välinvesterade två minuter.
Nej dom kan inte ta ut den avgiften. Råkade ut för en liknande händelse för någon vecka sedan och samma dag på kvällen tog Sverker upp precis det ärendet och det var en tant från konsumentverket där och berättade att du inte är skyldig att betala påminnelse avgiften om du inte fått fakturan, tydligen företaget som om dom kräver det måste bevisa att du har fått fakturan.
Det är inte så enkelt. Det beror helt på vad det är för faktura. Är det en faktura som är "väntad", t ex månadsfakturan på teleabonnemanget eller den årliga bilskattefakturan, elräkningen o.s.v., har man tydligen ett eget ansvar att reagera om man inte fått fakturan. Vad jag förstår så är detta en sådan "väntad" faktura.Johan&Ana skrev:Nej dom kan inte ta ut den avgiften. Råkade ut för en liknande händelse för någon vecka sedan och samma dag på kvällen tog Sverker upp precis det ärendet och det var en tant från konsumentverket där och berättade att du inte är skyldig att betala påminnelse avgiften om du inte fått fakturan, tydligen företaget som om dom kräver det måste bevisa att du har fått fakturan.
Påminnelseavgift får man ta ut redan vid första påminnelsen, om det står på fakturan/avtalet. Är det en "engångsfaktura" och man inte fått den så kan jag förstå att man möjligen kan slippa påminnelseavgiften för att man inte kunnat se villkoren för betalning, påminnelseavgift o.s.v. Men här handlar det ju inte om första fakturan från detta företag direkt....
Bra dock att det löste sig smidigt !
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Så här är det om man driver det till sin spetz.
Den som skickar en faktura eller annat är ansvarig för att breven kommer fram till mottagaren. Posten har tar inte ansvar för något! (De vill bara ha pengar).
Statliga verk är en annan syn på saker och ting.
Den som skickar en faktura eller annat är ansvarig för att breven kommer fram till mottagaren. Posten har tar inte ansvar för något! (De vill bara ha pengar).
Statliga verk är en annan syn på saker och ting.
Förr i tiden var det extremt ovanligt att räkningar aldrig dök upp. Nu tycker jag att det händer allt oftare. Antingen har Posten blivit mycket sämre på att leverera, eller, som jag tror, så är det många företag som helt enkelt regelmässigt låter bli att skicka den första fakturan. Därigenom kan de tjäna sig en hacka på "påminnelseavgiften".
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Min erfarenhet är att posten inte tar något ansvar och de är heller inte intresserade av att ta reda på varför inte breven kommer fram. Det kostar för mycket att kontollera säger de, de är bara intresserade av stt få in pengarna sedan tar de inte ansvar för tjänsten att leverera! Med den inställningen så smittar det av sig i organisationen och ingen tar ansvar för något och ingen för några påföljder för dåligt/inget utfört arbete.
Klicka här för att svara